|
|
SOCIOLOGISK LITTERATURANALYSE
I sociologisk litteraturanalyse ser man teksten som en del af en
bevidsthedsform, og bevidsthedsformen er blevet til i et samfund med
bestemte strukturer, der ændrer sig over tid. Hvad er det da for
samfundsændringer, der ligger bag ændringer i bevidsthedsformer og ændrede
tekst-/medieudtryk?
Man skal ikke se det som
en afspejling. Som kunstnere kan forfattere lave det unikke og originale,
der er uafhængigt af tid og sted. Når det er sagt, så er det også oplagt, at
de fleste tekster og medier vil være udtryk for den tid, de er skabt i, på
den ene eller den anden måde.
Hvordan kan det nærmere forstås i en nutidig sammenhæng? Vi skal i det
følgende belyse det ud fra dels en traditionel sociologisk tilgang
(modernitetsteori) og dels en historisk-materialistisk og diskursanalytisk, hvor den økonomiske
udvikling og magt har konsekvenser for erkendelse og bevidsthedsformer.
Genrer og literære strømninger
Genrer og literære strømninger vil ofte på en eller anden måde være udtryk
for en tidsånd. Tidsånden har ofte en eller anden sammenhæng med samfundet,
som det fremstilles i modernitetsteorien..
Figur 1: Mangfoldiggørelsesteknik, samfund og genrer
Note: Kurverne viser stiliserede samfundstyper, fra det
traditionelle samfund til informationssamfundet. Hertil hører forskellige
mangfoldiggørelsesteknikker, genrer, problematikker og litterære
strømninger. Prøv f.eks.
Romeo and Juliet on Twitter.
Internettet har ført til et voldsomt skred i genrebegrebet, idet det har
ført til en række nye foreteelser, så som blogs, Youtubevideoer, mv..Der er
også allerede udviklet visse "konventioner" for disse genrer, f.eks. længden
på en tweet. Området er dog præget af hastig udvikling og af en delvis
opløsning af de traditionelle genredefinitioner og konventioner.
Modernitetsteorien om samfundsforandring Det moderne samfund
kommer med oplysningstiden og industrialiseringen. Der sker en
sekularisering, dvs skæbnetro, religion og religiøst baserede forklaringer
taber terræn i forhold til videnskab og rationalitet (fornuft). Traditionen
mister sin kraft. Folk bliver mere mobile. Nationalstaterne opstår og de
udbygger uddannelsessystem, infrastruktur og den nationale
centraladministration, samt det nationale demokrati. Moderniteten er præget
af de sociale klasser, lønmodtager og arbejdsgivere, der står over for
hinanden i nationale forhandlinger og løn- og arbejdsvilkår, og de to
klasser præger også det politiske demokrati: Kamp om at besætte posterne i
parlamentet og kamp om at sætte sit præg på velfærdssamfundets udvikling.
Hvordan sker overgangen fra traditionelt samfund til
moderne samfund. I økonomisk forstand viser det sig i industrialisering og
øget udbredelse af pengeøkonomi?
Skema 1: Fra tradition til senmodernitet
TRADITION |
MODERNITET |
SENMODERNITET |
Naturalie- og fæsteøkonomi |
Industriel kapitalisme |
Postfordisme. Fleksibel kapitalisme: Informations-/vidensøkonomi.
Produktion f.eks. baseret på Toyotas lean-production model |
Klassedeling baseret på gudgiven orden og
feudale/herre-slave produktionsrelationer |
Klassedeling baseret på kapital og økonomi -
arbejdere # kapitalejere - småborgerskab |
Livsformer og livsstile. Sociale skel baseret på
differentiel adgang til uddannelse og viden |
Agrarsamfund |
Urbanisering - migrationer fra land til by |
Globaliserede storbyer og urbane rum - migrationer
i globalt rum |
Erkendelse baseret på erfaring |
Effektivitet og rationalitet. Affortryllelse og
"rationalitetens jernbur" |
Effektivitet og (ir)rationalitet |
Skæbnetro og Gudsfrygt |
Fremskridtstro |
Videnskabens potentielle risici - Risikosamfund |
Adelsvælde, stænderforsamlinger, kongemagt |
Idealtype Repræsentativt demokrati i
nationalstatsramme |
Tiltagende global governance via multilateralisme.
Nationalt og lokalt: Idealtype udvidet demokrati. Demokrati med
borgerdeltagelse i netværk og cyberdemokrati |
Cirkulær tid - agrarsamfund afhængig af årstiders
skiften |
Lineær tid |
Atomiseret tid - ophævelse af tid/sted i cyberrum -
"global landsby". Være til stede "uden at være der" |
Traditionelle kønsroller |
(formelt) ligestillede kønsroller |
Kønsrolle del af personlighedsprojekt, identitet,
”fortælling”. Kønnet en del af ”selvskabelsen” |
Note: Fordisme:
Produktion, der bygger på samlebånd, masseproduktion og standardisering.
Socialt på et kompromis mellem arbejdere og kapitalejere udviklet af Henry
Ford i 1905. Postfordisme: Produktionsprincip og -organisering efter Ford:
Fleksibel produktion p.g.a computerstyring og nye motivationsformer.
Lean-production. Toyotas produktionsmetode, som gik sin sejrsgang i
Verden i 1990’erne og begyndelsen af det 21. århundrede, både i produktions-
og servicevirksomheder. Siger, at produktion foretages med mindst mulig
anvendelse af lagre og inputs, og under konstant kvalitetskontrol. Man skal
minimere tab og være fleksible og åben over for forandring. Der skal kunne
reageres prompte på forbrugernes krav. Det er ikke produktionsanlæggene, der
er udgangspunktet for, hvad der skal produceres. Arbejderne skal være
bevidste om disse principper. De skal have ”ejerskab” til produktionen og
arbejdsprocessen, f.eks. i selvstyrende grupper, hvor det er muligt, og i
kvalitetscirkler. Kan ses som ”princippet i senmoderne produktion”.
Det senmoderne samfund er præget af en yderligere frisætning i
forhold til traditionen. Man er ikke længere underlagt normer om faste
familieformer og kønsroller, Man gør livet til et identitetsprojekt, dvs man
skaber så at sige sit liv. Det er et samfund præget af globalisering. Ulrich
Bech har f.eks. beskrevet det, han kalder den "anden modernitet"
(senmoderniteten) således:
Den ”anden modernitet” er præget af fem
forandringsprocesser:
- Multidimensional globalisering (økonomisk,
politisk, kulturel og mediemæssig globalisering)
- Radikaliseret/intensiveret individualisering
- Global miljøkrise
- Kønsrollerevolution
- Den tredje industrielle revolution
(informationssamfund, vidensøkonomi - mikroprocessorer - telematik)
Hermed er tematikken for den moderne og senmoderne fortælling givet. Den
amerikanske forfatter Jonathan Franzen skriver f.eks. i sin roman Freedom
fra 2010 om familien og individualiteten i det moderne og senmoderne
samfund. Forstudier til to af kapitlerne i romanen er
Good Neighbours, der giver en bittersød beskrivelse og analyse af
familie og naboskab i et forstadskvarter i en amerikansk storby og
Agreeable, der giver et indgående portræt af socialisation af
familiens marginaliserede sorte får og af social klasse og konkurrence i en
velstående amerikansk familie.
Jeffrey Eugenides' novelle
Extreme Solitude er en ægte postmodernistisk novelle. Den handler om
to studenter, der møder hinanden på et semiotikkursus (!). Semiotik drejer
sig bekendt om sproget som et system af tegn. Og det er da også novellens
tema: Vælger vi tilfældigt, eller har valget betydning? Det har det for den
ene af de to, men ikke for den anden. Tilværelsen er et uendeligt antal
valgmuligheder, - også m.h.t. kærlighed og familie. Identiteten vælger man
selv, men som titlen antyder, har forfatteren en noget ironisk-distanceret, men
måske også temmelig krtisk tilgang til temaet.
Habitus, klasse og køn
En af de mere kendte sociologiske analyser af køn er den, Pierre Bourdieu
laver i La domination Masculine (Den mandlige dominans), Seuil 1998.
En del af den teoretiske baggrund er dels
habitus-
og livsstils-/klasseanalysen, dels i den strukturalistiske
antropologi, hvor Bourdieu trækker på sine egne antropologiske undersøgelser
af berberne i Kabylien i Algeriet og trækker forbindelser til kønsroller i
den moderne borgerlige familie. Kønsrollerne er præget af arbejdsdelingen
mellem mænd og kvinder, baseret som den er på hjemmegående funktioner og
struktureringen af arbejdslivet uden for hjemmet, der giver tendens til
mandlig dominans. Denne dominans reproduceres af magtens sprog i
tegnsystemet på en sådan måde, at det socialt konstruerede kommer til at
tage sig universelt og "naturligt" ud:
Det kan føre til en slags nedskrivning af eget værd, for ikke at sige en
systematisk benægtelse af selvet, som det f.eks. har kunnet ses i kabylske
kvinders fremstilling af deres køn som utilstrækkeligt og mangelfuldt, ja,
måske endda frastødende. Man ser det samme i dag i modens kanoniserede
æstetik. og mere generelt i dens nedværdigende billede af kvinden.
Man ser dette billede i litteraturen.
I novellen
I.D. fortæller Joyce Carol Oates historien om den trettenårige Lisette, der
skal leve et liv med kønsstereotyperne som "naturlige". Hvad kan en pige
ikke blive nødt til at gøre for at få beundrende blikke fra drengene?
Figur 2: Bourdieus model over kønnets herredømmeformer
Hun bliver hentet en dag i skolen og bedt om at identificere sin døde moder. Det er realisme
fra et kønsmæssigt udgangspunkt,
helt ned i den realistiske gengivelse af den trettenåriges sprog. Den
underliggende macho-vold i samfundet, repræsenteret ved pigens far,
fremtræder indirekte og beskrevet via pigens fortrængninger af dens
realitet og hendes fortrængning af moderens død. Sexlegene kan starte med
uskyldige læbestiftkys og ende med noget, der er værre end en slem scene i
en David Lynch film, når den hjemvendte soldat fra Irak skal have afløb. Pigen
hedder Lisette. Når de ældre drenge i skolegården kalder på hende bliver det
til "Liz..ette.." . At forveksle med "Lizard"? Kvinden - den
lokkende, den potentielle øgle, der drejer mænds hoveder af led og fører dem
i fortabelse?. - . Hvad kan det, der starter som et violet læbeaftryk på en
Kleenex ikke føre til i et patriarkalsk samfund?
Men det socialt konstruerede kan konstrueres om, og det er
det måske ved at blive i senmoderniteten, jvf Ulrich Becks
forandringsprocesser, der er nævnt ovenover. Mandlig dominans er ikke
længere hverken "naturlig" eller nødvendig i et postmoderne videnssamfund. I
novellen
Agreeable beskriver Jonathan Franzen, hvordan Patty overvinder
mindreværdet ved at overexcellere i mandlige sportsdiscipliner.
Terry Eagletons litteraturkritiske metode Terry Eagleton,
professor i kulturstudier ved Lancaster Universitetet, forkaster nykritikken,
hvor man ser det literære værk som en sluttet enhed i sig selv, som skal
studeres på værkets egne præmisser. I stedet bør man gå ud
over værket og se det i et samspil med læseren og det givne samfund, det
er blevet til i.
Med dette i baghovedet har Eagleton studeret Shakespeare. Studierne er
mundet ud i den konklusion, at Shakespeares værk ikke giver os
mennesket i dets universelle almenhed. Det abstrakte universelle menneske,
med evigtgyldige problemer, er en borgerlig illusion. Shakespeares værk bør
altså ikke fortolkes som et værk, der giver os skildringer af mennesker med
evigtgyldige eksistentielle problemer omkring kærlighed, liv og død.
Tværtimod bør værket
analyseres ud fra den antagelse, at Shakespeare er inspireret af den
elizabethanske periodes
samfundsanliggender, og at temaer og "issues" herfra kommer til udtryk
i værkerne. Eagleton konkluderer, at Shakespeare var en politisk
konservativ, der havde en interesse i at opretholde sin tids samfundsorden.
Samtidig fremstiller Shakespeare dog individualisme og seksuel lyst på en
måde, der underminerer tidens konventioner om ægteskabet. På dette
individuelle plan er Shakespeare altså en revolutionær, der sprænger
borgerskabets bornerte rammer for seksualitet og familie. Der er nok
nogle, der vil finde denne måde at læse Shakespeare på problematisk. Den går
hinsides selve værket og siger, at vi som mennesker i en anden tid skal læse
litteraturen med vor tids udfordringer i baghovedet.
Samtidig ser han på de tendenser i samfundsudviklingen, der
påvirker kulturproduktionen (f.eks. tekster). Han har f.eks. set
Brontê-søstrenes literære arbejder som udtryk for, at industrialiseringen og
arbejderklassens vækst gør det muligt at se Verden på den måde, som de tre
søstre gør. Det er så at sige noget af det første kvindelitteratur, der
altså bliver en del af en spirende fritænkertradition, som den
økonomisk-sociale udvikling muliggør.
Synet på kærligheden
var f.eks. provokerende for samtiden. Det er ud fra det grundsyn, at der
skal en frigørelse fra økonomisk nødvendighed til, før mennesket kan
frisættes fra det materielle. Dele af overklassen/aristokratiet har altid
været frigjort fra materiel nødvendighed. Derfor fik man
ridderlighedsforestillinger og forestillinger om romantisk kærlighed
allerede i middelalderen.
Materialistisk litteraturteori
Materialistisk littteraturteori beskæftiger sig med litteratur og
bevidsthedsproduktion i samspil med samfundsudviklingen. Ordet
"materialistisk" betyder i den sammenhæng økonomisk. Det er et spørgsmål om
at se ideer og litteratur som udsprunget af den sociale praksis, i stedet
for at se den sociale praksis som bestemt af ideerne:
In direct contrast to German philosophy which descends from heaven to
earth, here we ascend from earth to heaven. That is to say, we do not set
out from what men say, imagine, conceive, nor from men as narrated, thought
of, imagined, conceived, in order to arrive at men in the flesh. We set out
from real, active men, and on the basis of their real life-process we
demonstrate the development of the ideological reflexes and echoes of this
life-process. The phantoms formed in the human brain are also, necessarily,
sublimates of their material life-process, which is empirically verifiable
and bound to material premises (Marx:
Den tyske Ideologi).
Et af de vigtigste grundlag for den marxistiske litteraturteori er Marx'
kritk af den tyske ideologi på hans tid. Som man kan se af citatet ovenover krtiserer
han filosofferne på hans egen tid for at undfange begreber i ideernes
verden, i stedet for at se, hvordan begreber og ideer er et resultat af den
samfundsmæssige eksistens (here we ascend fra earth to Heaven).
Den
marxistiske metode giver en fortolkning af den ældgamle
sociologiske diskussion om aktør-struktur problematik. Strukturen er til
stede forud for aktøren, så at sige som en objektiv struktur. Uden en
antagelse om en vis (kontingent) permanens i struktur er det ikke muligt at
lave samfundsvidenskab. Strukturen ændres løbende af aktørerne i deres
subjektive fortolkning af deres "plads" og aktionsmuligheder. Samtidig
antages en dialektik i det materielle. En ting/et socialt fænomen indeholder
en modsætning i sig.
Ved
observation af samfundet tages der udgangspunkt i det påståede faktisk
observerbare, virkeligheden. Herefter skrælles lag på lag af, næsten som man
skræller et løg, for at nå ind til essensen i forståelsen af strukturen. På
overfladen ser man f.eks. verdensmarkedet og de ideologiske manifestationer
af menneskers forståelse af den virkelighed, de er en del af. Man ser
parringsdansen mellem de unge på et diskotek som udtryk for vare- og
markedsrelationer eller hører managementjargonen ved en ansættelsessamtale. Man ser de
konkret-nyttige frembringelser af menneskers aktivitet, f.eks. varen i dens
brugsværdiaspekt. Under disse fremtrædelsesformer analyseres en struktur,
der under kapitalismen er præget af varens bytteværdiaspekt. Det forklarer,
hvorfor verdensmarkedet "ser ud på en given måde" på et givent tidspunkt,
og hvordan det er ledsaget af ideologi/bevidsthedsformer..
Manifestationerne er kontingente. De kunne være anderledes
Figur 3: Fremtrædelsesformer, varefetichisme, aktør, struktur
Metoden er som dialektisk metode kendetegnet ved, at objektet er
modsætningsfyldt. Påvirkninger går begge veje.
Samtidig ses bevidsthedsproduktion som havende en autonomi. Kærlighedsbeskrivelser kan
udtrykke følelsers egenautonomi, men kan også i deres form ses som udtryk for en tid. Kærligheden
kan således beskrives som et kontingent system,
et system af tegn, hvor magtrelationer (f.eks. mandens magt over kvinden)
kommer frem i magtens sprog.
Endelig vil der være "arbejderlitteratur"
(bevidsthedsmanifestationer fra ikke-hegemone klasser), der udtrykker
en anden bevidsthed end den dominerende ideologis, og som f.eks. ser
frigørelsesmuligheder i det grundlag, den veludviklede produktion af
varer under kapitalismen giver, eller som ser en nødvendighed af at
udvikle alternativ miljøbevidst ideologi.
Den dominerende ideologi kommer til udtryk som en
fremherskende tidsånd i perioden.
Det er dels en teori om samfundets bevidsthedsproduktion og
litteraturen som en del af denne, samt en teori om, hvad "alternativ
bevidsthed" kan indebære.
Metoden blev revideret/fornyet af den franske filosof Michel Foucault i
det 20. århundrede. Foucault lavede nogle store undersøgelser af, hvordan vi
igennem de seneste århundreders historie har behandlet galskab, kriminalitet
og sindssyge, idet han mente at kunne påvirse, at den til enhver tid
siddende magt i samfundet havde interesse i en bestemt diskurs og metode
inden for disse områder, jvf f.eks. om sinddsyge herunder. Der er ikke som
sådan en sandhed om virkeligheden. Sandheden er selv et diskursivt begreb,
der indgår i et videns- og erfaringssystem, en episteme, som vi
bruger til at erkende virkeligheden med sprogligt. Magtaspektet indgår i
valget af episteme.
Poststrukturalisme -
magtdiskurser
Poststrukturalismen beskæftiger sig med, hvordan magtrelationer i samfundet
gør sig gældende i sproget.
Det kan bero på
magtrelationer, hvad ordene kommer til at betyde i forhold til hinanden, og
hvordan de danner modsætninger i bestemte sociale sammenhænge. Den sociale
sammenhæng afgør da ordets nærmere betydning.
Den franske poststrukturalist Michel
Foucault, jvf ovenfor, har lavet en undersøgelse af, hvordan de sindssyge er opfattet og
blevet behandlet igennem historien.
Med oplysningstiden i 1700-tallet kom
fornuften i højsædet. De "gale" var ufornuftige. Det var da logisk at
beskytte samfundet imod dem, at spærre dem inde. I det 19. århundrede gik
man over til at se galskab som en sygdom på linje med alle andre sygdomme,
og man opfattede det som et stort fremskridt, at man kunne det. Foucault
satte imidlertid spørgsmålstegn ved denne måde at betragte sygdom på. Den
gav under dække af diagnosticering af sygdom ret til at isolere de syge,
spærre dem inde og underkaste dem elektrochockbehandlinger, og operative
indgreb så som "det hvide snit". Det er fortsat op i nutiden med medicinsk
behandling. "Mad" var altså det samme som "insane" (sindssyg). Men måske var
nogle af de "tossede" bare "skøre", eller måske mere fantasifulde end de
såkaldt "normale", som den skotske psykiater Ronald D. Laing
formulerede det.
Sanity/madnes eller craziness/madness? - Det er binære
par. Men hvordan afgør man, hvilken binaritet, der er den "rigtige"?
Pointen er, at der ikke er noget "rigtigt" forhold mellem et begreb og det
fænomen, begrebet henviser til, eller til konstellationen i et binært
begrebspar. Det afgøres i diskursen og de magtelationer, den beror på. Den
newzealandske forfatter Janet Frame har beskæftiget sig med dette tema i sin
æstetik. Hun
var selv erklæret skizofren og i perioder indlagt på sindssygehospitaler i
sit hjemland. I starten af 1950'erne var hun lige ved at få det hvide snit (lobotomy).
Den planlagte operation blev udsat da hun fik en litterær pris. Senere
erklærede en respekteret psykiater, at hun aldrig havde lidt af skizofreni.
Diagnosticering af sindssygdom kan altså være præget af tilfældighed.
Definition af sygdommen kan skifte fra det ane land til det andet.
Behandlingsmetoder og diskursen er præget af magten i samfundet.
Janet Frame beskæftiger sig med temaet i novellen
A Night at the
Opera. Det er titlen både på novellen og en film af og med de
amerikanske komikere Marx Brothers. Filmen vises på et traditionelt
sindssygehospital for stærkt sindslidende. Visningen af filmen er et led i
det, der beskrives som den "nye metode" i psykiatrien. Den nye
diskurs introduceres: .....suddenly, one day in early summer, the
Superintendent became determined about the New Attitude, and the need for
Park House to have a share in it. He was a kindly man who liked pastel
shades and pictures of lakes and bright bedspreads; he was also realistic
enough to imagine that a few films of murders and barroom brawls and lovely
ladies kissing handsome men would help the patients of Park House to face
what was called the “real world.”
Novellen spiller
underfundigt på temaet, hvad galskab egentlig er, set i hospitalets og
filmens sammenhæng.
Frame beskæftiger sig også med galskaben som socialt
udelukkende og som en magtens diskurs, marginaliserede udsættes for, i
novellen
Gorse is not People. I slutningen af novellen dekonstruerer hun den
hegemoniske psykiatridiskurs. Det sker indirekte via den indlagte dialog
mellem tre repræsentanter for psykiatrien, der skal afgøre den videre skæbne
for patienten Naida på hendes 21 års fødselsdag: ....Naida. We’re just
talking to you. Why do you think it’s wrong to steal?”
Naida screwed up her face. “Because,” she said.
“Quite right,” the dark man said. “Quite right. And what are you going to do
when you’re married?”
Again she could feel the regret in his voice, but she knew he had to face
things, so she told him.
“Have babies, and give cocktail parties on the terrace.”
The men exchanged glances, and Dr. Craig wrote something down, carefully, on
a sheet of paper.....
Hun har sagt tilstrækkeligt til at man kan fortsætte med at klæbe etiketten
"Skizofren" på hende i henhold til psykiatriens videnskabelige diskurs,
skønt det hun siger er rationelt forståeligt set ud fra den alvidende
fortællers tilrettelæggelse af hendes liv og dets logos. Den skotske psykiater Ronald D. Laing har foretaget en
lignende
fiktionaliseret dekonstruktion af den psykiatriske diskurs'
fremstilling af kommunikation og "forståelse" af den "syge".
Pragmatisk sociologi og neorealisme Den
amerikanske forfatter Jennifer Egan kan sammenlignes med en pragmatisk
sociolog i hendes analyse af strukturen i en gruppe af punkt rockere,
beskrevet via en jeg-fortæller, i novellen
Ask Me if I Care. Igennem beskrivelsen af personerne og deres
reaktioner på hinanden afdækkes strukturerne i gruppen. Jeg-fortælleren,
Rhea, er en pige med fregner, hvad hun har komplekser over. Hun mener, det
er uforeneligt med at være punk rocker. Officiet er der intet socialt
hierarki, ingen moral og ingen præferencer i gruppen. Det er dog kun på
overfladen. Nedenunder denne overflade fornemmes en klar struktur og klare
præferencer personerne imellem. Når Rhea siger "Ask Me if I care" er det et
udsagn, der udstiller en attitude mere end en faktisk holdning. Hun har
faktisk værdier, moral og en stor omsorg, for gruppen - og omsorg for at opretholde
sine værdier midt i det anarkistisk-nihilistiske miljø, hun er kastet ind i.
At hun ikke foretager et stærkere småborgerligt oprør imod det, hun ser og
oplever, siger måske mere om tidsånden end om hende.
Vel nok den pt mest fremtrædende
amerikanske neorealist er Jonathan Franzen, der i 2010 slog igennem i USA og
på globalt plan med romanen Freedom. To kapitler/forstudier til
romanen ligger på The New Yorker. Det er
Agreeable om pigen Patty, der udvikler sig til "sportsidiotisk
drengepige" i et forsøg på at slå igennem i sit borgerlige
middelklassemiljø, og
Good Neighbours om Berglund-familiens genvordigheder i et
middelklassekvarter i en amerikansk storby. Franzen er uddannet som sociolog
og kigger på det amerikanske samfund med et sociologisk-antropologisk
røntgenblik. Eneren versus kollektivet
- det "forførende narrativ" Man har i marxistisk
litteraturanalyse analyseret den "borgerlige roman" som et genretypisk værk,
hvor man følger en enkelt helt og dennes besværligheder igennem livet under
realiseringen af sit livsprojekt. Livsprojektet er ofte individualistisk. Det er
enerens kamp for og lange vej til at opnå en erkendelse af, hvordan man
"bliver lykkelig". I Hollywood og den amerikanske kulturindustri er det ofte
en beretning om, hvordan man realiserer den "amerikanske drøm". Det er
drømmen om at finde lykken som kapitalistisk iværksætter, eller evt. bare i
mere beskedent format at finde sin plads i samfundet og f.eks. realisere
drømmen om kernefamilie og parcelhus, fast arbejde og en pensions- og
helbredsforsikring, der giver en tryg alderdom.
Alternativt har man talt om en arbejderlitteratur, hvor den
sociale praksis og bevidstheden beskrives ud fra arbejderklassens
perspektiv. Man vil her se på, hvad solidaritet er, og hvordan bevidstheden
om samfundsmæssige sammenhænge udformes og udtrykkes. Eksempler: Martin
Andersen Nexøs og Hans Kirks værker.
Narrativet er potentielt forførende. Det ser man i Martin
Andersen Nexøs Pelle Erobreren. Og man ser det i den berømte amerikanske
film
Deer Hunter, som handler om tre unge mænd fra en Mill Town (stålby)
i Pennsylvania, der er med i Vietnamkrigen. De sendes afsted umiddelbart
efter den enes bryllup. I denne film vil man ud fra en marxistisk
litteraturkritisk tradition sige, at narrativet er forførende, så den hæmmer
udsynet til andre af filmens problematikker. Historien forfører ved, at
filmens absolut stærkeste side er skildringen af de tre mænd og deres
omgivende miljø. Der skabes stærk identifikation med hovedpersonerne. Det
bringer let seeren over i at acceptere behandlingen af andre tematikker, som
ses ud fra en snævert amerikansk synsvinkel. Ud fra en ideologikritisk
analyse af filmen ville man kritisere synet på vietnamesere. Ingen
vietnamesere er skildret som havende en selvstændig, afrundet
individualitet. Alle vietnamesere er "gooks" ("skævøjer"), både fysisk og
åndeligt.
Skildringen af den tre amerikanske mænd er etnocentrisk. Det,
der er interessant, er deres tilhørsforhold til en russisk-ortodoks kirke og
det hertil hørende community med dets identitetsgivende normer og
traditioner. Udenom er det større fællesskab, USA, omgivet af
nationalsymbolik som f.eks. flaget og de nationale hymner og billeder.
Relationerne i det tætte etniske miljø omkring kirke,
familie, vennekreds og stålværk, er i fokus. Selv om personerne i filmen
tilsyneladende er stålarbejdere, eller har andre almindelige
arbejdsfunktioner, er det ikke deres eksistens som arbejdere, der
interesserer filmskaberen og manuscriptforfatteren. Og det er ikke USA's
rolle i Verden som imperialistisk magt, der står i fokus. Det kunne ellers
have givet den historiske baggrund for, hvorfor mennesker i nogle fattige
dele af Verden kommer til at tage sig "dirt poor" og primitive ud, og folk i
andre dele af Verden må påtage sig den vanskelige opgave at "opdrage og
udvikle dem", - om nødvendigt med støtte i militær magt. Filmen slutter med,
at vennerne sidder og synger "America, the Beautiful". Hvis man har ladet sig
forføre af narrativet, vil man sidde med tårer i øjnene. Og hvad er det så,
man har ladet sig forføre til? Det er ikke arbejderbevægelsens gamle drøm om
kollektiv internationalisme, vil man sige i en marxistisk fortolkning, der
forsøger at kombinere teori og praksis..
Ud fra en feministisk analyse vil man se Deer Hunter som et
epos, der handler om maskuline værdier på et alt for ensidigt grundlag.
Hovedpersonen Michael står i fokus som en mand, der er eksemplarisk. Han er
the deer hunter. Dyrkelsen af det maskuline ideal går
på, at han er rollemodel for de andre mænd, og han udøver direkte en
opdragerrolle over for en af vennerne, der laver en masse tom bravado med
pistoler og må kaldes til orden af den dominante bavian. Filmen er som
helhed primitiv i sin samfundsetik, fordi den anbringer mennesker i en alt
for éndimensional optik.
Teatermanden Bertolt Brecht brød med realismen.
Litteraturen (og teatret) skal kunne udstille problemer og sætte samfundet
til debat. Det kan f.eks. i teatret ske via de de såkaldte
Verfremdungseffekte ("fremmedgørende" teatereffekter). Skuespilleren
viser en rolle, frem for at "gå ind i den" og illudere at være personen,
der spilles. Det gøres for at vise personens problemer i en samfundsmæssig
optik. Lige som i Shakespears teater fjerner man endvidere den "fjerde væg",
illusionen i det traditionelle teater om den "fjerde væg" ud imod publikum.
Publikum er ikke bare passive iagttagere, der identificerer sig med
personerne i stykket og lever med i deres konflikter. Det kan engageres i stykkets problematik - og evt.
deltage.
"My heart flies away from me like a wild bird" - engageret
neorealisme
Som
hovedpersonen i Anzia Yezierskas novelle
The Miracle siger til den lærer, hun forelsker sig i. Et af
novellens temaer er indvandrernaturbarnets møde med amerikanske
konventioner. Læreren føler sig ufri og mener, indvandrerpigen, der er
oprindelig og uforfalsket, kan lære ham mere end omvendt: I don't want
you to get down on earth like the Americans. That is just the beauty and the
wonder of you. We Americans are too much on earth; we need more of your
power to fly. If you would only know how much you can teach us Americans.
Novellen er skrevet i 1920, men den anslår et tema, der er gennemgående i
amerikansk kritisk realisme i det 20. århundrede, fra F. Scott Fitzgerald og
Anzia Yezierska til Raymond Carver, Joyce Carol Oates og Sam Shepard: Den
fremmede anden "at odds with his or her society". Den "fremmede anden" kan i
bogstaveligste forstand være indvandreren, der diskrimineres, og som er
utilpasset medborger.
Det kan også være identitetsmæssigt den "anden del af en selv", den
utilpassede del af personligheden, der drømmer om forandring af vilkårene.
Som Shepard formulerer det i et
interview i The Observer: "Jeg bebor et liv, jeg egentlig ikke
skulle have været en del af". Fremmedheden i forhold til samfundet beskrives
i flere af novellerne i novellesamlingen Day out of Days, f.eks. i novellen
Indianapolis, hvor
mediernes voldsorgier kører som en evig løkke i et computerprogram,
non-stop som et baggrundstapet, uden nogen kan slukke for dem..
Den amerikanske novelle oplevede en genopblomstring i 1980'erne med
Raymond Carvers noveller. Man kalder sommetider den form, der blev
grundlagt her, for "dirty realism". Det er en realisme, der ligger et stykke fra socialrealisme
og naturalisme, idet den ikke laver en naturtro gengivelse af folk og deres
miljøer, men via fremstillingen af dem lægger op til en læserfortolkning.
Læserne skal selv ud fra konktekst og monolog/dialog se personerne og
forstå, hvordan de er en del af miljøet, de udspringer af. Personerne må
ikke fremstilles v.h.a. f.eks. beskrivende adverbier, men skal forstås via
deres dialog og handlinger.
Raymond Carver giver f.eks. en noget anden fremstilling af
vietnamesere, end den måde vi så ovenover, de bliver skildret i Deer Hunter.
Med sin minimalistiske stil viser Carver mulige konsekvenser af personers
arbitrære møder i den globale konstellation af magt. I novellen Vitamins
(Short Cuts) forsøger en Vietnamveteran at gøre indtryk på kunderne,
herunder den pigekønnede del, på et værtshus ved at vise et øre frem, han
selv har skåret af for at have et souvenir med sig hjem. Samtidig
fremstår det i sin gru, hvad det er for en opgave, de vietnamudsendte har
taget på sig:
"I took it off one of them gooks", Nelson said. "He couldn't hear nothing
with it, no more. I wanted me a keepsake.
Khaki turned the ear on its chain.
Donna and I began getting out of the booth.
"Girl, don't go," Nelson said.
"Nelson," Benny said.
Khaki was watching Nelson now. I stood beside the booth with Donna's coat.
My legs were crazy.
Med få enkle virkemidler males her en dramatisk episode, der fortæller ikke
så lidt om et samfund, dets mennesker og deres traumer i en bestemt
historisk kontekst. Denne form drives ud i sin konsekvens hos den
talentfulde George Saunders.
Dirty realism udvikler sig videre i årene efter Raymond Carvers død. Man kan se en tendens til,
at en del af litteraturen spalter sig i to retninger i forsøg på at
begribe samfund og mennesker som andet og mere end det, der fremtræder i den
manifeste adfærd. Der er dels en psykologisk tradition, der inspireret af
dybdepsykologi og psykolanalyse forstår menneskers handlinger som helt
elller delvist havende udspring i psykiske dybdestrukturer, og dels en mere
samfundsorienteret tradition.
Der er f.eks. A.M. Homes' novelle
Brother on Sunday, der går psykologisk i dybden med en analyse af
rivaliseringen mellem to brødre, der oplever intense identitietskonflikter
m.h.t., hvordan de har identificeret sig med hver sin forælder.
Joyce Carol Oates beskriver den fremmede anden i novellen
Landfill.
Den handler om en autentisk begivenhed. En studerende af mexicansk baggrund
forsvinder efter en fest i et "broderskab" (fraternity) på college og
findes nogle uger senere i opløst tilstand på en losseplads (Landfill).
Det er kritisk realisme, hvor den oprindelige virkelige begivenhed udsættes
for Oates' nådesløse udstilling af det amerikanske klassesamfund og dets behandling
af minoriteter. Racismen ligger latent under overfladen. Den studerende, Hector, eller
"Scoot", som han kaldes af
kammeraterne, gør alt, hvad han kan for at blive accepteret, men lige lidt
hjælper det. Han vælger endda de "svære" science-studier i sit forsøg på at
leve op til samfundets forventninger, men uden at forstå, hvorfor det ikke
nødvendigvis er identisk med "klasse" at vælge sådan.. Fortællersynsvinklen
er den diskrete indirekte fortæller, der lader læseren udlede -
de måske lidt for tydelige - konklusioner, f.eks. via gengivelsen af
politireferater af samtaler med medstuderende, der er præget mangel på ægte
empati.
Novellens publikation førte til et
efterspil med sig i amerikanske
medier, hvor Oates blev beskyldt for ufølsomhed overfor de efterladte og for
at skade det pågældende universitet.
I novellen
Premium Harmony tager Stephen King fat på amerikansk materialisme
og forbrugerisme og den hertil hørende livsstil med truende
livsstilssygdomme. Hovedpersonerne er gymnasiepedellen Ray
og konen Mary. Novellen foregår i Kings prototypeprovinsby Castle Rock, hvor
familiens afprøvede køreture er mellem Wal-Mart, Quick-pik og andre af
forbrugerismens mekkaer. Det er ikke fordi, familien har mange penge at
rutte med.
Novellen starter med et billede på, hvor svært det er at se overordnede
sammenhænge, når man sidder fast i trædemøllen:
They’ve been married for ten years and for a long time everything was
O.K.—swell—but now they argue. Now they argue quite a lot. It’s really all
the same argument. It has circularity. It is, Ray thinks, like a dog track.
When they argue, they’re like greyhounds chasing the mechanical rabbit. You
go past the same scenery time after time, but you don’t see it. You see the
rabbit.
Hovedfokus er forfatterens udforskning af Ray, ikke mindst Rays
reaktion på hustruens død midt i indkøbsmekkaet Quick-pik, hvor hun skal
købe en bold til en niece. Ray er en parodi på videnssamfundets opdaterede
lønmodtager. Han er ved at drive konen til vanvid med sine klicheer, og et
ord som "mortuary" kender han ikke:
“.....
it’s pretty clearly a heart attack. You can probably have her released to
the mortuary almost immediately.”
Mortuary? An hour ago they were in the car, arguing. “I don’t have a
mortuary,” Ray says. “Not a mortuary, a burial plot, nothing. What the hell?
She’s thirty-five.”The
two E.M.T.s exchange a look.
"Sublimeringer af deres materielle livsproces". Kan man se
eksmempler på det?: It
is depressing to get to know Ray ...... His stream of thought is a torrent
of unconscious self-absorption, bearing a flotsam of wretched clichés.
Nothing in Ray's head is worth knowing. Why on earth should we hear it?
..... People like Ray are an affront to my optimism and my generally sunny
view of human nature,
som en kritiker af novellen skriver. Fuldstændig korrekt
karakteristik. Men det er måske netop pointen, at han skal beskrives sådan.
- "Sunny view of human nature". Her er pointen, at forståelsen,
der fremstår af en receptionsanalytisk fortolkning er
socialkonstruktivistisk. Der er ikke nogen "menneskets natur" ud over den,
mennesket skaber selv inden for de givne materielle rammer. Menneskenaturen er plastisk. Det er jo også
herpå, Eagletons Shakespearelæsning er funderet.
Mary er overvægtig. De har hver deres egen sundhedstruende
last, han billige smøger (Premium Harmony, jf titlen på novellen) og hun
søde kager. For dem begge er livet mere eller mindre brændt ud, inden de er
blevet fyrre. Ingen børn, men i stedet en hund. Parcelhusidyllen er en idyl,
de ikke har råd til. Det er amerikansk arbejderklasse eller lavere
middelklasse efter reallønsudhuling og finanskrise. Ray er en amerikansk
anti-helt i ordets egentligste betydning. Det piner ham at se, at hunden er
mere knyttet til konen end til ham selv. Hans største bekymring ved konens
dødsfald er, om omgivelserne ser ham sørge i det tilbørlige omfang. Hans
tilstræbte heoisme gør indtryk på en af de kvindelige ansatte i
forretningen, så han kan drømme om at komme tilbage et par uger senere og få
et "mercy fuck" af hende. Man må give iagttageren ovenfor
ret: Det er virkelig forfærdeligt at lære Ray at kende! - En mand, der er et
ulideligt kunstprodukt af den provinsielle lilleby og dens material life
process, som forfatteren beskriver det så overbevisende kedsommeligt.
Selv en hunds hengivenhed og kærlighed skal her kunne købes for penge:
The weight on his head gets a little
heavier. Also, he can see Biz still looking at her. He feeds the damn dog,
and he makes the money that pays for the food, but it’s her he’s looking at.
Kritisk realisme har oplevet en renæssance i de senere år, hvad der
formentlig hænger sammen med den øgede ulighed og de større klasseskel i det
amerikanske samfund, der kom med den florissante IT-økonomi i 1990'erne og
nyliberalismen i 2000-tallet. I de seneste årtier er gennemsnitsindkomsten
for almindelige amerikanere stagneret, mens de rigeste har oplevet en
reallønsstigning på
300 pct. Det kalder formentlig på en litterær bearbejdning hos
forfattere, der beskæftiger sig med virkeligheden. Ud fra den dialektiske
metode vil man sige, at kapitalismen skaber polariseret udvikling. Når
overklassen går op, går underklassen ned. Det er imidlertid mere end et
økonomisk-socialt fænomen. Det er også psykisk. Med betegnelsen Den Anden er
formuleret en hypotese om, at polariteten også kan være sindenes polaritet.
.
Vare(fetichisme) ....the existence of the things qua commodities,
and the value-relation between the products of labour which stamps them as
commodities, have absolutely no connection with their physical properties
and with the material relations arising therefrom. There it is a definite
social relation between men, that assumes, in their eyes, the fantastic form
of a relation between things. ... This I call the
Fetishism ... of commodities. (Marx: Capital, vol. I)
Via analysen af varen og dens forskellige fremtrædelsesmåder kan Marx i sin
teori knytte forbindelse mellem produktion, cirkulation og civilsamfund.
Kapitalisme er efter Marx' definition et økonomisk system, der har produktion af varer som centralt
kendetegn. En "vare" kan i den forstand også være en tjenesteydelse. Det er
det sociale forhold i kapitalens organisering af produktions- og
fordelingsprocesser, det drejer sig om.
Varen har i Marx' begrebssystem både brugsværdi og bytteværdi. Via bytteværdierne står folk i
relation til hinanden på et marked. Varefetishisme er et resultat af, at de
anonyme relationer hæver sig over menneskene og står som en social kraft
uden om dem. Varen tillægges betydning udover brugsværdien, og den kan altså
skabe en slags "magt, der står over mennesker". Det er en fremmedgørende
proces. Ens jobsikkerhed bliver f.eks. bestemt
af noteringen på olie på råvaremarkedet i Rotterdam eller lignende. Ens
værdi på diskoteket fredag aften bestemmes af jobvaleur, indkomst, formue og
status. Anonyme
relationer, der "står uden for og over menneskene" kommer til at styre deres
liv. Når kapitalen udvider sit område, kommer flere og flere ting under
varerelationernes, varebyttets styring og den fetischskabende anonymisering. Markedsrelationer
invaderer hverdagen og menneskenes liv.
For Marx var kapitalen et socialt forhold, et
udbytningsforhold mellem kapitalejer og arbejder. Det påvirker samfundslivet
i bredere forstand. Kapitalen akkumulerer og spreder sig ud over kloden.
Globaliseringen i det 21. århundrede er et eksempel på denne proces. Men den
breder sig også over flere områder og underordner dele af stat og
civilsamfund under sig. Dele af den offenltige sektor privatiseres og
udliciteres, og der sker en varemæssigørelse (commodification) af
personlige relationer i civilsamfundet.
Feticherede sociale relationer er beskrevet og æstetiseret af forfatteren Saïd
Sayrafiezadeh:
My sole purpose for interrupting my manager at this late hour on this
Monday night was to inquire, respectfully, about an increase in my wage. But
the conversation had somehow reversed itself, and now here I was standing
awkwardly in the doorway of the restaurant office having to defend my very
competency at my job. (Appetite).
Det er ikke en menneskelig relation i humanistisk forstand.
Den er reificeret af manager/ansat relationen og spørgsmålet om kompetencer
som styrende for menneskelige forhold.
Jeg-fortælleren beskriver sig selv på arbejde som en robot,
der handler mekanisk:
... There is no wasted motion in anything I do. I am a study of that thin
line between human and machine. The order comes in, the eyes scan the order,
one hand removes two slices of rye bread..... - og sådan fortsætter den
programmerede adfærd.
Menneskene i byen, han bor i, er, uden selv at være bevidst om det
og kunne styre det, indrulleret i et projekt, bystyret har sat i gang, og som
går ud på at gøre byen til en "international by":
.
On local television, there were commercials every half hour, poorly made,
with people on the street pretending to be saying unprompted things about
why the city was already an international city .......it was clear that none of them really knew what they were talking
about. Furthermore, the phrase “emerging international city” was so
cumbersome and took such great concentration to say that you could detect,
after watching these commercials over and over, the way people paused ever
so slightly before uttering it. Jeg-fortælleren beskriver,
hvordan han en eftermiddag står på sin altan. To sorte drenge kører forbi på
cykel, og en af dem råber ad ham:
“What are you looking at, white man?” he yelled out. Then he sped away as
if I might be able to swoop down and catch him. I was humiliated, not by the
use of “white” but by the use of “man.” He sees me as a man, I thought. When
I was eight years old, I had spent the afternoon playing with a group of my
friends and a lone black boy who lived in the next neighborhood over. All
afternoon we played, until another one of our friends showed up, making the
lone black boy superfluous. “Time to go home, fella,” my friend had told him.
The boy refused to go home and an argument ensued. I wanted to stand up for
him, but before I could figure out what to say, my friend’s father threw
open the kitchen window.
“Go home, boy,” he said, assuming that the black boy was the cause of the
trouble. “Go home before I come down there and slap the taste out of your
mouth.”
Hvad ser vi, når vi ser et menneske?
Jeg-fortællerens aborterede humane handling konfronteres med den
underliggende stereotyp om de sorte som "fødte troublemakers". Den grove
metafor "slap the taste out of your mouth" spiller på historiens titel og
tema, der kan ses som en civilisations vanskelighed med at forhandle de binære
grundtemaer liv/død, forstoppelse/manglende appetit, natur/civilisation.
Her spiller forfatteren på fetishisme og fremmedgørelse på et mere
underfundigt plan. Den binære opdeling mellem mennesker, sort og hvid, ud
fra hudfarve er en slags lingvistisk fetish, der bliver siddende i sproget
længe efter, at velmenénde politikere har forsøgt at ophæve
racediskriminationen. Ved at gøre det til et spørgsmål om man/ikke-man
vender fortælleren den til en underfundig kritik af de sproglige strukturers
vedholdende fetishagtige binaritet overhovedet. Det er som en ironisk pointe "ydmygende" at blive
kaldt for en "mand", da ordet for det første i den sammenhæng
nærmest betyder "menneske", og han i øvrigt definerer sin orientering selv, f.eks.
i novellen binære hamster/bird. Eller han vælger et humanistisk standpunkt,
der er imod definitorisk opdeling. Der er her en leg med poststrukturalismens begreb om
magtrelationer i sproget. Det beskrives også bevidst brovtende som den hvide fars
overordnede (guddommelige) magt til at "slap the taste out of the mouth"of a black person.
Smag/ikke-smag er et spørgsmål om kontrol.
Man kan sige, at denne tekst tager de ideologiske brydninger
i den senmoderne dominerende tidsånd, jvf ovenover om overbygning og
ideologi, op til kærlig behandling. Den ser netop den dominerende
ideologi/tidsånd som modsætningsfyldt. Samfundet kan ikke bare køre derudad
med sin produktion. Det kommer til at ske i en vanskelig forhandling med
modgående tendenser, f.eks. natur og miljø. Kønsidentiteten og den etniske
identitet er modsætningsfyldt, fordi samfundet på dette niveau ikke længere
behøver at have specifikke definitioner. Det er ligegyldigt, om det er en
ursprünglich hamster eller en forfinet fugl, der styrer maskinen i den
globale informationskapitalisme.
Hari Kunzru
viser i
novellen Raj, Bohemian, hvordan personlige relationer kan blive
gjort til genstand for økonomisk spekulation. En deltager i det
anarkistisk-frigjorte bohememiljø i New York opdager, at en af vennerne er
sammen med ham for at bruge ham i product placements. Da han senere
vil konfrontere vennen med denne måde at nyttiggøre personlige relationer på
ud fra pengeinteresse, kommer han til kort. Han er ikke i stand til at skære
igennem den postmoderne lethed, der er en form i visse miljøer, snarere end
at det er et konstituerende træk ved samfundet som helhed. Forfatterens
håndtering af slutscenen, hvor hovedpersonen til sidst ikke kan finde ud af,
hvad der er ret eller uret, op eller ned, er fint lavet.
Kunzru har
andetsteds beskrevet, hvordan den fleksible globaliserede
kapitalisme i hans øjne stiller krav til samfundsborgeren/medarbejderen på
arbejdsmarkedet::
Individuality has been monetised. We have to be mobile, available, "always
on" even when we'd rather be off. Affective labour (my sociability,
attitude, connections, emotions) is part of Brand Me, and must be monitored,
controlled and exploited. It's not enough to turn up for work. You have to
smile, too.
Arbejderen kan altså efter dette syn ikke nøjes med at sælge sin arbejdskraft, men er blevet et
slags
amalgam af objektgjorte, reificerede relationer, når arbejderen "brander"
sig på markedet. Det vises i Raj Bohemian og også nogle andre steder i
Kunzrus
fiktion.
Postmodernistisk tolkning
Teorien om varefetichisme hører modernitet
og modernisme til. Den antager, at der er en rationalitet, der gmmer sig bag
varebyttets reifikation, og som mennesket kan gribe. Ved at gennemskue de
reifierede relationer kan mennesket gøre sig til herre over dem. - Antager
Marx. Det er et syn, man vil se skeptisk på i en postmodernistisk tolkning.
Overvej følgende udsagn:
Postmodernism differs from modernism in its attitude toward a lot of these
trends. Modernism, for example, tends to present a fragmented view of human
subjectivity and history (think of
The Wasteland, for instance, or of
Woolf's
To the Lighthouse), but presents that fragmentation as something
tragic, something to be lamented and mourned as a loss. Many modernist works
try to uphold the idea that works of art can provide the unity, coherence,
and meaning which has been lost in most of modern life; art will do what
other human institutions fail to do. Postmodernism, in contrast, doesn't
lament the idea of fragmentation, provisionality, or incoherence, but rather
celebrates that, the surface over the depth, the image over the "reality",
because to postmodern thinkers: reality is an illusion, it is subject to our
individual perspectives, cultural context, social situation, historical
moment, etc. Instead of looking for the truth, postmodernism celebrates the
image, the surface, the style. The Postmodern view says:; The world is
meaningless? Let's not pretend that art can make meaning then, let's just
play with nonsense. (Kilde:
Loyola.edu).
Med det i mente kan slutningen af Raj Bohemian fortolkes. Der er ingen
mening i det, der er sket. Fortælleren ville have gjort sig selv uhjælpeligt
til grin, hvis han havde skabt sig over product placement-ideen.
Gælder de samme overvejelser over modernisme og postmodernisme også de
følgende afsnit?
Og hvordan falder poststrukturalister, kritiske realister og
appetite i hak i denne dikotomi?
Bag facaden
I novellen
Sea Oak beskriver George Saunders, hvordan en amerikansk familie er
ved at blive bragt på hælene af fattigdom og den amerikanske
kulturindustris reality-produkter. Det er en sammensat novelle. Det er på én
gang en barok satire over fattigdommens sociale fornedrelse og håbløshed og
en formulering af et fremtidshåb. Det sidste i form af, at den afdøde Aunt
Bernie, der var den moderlige sammenholdsfaktor i familien, genopstår af de
døde og kalder familiemedlemmerne til orden. Jeg-fortælleren i novellen er
den mandlige hovedforsørger i familien. Han arbejder som male-stripper og
tjener i en stripperrestaurant, hvor de ansatte løbende belønnes dels med
drikkepenge, dels efter et sindrigt præstationslønsystem, der bygger på
kundernes evaluering. Restauranten er i sig selv et reality-show, hvor
tjenerne/stripperne er piloter for kunderne. Det gælder om at holde sin
cute rating oppe. Ellers bliver man afskediget. Afskedigelser finder dog
sted efter de mest moderne managementprincipper. Således siger chefen ved en
afsked af en ansat, hvis cute rating er gået for langt ned, med
en elegant indfletning af et John Donne citat: One of our
ranks must now leave us. No one is an island in terms of being thought cute
forever, and so today we must say good-bye to our friend Lloyd. Lloyd
tager det naturligvis pænt, for man skal passe på ikke at brænde sine broer
af.
Sea Oak, den housing estate (socialt boligbyggeri), hvor familien bor,
beskrives som et sted, hvor der hverken er hav eller eg, men blot hundrede
subsidierede lejligheder. Et sted i kælderen fixes narkotika. En dag er der
skyderi. Der er udsigt til en FedEx bygning bagved.
Corporate America nævnes i små sidebemærkninger flere steder i novellen.
Aunt Bernie arbejdede i DrugTown for mindsteløn. De forgives gradvist via
færdiglavet addictive fastfood fra mikrobølgeovnen:
FOR DINNER JADE MICROWAVES some Stars-n-Flags. They're addictive. They
put sugar in the sauce and sugar in the meat nuggets. I think also caffeine.
Someone told me the brown streaks in the Flags are caffeine. We have like
five bowls each.
Novellen lader sig læse på flere planer. Kulturindustriens
nyttefilosofi og kommercialismens Sodoma og Gomorra er kun et af dem.
Personernes interaktion og vanvidsdialog er et andet. Under disse planer er
det også muligt at læse novellen som en religiøs allegori, eller måske
snarere travesti. Aunt Bernie var
den personificerede tilgivelse, da hun var i live. Alle kan trampe på hende
(travesti). Men familiens sociale situation er af en art, der kalder på en
frelser (allegori). Hendes død eferlader
skyld og udløser dermed en række handlinger, personerne ikke er herrer over.
De køber en kiste, de ikke har råd til. Aunt Bernie genopstår som en
frådende moralsk kraft, der stiller familiemedlemmerne til moralsk ansvar
for deres liv. - Og hvis ikke, så...... De underliggende temaer er
skyld/soning, Armageddon (forudsigelse af et barns død)/fremtidshåb. Den
religiøse fortolkning er imidlertid ikke en, forfatteren har lod og del i.
Sea Oak er præget af en betydelig fortællerdistance til tema og
personer. Det er ikke alene Aunt Bernies moraliserende og geskæftige
genfærd, der forlener novellen med en vis magisk realisme, det er også
forfatterens satiriske distance, der gør det. Novellen er et studium i
klassesprog. Præsten, der har begravet Aunt Bernie, kommer på besøg, og
sproglejet skifter betragteligt. De forskellige elementer går sammen i en
helhed, der gør satiren meget virkningsfuld.
Debatten om samfundets ideologi kommer frem i følgende
udtalelse af jeg-fortællerens stedfader. Han beskriver den amerikanske drøm
- i den burleske variant -
sådan:
"Let me tell you something," says Freddie. "Something
about this country. Anybody can do anything. But first they gotta try. And
you guys ain't. Two don't work and one strips naked? I don't consider that
trying. You kids make squat. And therefore you live in a dangerous craphole.
And what happens in a dangerous craphole? Bad tragic shit. It's the freaking
American way-you start out in a dangerous craphole and work hard so you can
someday move up to a somewhat less dangerous craphole. And finally maybe you
get a mansion. But at this rate you ain't even gonna make it to the somewhat
less dangerous craphole."
Når det er vanskeligt for familien at realisere den amerikanske drøm, hænger
det sammen med det, Jürgen Habermas har beskrevet som systemverdenens
kolonisation af livsverdenen. Det kan virke som en noget søgt sociologisk
modernitetsteori at kaste ned over en novelle som denne, men det dækker
ganske præcist nogle af novellens problemstillinger. Samfundet er præget af
den sociale patologi, der følger af det habermaske syndrom. Historien er
fyldt med omtale af produkter, ads, TV-udsendelser, m.v., der drejer sig om
netop dette. Jeg-fortællerens arbejdsplads er en make-believe
simulacraverden. De kurser, de unge kvinder går på for at komme tilbage i
uddannelsesræset, gør vold på deres sprog: "What a nice day we've had,"
Aunt Bernie says once we've got the babies in bed.
"Man, what an optometrist," says Jade.. Ordene "optimist" og
"optometrist" blandes sammen, hvad der er en del af den umådelige komik i
historien, men også en kommentar til systemernes indtog i den sproglige
praksis. Den genopstandne Aunt Bernies indsats kredser om, hvordan det
ødelagte civilsamfund kan genoprette sin evne til at rekonstruere sig selv.
De skal ære at blive mennesker igen, - med ansvar for hinanden og for deres
børn.
Hvordan øger man sin værdi på markedet. Prøv Nathan's body
shop: "Turn on the TV!" Bernie shouts. "Give me the changer."
I turn on the TV I give her the changer. She puts on Nathan's Body
Shop. Nathan says washboard abs drive the women wild. Then there's a
close-up of his washboard abs (underlivsmuskler).
"Oh yes," says Bernie. "Them are for me. I'd like to give those a lick.
A lick and a pinch. I'd like to sort of straddle those things.".
Episoden indtager sin plads i historiens burleske humor, men er samtidig en
indikator for systemernes indtog i disse menneskers liv.
Det samme sker, når den katolske pater skal forsøge at
forklare det naturlige i tantens genopstandelse. Den kristne etik tilsøles i
hverdagens triste nytteetik, hvad der har en stor komisk effekt, men også en
dybere mening i den her postuleredes habermaske forstand:
The doorbell rings.
"Son of a bitch," Bernie snarls.
It's Father Brian with a box of doughnuts. I step out quick and close
the door behind me. He says he's just checking in. Perhaps we'd like to
talk? Perhaps we're feeling some residual anger about Bernie's situation?
Which would of course be completely understandable. Once when he was a young
priest someone broke in and drew a mustache on the Virgin Mary with a
permanent marker, and for weeks he was tortured by visions of bending back
the finger of the vandal until he or she burst into tears of apology.
"I knew that wasn't appropriate," he says. "I knew that by indulging
in that fantasy I was honoring violence. And yet it gave me pleasure. I also
thought of catching them in the act and boinking them in the head with a
rock. I also thought of jumping up and down on their backs until something
in their spinal column cracked. Actually I had about a million ideas. But
you know what I did instead? I scrubbed and scrubbed our Holy Mother, and
soon she was as good as new. Her statue, I mean. She herself of course is
always good as new."
Denne bekendelse lader ikke meget tvivl tilbage om, at den egentlige
åndelige kraft i historien er repræsenteret ved den genopstandne Aunt
Bernie og formuleret i hendes verbale besværgelser.
Gregers Friisberg 2011 |
|
Links:
Surrealisme |