IDENTITETSPOLITIK
OG SOCIALE BEVÆGELSER |
|||
|
Identitetspolitik
er en form for politik, der ofte starter i udkanten af det organiserede
samfund. Det kan være fordi, man har haft svært ved at slå igennem som
f.eks.
socialist eller liberalist i etablerede partier. Man finder så i stedet
et
politisk udtryk, der er formuleret omkring ens identitet som f.eks.
tilhørende
en race, indvandrergruppe eller seksuelt minoritet. Motiverne kan ofte
være
psykologiske. Man har følt en mangel på anerkendelse af sin egenart i
det
etablerede samfund og finder i stedet støtte i identitetsdefinitionen. Identitetspolitik
kan findes i indvandrergrupper, der har kæmpet for at finde en
accepteret plads
i det danske samfund. Man kæmper f.eks. for at nedbryde, hvad man
opfatter som
fordomme og stereotyper om indvandrere, f.eks. at de har gammeldags
familiestrukturer med det mandlige familieoverhoved for bordenden, som
ikke vil
anerkende hustrus og døtres ønsker om at komme ud i samfundet. Kampen om den muslimske identitetspolitik
brød eksempelvist ud i fuldt flor i 2013 - 14 omkring en digtsamling
skrevet af
den unge muslim Yahya Hassan. Digtsamlingen bar samme navn som
forfatteren. I digtsamlingen beskrev
forfatteren i en række digte sin egen opvækst i et ghettomiljø, hvor
han blandt
andet kritiserede muslimske mænd for hykleri, dvs f.eks. en
dobbeltmoral
omkring misforholdet imellem den religiøse andagt ved bønnen og i
moskéen i
forhold til socialt snyderi og bedrag og adfærden over for kvinder og
børn i
familie og boligområde. Identitet
dannes sommetider igennem, som det er nævnt ovenfor, igennem
understregning af
forskellighed. For nogle unge muslimer har det vist sig igennem
tilslutning til
den radikale islamiske organisation Hizb ut-Tahrir, der arbejder for
indførelse
af sharialov (islamisk traditionel lov)
og respekt for sin definition af traditionelle islamiske værdier. I
anden halvdel af det 20. århundrede så man opblomstring af
identitetspolitik i
USA. Det var en del af det, man kalder counter culture bevægelsen
(modkultur,
altså kultur, der vendte sig imod den dominerende hvide kultur). Det
drejede
sig om civil rigthts bevægelsen, der kæmpede for fuldt ligestilling af
de
sorte. Det drejede sig om de unges bevægelse og kamp for, hvad man
opfattede
som en mere autentisk tilværelse end forstads-”ghetto”-livet i de rige,
hvide
forstæder. Der var gay and lesbian liberation (frigørelse for bøsser og
lesbiske), der var feministernes kamp for reel ligestilling og
definition af
kvinderollen. Der var indianernes, de
oprindelige beboere på det nordamerikanske kontinent, kamp for
anerkendelse af
indianernes særlig egenart. Man
kan også tale om identitetspolitik som kamp for national egenart. Hvad
vil det
f.eks. sige ”at være dansk”? I 2013 vakte det en vis forbløffelse at
se, hvor
stor folkelig modstand salget af knap 20 pct af aktierne i det danske
energiselskab DONG til en amerikansk finansvirksomhed (Goldman Sachs)
førte
til. Man havde forestillet sig, at nu var Danmark sporet ind på den
globaliserede økonomis vilkår. Det skulle ikke længere undre en, at
udenlandske
virksomheder købte op i Danmark, når danske virksomheder købte
tilsvarende op i
udlandet. Men opinionsundersøgelser viste, at et stort flertal af
danskerne på
tværs af traditionelle højre-venstre skillelinjer vendte sig imod salg
af det
danske energiselskab til amerikansk kapital. Udgangspunktet
for at hævde identitet er, at
opfattelsen af identiteten føles ”skævvredet”. Muslimen føler sig
underlagt
danske mediers og det danske befolkningsflertals opfattelse af, hvad
det skal
indebære at være indvandrer. Man føler, det er en opfattelse præget af
stereotyper og fordomme og understreger for en selv og ens gruppe, hvad
man
mener der skal ses som den rette opfattelse ud fra den selv- eller
gruppedefinerede identitet. For
feministen kan det skævvredne være de kvindebilleder, som er skabt af
reklame-
og modeindustrien. Her fremhæves det f.eks., at kvinder skal være så
slanke, at
det nærmest vil være anoreksisk selvmorderisk at forsøge at efterligne
dette
”attråede” kvindebillede. Kvinden skal gøres til herre over egen krop.
Man er
smuk i sin naturlighed uden den overdrevne make-up og slankning. Her er
det
altså en kamp for identitet på tværs af reklamens og kulturindustriens
kvindebillede. Figur 1 : Identitetspolitikkens mulighedsrum
En
del identitetspolitik har som omdrejningspunkt identiteten. Der gøres
opmærksom
på den, f.eks. i gay parades eller etniske
processioner/demonstrationer,
f.eks. National Puerto Rican Day Parade, som er et symbolsk
samlingspunkt for de 4 mio mennesker af puertoricansk herkomst, der er
bosiddende i USA. Det kan blive til krav til det politiske system, når
man
f.eks. vil have særlig sprogundervisning til sin gruppe, eller når forlanger at få indflydelse på lovgivningen
om homoseksuelt partnerskab.
Et multikulturelt
samfund defineres som et samfund, hvor forskellige etniciteters og kulturers egenart og værdier er
respekteret i det offentlige rum (f.eks. skoler, public servicemedier
og andre
alment tilgængelige medier). I et sådant samfund kræver man ikke
assimilation.
Tværtimod respekteres og tillades det de forskellige kulturer og
etniciteter at
bevare og udtrykke deres egenart i klædedragt, indkøbsvaner og
opdragelsesformer. Men hvor langt skal man gå? Skal man i et samfund
også
tillade omskæring af piger (og drenge)?
Skal man tillade omskæring af piger, hvis det beviseligt
kan være
skadeligt for deres udvikling af almindelig seksuelt lyst? Skal man
tillade
æresdrab? Tvangsægteskaber? Skal man tillade muslimsk sharialovgivning? I Frankrig har man forbudt kvinder at bære niqab (kvindedragt, der også dækker ansigtet) og religiøse symboler i det offentlige rum - officielt ud fra den begrundelse, at det er i uoverensstemmelse med landets republikanske tradition og værdier. Sociale
bevægelser Sociale bevægelser kan være af mange slags. Et vigtigt spørgsmål er, hvordan man overhovedet skal definere social bevægelse. Det er ikke alt, der er en social bevægelse. Da britiske fodboldhooligans i sommeren 2000 hærgede dele af den indre by i København, var der næppe her tale om en ”social bevægelse”, selv om en stor del af deltagerne i ”aktionen” var af nogenlunde den samme genkendelige sociale baggrund, og de utvivlsomt havde en ”sag”. Der var ikke tale om en ”sag”, der relaterede sig til det politiske system. Man har også eksempler på, at sociale massebevægelser skabes ovenfra, som det f.eks. skete i Nazi-Tyskland. Det er heller ikke den form for social bevægelse, der er interessant her. De skal komme nedefra og sigte imod samfundsforandring eller påvirkning af det politiske systems beslutninger. Figur 2 giver en oversigt over forskellige typer af sociale bevægelser. Der skelnes imellem, om de især forsøger at påvirke bevidsthed og holdninger i befolkningen ved at rejse sager og gøre opmærksom på sig selv, eller om de især forsøger at påvirke det politiske system til at tage bestemte beslutninger. Som regel forsøger bevægelserne begge dele. Men de kan fokusere på den ene eller den anden yderlighed.
Figur 2:
Sociale bevægelser imellem identitet og målrationalitet
Baggrunden for sociale bevægelsers opståen En social bevægelse opstår altså, fordi man vil påvirke samfundet eller beslutningstagerne. Grunden til, at de opstår, kan være samfundsmæssige konflikter om fordeling eller symboler og værdier. Arbejderbevægelsen er en af industrisamfundets ældste bevægelser. Den opstod, fordi man ville påvirke beslutningstagerne til at forbedre arbejderklassens vilkår: Bedre arbejdsløshedsunderstøttelse, arbejdsskadelovgivning, etc. Den drejede sig altså i første række om fordeling. Men den drejede sig også om immaterielle værdier og symboler, som man kan konstatere ved f.eks. et besøg på Arbejdermuseet i København. Her får man et indtryk af arbejderbevægelsens historie. Det var kampen om kulturen og dens udtryksformer, kampen om livsform og livsstil, og hverdagslivets udformning. Mange sociale bevægelser er startet som protest imod nogle forhold. De kommer imidlertid til at indeholde meget andet end protest. Når det f.eks. er arbejderbevægelsen, vi ser på, så kom den til at betyde opbygning af ny identitet, er styrkelse af den identitet, man havde i forvejen. Som regel udvikles identiteten igennem bevægelsen. Man føler sig som arbejder, der handler i solidaritet med andre. Arbejderbevægelsen består af fagforeninger, der forhandler med arbejdsgiverne om løn og arbejdsvilkår, men den er også en bredere sociale bevægelse, der generelt har stillet mange krav til samfundets beslutningstagere. I figur 3 falder denne form for bevægelse ind under socialgruppeteorien.
Figur 3: Baggrunde for sociale bevægelsers opståen (Klik på hotspots i billedet)
Note: Figurerne symboliserer: 1. Firkantet instrumentel, målrettet handling. 2. Nedefra og op instrumentel handling. 3 Nedefra og op empowerment gennem fremskaffelse af ressourcer og 4. Identitetsempowerment.
Der er formuleret forskellige teorier om baggrunden for sociale bevægelsers opståen. Udover dannelsen af sociale grupper (klasser), som i et vidt omfang hører industrisamfundet til, har man også opereret med den såkaldte POS-teori (POS: Politiske Opportunitetsstrukturer). Den siger, at sociale bevægelser, kollektive aktioner, opstår i et forsøg på at udnytte mulighederne, som gives af økonomisk udvikling og det politiske system. Inden for freds- og u-landsarbejde har man f.eks. set sociale bevægelser og aktioner opstå, fordi det danske samfund engagerede sig i problemstillingerne omkring den ulige verden og befrielsesbevægelserne i Den tredje Verden. Danmark støtte f.eks. modstandsbevægelsen ANC (African National Congress) imod apartheid i Sydafrika frem til apartheids afskaffelse i 1994. Det gav mulighed for solidaritetsarbejde. Det kunne selvfølgelig have fundet sted alligevel, men muligheden blev formentlig forstærket af de muligheder – også for finansiering af aktiviteter, som det offentlige engagement åbnede op for. Mulighederne hænger sammen med parlamentets og regeringens sammensætning – og forholdet mellem regering og opposition. Ressourcemobiliseringsteorien siger, at kollektive bevægelser opstår i et forsøg på at mobilisere ressourcer i et politisk arbejde. Man kan her forestille sig, at aktiviteten da afhænger af den økonomiske situation. Et samfund med god økonomi og tendens til skabelse af overskud i økonomien vil give baggrund for, at sociale bevægelser opstår i et forsøg på at bruge mulighederne. Man har f.eks. set Christianiabevægelsen som et udløb af de ”glade 60’ere”. Det er næppe tænkeligt, at der var opstået et Christiania i 1930’ernes eller 40’ernes nøjsomhedssamfund. Den sociale bevægelse giver en form for empowerment (”mægtiggørelse”), der bliver selvforstærkende, når samfundet ser mulighederne i den og lader materielle ressourcer tilflyde den. Et eksempel kunne være kvindebevægelsen eller dele af den. Bevægelsen førte bl.a. til Grevinde Danner stiftelse, Center for Ligestilling, mv. Det er også muligt at se politisk aktivitet som et udslag af ren livspolitik eller identitetspolitik. Man agerer som led i et personligt politisk identitetsgivende projekt. Det er dog den kollektive organisering, der gør det til et politisk projekt. Her kan man bruge den lesbiske bevægelse/bøsse-bevægelsen som eksempel. Dette eksempel viser, at man skal passe på ikke at generalisere for meget. Der er tale om tendenser, der slår igennem i større eller mindre grad. Men det er klart, at man i flere af bøssebevægelsens manifestationer kan se ønsker om definition af identitet og kulturel udfoldelse som led i livsprojektet. |
|