FOR JORD OG IMOD NAFTA
Det er ikke tilfældigt, at bispesædet i Chiapas-byen San Christobal de las Casas blev et af hovedcentrene for liberationsteologien. Bartolomé de las Casas, en spansk præst og missionær, der var kritisk over for den måde, kolonimagten behandlede de indfødte på, blev den første biskop i Chiapas i 1520'erne. Han døde i 1566. Siden er byen San Christobal blevet opkaldt efter ham. Liberationsteologien var en teologisk retning, der
forsøgte at påvirke den officielle katolske kirkes holdninger i en mere
socialt solidarisk retning, bl.a. ved at udlægge testamentet i den retning.
De populistiske regimer i det 20. århundredes Latinamerika, f.eks. Peron i Argentina, Vargas i Brazilien, Cardenas i Mexico, førte flere steder en økonomisk politik, der forsøgte at udvikle landene igennem den såkaldte importsubstitutionspolitik. Den kunne nok til en vis grad være til fordel for lokale borgerskaber, hvis virksomheder kunne udvikle sig i ly af toldbeskyttelse, og til en vis fordel for byproletariaterne, men den var ikke god for landbefolkningerne, der blev yderligere forarmet og ofte søgte til storbyernes favelas/blikbyer, hvor de fik en kummerlig tilværelse som småhandlende, tiggere, lejlighedsarbejdere og prostituerede. Da han kom i Land, så han en stor Skare, og han
ynkedes inderligt over dem og helbredte deres syge. Gudstjenesten benyttes til at sige noget om Verdens tilstand, f.eks. bliver ovenstående fra Matthæus-evangeliet kommenteret således i San Christobal kirkens "Søndagsrefleksioner": I dag ser vi, hvordan Jesus gør dette Rige nærværende, som er kærlighed og retfærdighed, idet han solidariserer sig med den sultne mængde og dens syge. Han siger til sine apostle, at de skal være solidariske med de, der lider og ikke skaffe sig dem af vejen på egoistisk vis. De skal være fælles om det, de har, for at de andre ikke skal gå sultne derfra. Det er opgaven for alle de kristne til alle tider. Det var derfor Pave Johannes opfordrede os til at "globalisere solidariteten" (Reflexiones Domincales, Diocesis de San Christobal de las Casas). Det fortsætter med en kritik af forskellen mellem de rige landes intentioner om at hjælpe på fattigdommen i Verden og det, der faktisk bliver givet. Kirken i San Cristobal tager også stilling til lokale politiske og sociale problemer. Da zapatisterne f.eks. udstedte en Alerta Roja ("red alert") i Chiapas, blev det kommenteret i en Communicado ved bisperne på hjemmesiden: Vi konstaterer at den strukturelle uretfærdighed ikke er blevet løst indtil nu af regeringens programmer. De grundliggende behov, folket har, er ikke tilfredsstillet, og den neoliberale model opretholdes, og man kan se dens ineffektivitet. Vi appellerer til den føderale og den statslige regering om, at de, når de hører om folkets virkelige behov, tilbyder effektive løsninger på fattigdomsproblemet, på marginaliseringen og racismen. Der er også et hip til zapatisterne: EZLN beder vi om, at de i deres sociale og politiske kamp er tro mod kampen for retfærdighed, og at de gør alt, hvad der er muligt for at undgå krig. I mange tilfælde stiller de sig på samme side som zapatisterne i kampen for bedre forhold for indianerne i Chiapas. Man kan da også se en del parallelliteter i sprogbrugen hos de to organisationer. Man er fælles i kritikken af den "neoliberale globalisering". Et ord som dignidad (værdighed) optræder ofte i både kirkens og zapatisternes sprogbrug. Mennesket er skabt af Gud, og det har Guds kærlighed. Derfor bærer det på en humanitet, en indre værdighed, der skal respekteres. Den neoliberale model sætter varebytte og penge over menneskelige relationer, mener man. Mennesker træder anonymt i forbindelse med hinanden gennem varebyttet og via pengerelationerne, når frimarkedsmodellen gennemsyrer samfundet, herunder de allerede eksisterende sociale netværk, med overdreven profittænkning. Det sker efter disse teologers synsvinkel på en måde, der marginaliserer de indianske samfund.
|
Links:
Centro de Derechos Humanos |