|
SAMFUNDSSYSTEMER
Hvordan skal udviklingen frem til det moderne samfund med en moderne
økonomi forklares? Hvilke væsentlige faser har der været i denne
udvikling? Hvordan sker overgangen fra traditionelt samfund til moderne
samfund. I økonomisk forstand viser det sig i industrialisering
og øget udbredelse af pengeøkonomi.
Modernitet
En af de økonomer, der tidligst beskæftigede
sig med økonomiers vækst og udvikling, var Adam Smith. I bogen The
Wealth of Nations (”Nationernes Velstand) fra 1776 ser han
på, hvad det er for faktorer, der giver udvikling. Det er
betragtninger, der stadig har relevans for situationen i dag.
Adam Smith tillagde handel og økonomisk
specialisering stor betydning.
Specialiseringen opstår igennem arbejdsdeling. Når man
specialiserer sig, bliver man bedre til det, man laver. Og når man
udveksler sine produkter med andre og udnytter, at disse andre er gode
til at producere andre ting, end dem man selv laver, så opstår der en
samlet nytteeffekt, en samlet gavnlig økonomisk virkning. Det er stadig
basis for velstandsforøgelser i dag, jvf ovenfor om
figur .
Man kunne som et tankeeksperiment forestille sig, at
Danmark ikke kunne importere biler, og vi derfor skulle lave dem selv
til et ret lille hjemmemarked. Bilerne ville blive betydelig dyrere,
fordi man ikke kunne udnytte stordriftsfordelene, der er forbundet med
at producere dem i store serier.
For at man kan udnytte arbejdsdeling og
specialisering, skal man kunne handle med hinanden. På Smiths tid
forsøgte de såkaldte merkantilister at begrænse handelen landene
imellem. De havde den opfattelse, at et lands rigdom afhang af, hvor
meget guld og sølv det kunne puge sammen. For at kunne gøre det, måtte
der ikke være underskud i handelen med andre lande. Derved begrænsedes
handelen imidlertid.
Smith, der var
moralfilosof, understregede også, at personlige egenskaber som ærlighed
og sparsommelighed spillede en rolle. Sparsommelighed kan være en
forudsætning for kapitaldannelse. Hertil kom profitmotivet. Folk skal
ifølge Smith have lov til at være ”deres egen lykkes smed”. Når man
forfølger egeninteressen i at tjene profit, vil fælles mål for alle
fremmes som via en ”usynlig hånd”. Den ”usynlige hånd” var en metafor
for markedsmekanismen, udbud og efterspørgsel, og optimering af prisen
gennem fri prisdannelse.
Senere liberal teori har
interesseret sig for kapitaldannelsen i samfundet som forklaring på
økonomisk vækst. Den amerikanske økonom W.W. Rostow udformede i
1960'erne teorien om, hvordan samfundene går igennem nogle faser. I det
traditionelle samfund er der så godt som ingen vækst. Samfundet når sit
tak-off stadium, når væksten bliver selvforstærkende. Når den
selvforstærkende økonomiske vækst har virket i en årrække, udvikler det
pågældende land sig til en moden økonomi med massekonsum. .
Væksten afhænger af opsparingskvoten i økonomien: Hvor
stor en andel af BNP lægges til side til opsparing hvert år? Dette er
også centralt i den keynesianske teori om vækst. På kort sigt mener
keynesianske økonomer, at høj opsparing kan mindske den effektive
efterspørgsel og altså være med til at forårsage nedgang i den
økonomiske aktivitet. På længere sigt mener de, at en høj opsparing er
en forudsætning for økonomisk vækst.
Det er ikke nok at spare op. Der skulle gerne være
nogen, der kan bruge de opsparede midler til investeringer.
Via opsparing/investering
sker der en kapitaldannelse, en kapitalakkumulation, i samfundet, som
fører til økonomisk vækst, eller som i sig selv er udtryk for økonomisk
vækst. Med kapitaldannelsen følger jo, at samfundsøkonomiens
”maskinpark” vokser. Herved er det blevet muligt at få et større årligt
produkt (BNP) frem.
Modernitetens dilemmaer
Den økonomiske vækst var en forudsætning for
modernitet. Forskellige teoretikere så imidlertid de dilemmaer, der
opstod. Den større økonomi dannede basis for forskellige
revenuformer, der igen udgjorde det økonomiske fundament for sociale
klasser. Der var jordejere, kapitalejere og lønmodtagere. Forholdet
imellem dem kunne ses som en klassekamp, når fordelingen opfattedes som
ulige og uretfærdig.
Den økonomiske vækst dannede også basis for
samfundets sekularisering, adskillelse af tro og ratio. Videnskaben
blev "religion" i modernitetens samfund, hvis man skal sige det lidt
slagordsagtigt. I
Danmark lever vi nok i et af de mest sekulariserede samfund i Verden.
Sekularisering er imidlertid mere en fortløbende proces, end det er en
fast samfundstilstand. Det er vigtigt at se det som proces. Der er
bevægelse både frem og tilbage.
Det er en bevægelse frem i den forstand, at der er tendens
til dannelse af flere specialiserede undersystemer i samfundet
efterhånden, som det udvikler sig, og disse undersystemer er baseret på
teknisk-informationsmæssig specialisering af en rationel natur. Vi har
f.eks. fået et uafhængigt retssystem. Før det moderne slog igennem,
blev retten ofte set i relation til det religiøse (Guds dom: Menneskets
lov). Vi har fået uddannelser, der fungerer på et verdsligt
(ikke-religiøst) grundlag. Selv religionsundervisningen er blevet
verdslig, så der undervises i forskellige religioner og
"livsanskuelser", der på bedste pluralistiske vis betragtes som
ligeværdige.
Præmoderne, moderne og senmoderne samfund
Vi lever i en verden,
hvor samfund af meget forskelligt udviklingsniveau lever ved siden af
hinanden. Det er en verden præget af stor dynamik.
Globaliseringen og de delvist åbne markeder har i de seneste årtier
ført til en verden, hvor tidligere u-lande i dag industrialiserer
hastigt, og magtrelationerne i verden derfor ændrer karakter. Der er en
forskydning i økonomisk magt fra Vesten mod Østen (Asien). De vestlige
samfund er dog stadig i produktion pr indbygger betydelig rigere.
De præmoderne samfund er
præget af en relativt ensidig produktionssektor med få eksportvarer af
betydning. Man kaldte dem tidligere for monokulturer (f.eks. banan-,
kobber eller landbrugsvareeksportører), der var præget af, at de ikke
kunne få ordentligt fodfæste på verdensmarkedet. Deres
virksomheder kunne ikke bevæge sig upmarket, så prisrelationer
forbedredes. Man var afhængig af investeringer udefra for at få den
nødvendige teknologi. Internt var lande som disse præget af autoritære
styringsforhold.
De moderne stater er
præget af betydelig økonomisk vækst og samfundsmæssig omdannelse af
politisk styre, undervisningssystemer og civilsamfund.
De senmoderne samfund er
de modne liberaldemokratiske markedssamfund.
Ifølge den britiske diplomat Robert Cooper,
der var rådgiver for den britiske premierminister Tony Blair, kan
man lave en inddeling af verden i postmoderne, moderne og
præmoderne områder
Det postmoderne system, som de
udviklede dele af Europa antages at være med i, er ikke længere
beroende på magtbalance. Det lægger heller ikke vægt på
suverænitet eller på adskillelse af indenrigspolitik og
udenrigspolitik. Den europæiske Union er blevet et i historisk forstand
enestående system til gensidig indblanding i staternes indenlandske
anliggender. – Selv om vi vånder os under det: Hvorfor skal EU bestemme
nitritindholdet i pølserne og krumningen af agurkerne? Det skal EU
imidlertid fordi vi er blevet gensidigt forpligtede på hinanden i den
postmoderne verden.
I den postmoderne Verden vil staternes politik
ifølge Cooper i stedet blive præget af gennemsigtighed, gensidig
åbenhed, interdependens og gensidig sårbarhed. Derfor er det
uomgængeligt nødvendigt at international politik føres under
iagttagelse af moralsk samvittighed og de demokratiske værdier, der er
bærende i nationen.
Coopers teori kan nok
beskrive centrale træk ved stater i dag og deres måde at agere på i
Verden. Den er dog noget naiv og etnocentreret i sin antagelse om den
postmoderne stat som toppen af en lang historisk udvikling.
Politiske systemer: Fra liberaldemokratisk balancemodel henimod
multietnisk etparti- eller oligopolstyremodel?
Lige så forkert det kan
være at se den europæiske union som kronen på den postmoderne stats
udvikling, lige så forenklende er det at se den liberaldemokratiske
amerikanske balancemodel som de politiske systemers endemål. Når man
kigger på et politisk system med udgangspunkt i forfatningen, er det jo
en slags idealtype, man ser på. Og den behøver ikke nødvendigvis at
svare til virkeligheden. Ofte kan der være langt til virkeligheden, jvf
omtalen af det sydafrikanske system nedenfor. Ikke desto mindre kan
idealtypen være inspirationsudgangspunkt for andre lande, som man
f.eks. har set det med den sydafrikanske forfatning.
Det amerikanske præsidentialsystem hviler på princippet om
en folkevalgt præsident, der er udøvende magt i et magtbalancesystem
med en Kongres (parlament med lovgivende magt) og en Højesteret
(dømmende magt). Det var en model, der bredte sig efter II.
Verdenskrig. Den blev efterlignet mange steder i både Latinamerika og
afrikanske stater, der blev selvstændige i 1960'erne. I de seneste
årtier - og især efter 2000, har den været i tilbagegang.
Inspirationen søges nu andre steder - m.h.t. den økonomiske
styring i asiatisk statskapitalisme, jvf nedenfor, og m.h.t. politisk
system, i lande som Sydafrika og Canada. .
Det er svært at ændre den amerikanske forfatning. At
få vedtaget en ny amendment (forfatningsændring) er en lang
proces, med vedtagelse i både Senat og Kongres og derefter vedtagelse i
enkeltstaterne med kvalificeret flertal. I dag udvikler samfund sig
hastigt, og man ønsker en mere overkommelig
forfatningsændringsprocedure.
Det sydafrikanske politiske system beskrives
som en blanding af parlamentarisme og præsidentialisme. Præsidenten er
både statsoverhoved og regeringsleder. Han/hun vælges af parlamentet
til at lede en regering, der er ansvarlig over for parlamentet. Det er
normalt lederen af det parti, der kan samle et flertal, som kommer til
at indtage posten. Parlamentet har to kamre, en
nationalforsamling ("underhus") og Det nationale Provinsråd (overhus).
På provinsniveau har de styrende demokratiske
organer fået tillagt både lovgivende og udøvende myndighed inden for de
områder, de af forfatningen har fået bemyndigelse over. På både
nationalt og provinsniveau er der rådgivende organer sammensat af
repræsentanter fra traditionelle stammefolk. Forfatningen indeholder et
princip om, at der skal være en "samarbejdende regeringsførelse". Det
er smukke ord, og det er ikke godt at vide, hvordan det fungerer i
praksis, men det er altså med respekten for multietnicitet og
kommunikative træk blevet en model til efterfølgelse i stater, der
forsøger at bygge demokrati op på andre modeller end den traditionelle
amerikanske præsidentielle magtbalancemodel eller den britiske
parlamentariske Westminstermodel..
Forsøget på at decentralisere magt og afbalancere
etniciteter og oprindelige folkeslag ses også i valgmåden. Den
400-medlemmer store nationalforsamling vælges ved forholdstalsvalg (via
partilister). Halvdelen vælges på partiernes provinslister og den anden
halvdel på nationale partilister.
Den sydafrikanske forfatning kan muligvis være en
idealtype for demokrati i et "nyt", multietnisk sammensat land, men som
realtype er det langtfra fejlfrit. Partiet ANC (African National
Congress) har i perioder været tæt på at give landet en status af
faktisk etpartistyre, og magtkampene i dette parti lader ofte meget
tilbage i form af good governance og demokratisk debat. En britisk
iagttager ser således den samme
kedelige tendens til undertrykkelse af menneskeretigheder og demokrati
på både venstre- og højrefløj af de politiske spektra i flere af de nye
"emerging economies." Magtkampe og manipulationer i ANC sætter de
ideelle forskrifter i den sydafrikanske forfatning i skyggen.
Økonomiske modeller
Er den vestlige økonomiske model en model i
krise?
Det kan der ikke gives et enkelt svar på. I
1990'erne var the Washington-koncensus fremherskende. Det var en
opskrift lavet af økonomer i finansinstitutionerne i Washington
(Valutafonden og Verdensbanken) for, hvordan den ideelle markedsøkonomi
(efter anglo-amerikansk forbillede) med et minimum af statsindblanding
kunne indrettes. Siden kom the Beijing-konsensus (kinesisk
model for pragmatisk statskapitalisme
med anvendelse af markedsreformer), der er blevet en slags
model for mange "nye økonomier" (emerging economies). . .
Der er nok en alvorlig euro-krise i gang i Europa i
2010- (?), men de europæiske økonomier er meget forskellige. Der er
store forskelle på nordiske flexicurity-økonomier, hvor frie markeder
og globalisering kombineres med udbyggede velfærdsordninger, på den ene
side og lande som Spanien, Italien og Grækenland på den anden.
Subprimelånekrisen og den amerikanske investeringsbank Lehman Brothers'
fallit i september 2008 har sammen med det, fallitten førte med
sig, givet den angloamerikanske kapitalismemodel alvorlige ridser
i lakken. Det var en model, der blev bygget på en nyliberal økonomisk
idé i forbindelse med Reagan- og Thatcher-epokerne i USA og
Storbritannien. Det gjaldt om at privatisere og deregulere, og man
havde en opfattelse af, at frie markeder kunne finde frem til ligevægt
uden statslig indgriben (fuldbeskæftigelsesligevægtsantagelse).
Endvidere gjaldt, at der aktørerne kunne agere ud fra, at der var fuld
information hos markedsdeltagere (efficient markets teoremet).
De to lande nød godt af finanssektorens ekspansion i de to
lande, men den økonomiske fremgangslinje blev indhentet af
frimarkedsdogmets utilstrækkelighed, eller den mangelfulde overordnede
styring, når nationale økonomier blev integreret mere og mere og viklet
mere og mere ind i hinanden i de ekspanderende globale markeder.
Hvis man ser på de
fremstormende BRIK-lande (Brazilien, Rusland, Indien og Kina), hvordan
skal man så karakterisere deres samfundssystemer? De har hastig
økonomisk vækst og transformeres ganske hurtigt. De har politiske
systemer med autoritære træk (Rusland), pluralistisk,
semi-klientelistisk elitestyre med visse formelt repræsentativt
demokratiske træk (Indien), et-partistyre (Kina) og
regionalisme-centrifugal semi-føderalisme i Brazilien. Forholdet mellem
økonomi og politik er præget af statsinterventionisme (Brazilien dog i
mindre grad end de andre).
Hvad der imidlertid også
karakteriserer BRIK-landene, er fremvæksten af en statskapitalistisk
model, der i dag er ved at blive en effektiv konkurrent til den
nyliberale vestlige markedsmodel. Det gælder dog især den asiatiske
statskapitalisme.
Statskapitalisme taler man om, når staten ejer et
betydeligt antal virksomheder, men i øvrigt lader disse fungere på
kapitalistiske markeder via udbud og efterspørgsel.
Udover at eje virksomhederne intervenerer staten også i
markedet på forskellige måder. Man kontrollerer f.eks. valutahandel og
kapitalbevægelser (Kina). Man kontrollerer centralbank og banksystem.
Ofte er store banker også statsejet.
Det er som sagt især i
asiatiske lande, at statskapitalismen er blevet en succes i en grad, så
den forsøges efterlignet i mange u-lande.
Den kinesiske model er dermed blevet en model, mange i den
tredje verden ser hen til, - ikke mindst efter
finanskrisen. Det er dog ikke uden videre givet, at alle u-lande kan
efterligne modellen. En effektiv statskapitalisme har som en vigtig
forudsætning en kompetent statsmagt. Uden en kompetent statsmagt går
det ikke. Det vrimler historien med eksempler på.
Når statskapitalismen er blevet en succes i netop
Asien, hænger det måske sammen med traditioner for effektivt
mandarinstyre i nogle af disse lande. Uden et vist effektivt
bureaukrati kan den statslige styring af virksomheder føre til
ineffektivitet. Kombineret med et-partistyre kan der også være risiko
for korruption. I Rusland foregik privatiseringerne efter Sovjetstatens
sammenbrud i starten af 1990'erne på en måde, der gav afsmag for
"Oligark-kapitalisme". Statslige selskaber blev her set som en mulighed
for igen at få hånd i hanke med økonomien.
Det er karakteristisk
for asiatisk statskapitalisme, at den for det første er pragmatisk. Som
Deng Hsiao Ping, der indførte markedsreformer i Kina i 1978-79, sagde:
"Det er ligegyldigt, hvilken farve katten har, bare den kan fange mus".
For det andet er man åben over for managementtænkning.
Vestlige managementmetoder inspirerer til effektivitetssikring og -
kontrol i kinesiske virksomheder. Og det gælder ikke kun Lee
Kuan Yew’s styring af statsvirksomheder i Singapore, men også kinesiske
statsligt ejede og kontrollerede virksomheder. Man lærer også af Vesten
ved at købe andele i vestlige virksomheder og lade dem få adgang til
hjemmemarkedet.
I Kina sidder kommunistpartiet effektivt på
magten. Det har over 80 mio medlemmer og har på det seneste også givet
mulighed for, at virksomhedsejere kan blive medlemmer. Det kan
forebygge opkomsten af et kapitalistisk borgerskab, en kapitalistisk
iværksætter- og ejerelite, der ad åre vil kunne true det kommunistiske
magtmonopol.
Med fortsættelse af den voldsomme vækst i Kina
og dannelsen af en stadig stærkere middelklasse i landet er det
naturligvis et åbent spørgsmål, hvor længe endnu kommunistpartiet kan
opretholde sit monopol på den politiske magt?
Magten udfordres også af en stadig mere rastløs
arbejderklasse, der ikke i længden ser ud til at ville finde sig i at
være indrulleret i statsligt kontrollerede fagforeninger. Men man skal
alligevel passe på med uden videre at konkludere, at den kinesiske
model vil konvergere henimod et vestligt pluralistisk demokrati som
overbygning på en kapitalistisk markedsøkonomi. Lige så vel som
kineserne har talt om en socialisme med "Chinese characteristics" kan
det ikke afvises, at de ad åre vil bygge et politisk system med
distinkte "Chinese characteristics".
Skema 1: Fra tradition
til senmodernitet
TRADITION
|
MODERNITET
|
SENMODERNITET
|
Naturalie- og fæsteøkonomi
|
Industriel kapitalisme
|
Postfordisme. Fleksibel kapitalisme:
Informations-/vidensøkonomi. Produktion f.eks. baseret på Toyotas
lean-production model
|
Social lagdeling baseret på gudgiven
orden og feudale/herre-slave produktionsrelationer
|
Klassedeling baseret på kapital og
økonomi - arbejdere # kapitalejere - småborgerskab
|
Livsformer og livsstile. Sociale skel
baseret på både kapitalbesiddelse og differentiel adgang til uddannelse
og viden
|
Agrarsamfund
|
Urbanisering - migrationer fra land
til by
|
Globaliserede storbyer og urbane rum -
migrationer i globalt rum
|
Erkendelse baseret på erfaring
|
Effektivitet og rationalitet.
Affortryllelse og "rationalitetens jernbur"
|
Effektivitet og (ir)rationalitet
|
Skæbnetro og Gudsfrygt
|
Fremskridtstro
|
Videnskabens potentielle risici
- Risikosamfund
|
Adelsvælde, stænderforsamlinger,
kongemagt
|
Idealtype Repræsentativt demokrati i
nationalstatsramme
|
Tiltagende global governance via
multilateralisme.
Nationalt og lokalt: Idealtype udvidet demokrati. Demokrati med
borgerdeltagelse i netværk og cyberdemokrati
|
Cirkulær tid - agrarsamfund afhængig
af årstiders skiften
|
Lineær tid
|
Atomiseret tid - ophævelse af tid/sted
i cyberrum - "global landsby". Være til stede "uden at være der"
|
Traditionelle kønsroller
|
(formelt) ligestillede kønsroller
|
Kønsrolle del af personlighedsprojekt,
identitet, ”fortælling”. Kønnet en del af ”selvskabelsen”
|
Note:
Fordisme: Produktion, der bygger på samlebånd, masseproduktion og
standardisering. Socialt på et kompromis mellem arbejdere og
kapitalejere udviklet af Henry Ford i 1905. Postfordisme:
Produktionsprincip og -organisering efter Ford: Fleksibel produktion
p.g.a computerstyring og nye motivationsformer.
Lean-production. Toyotas produktionsmetode, som gik
sin sejrsgang i Verden i 1990’erne og begyndelsen af det 21.
århundrede, både i produktions- og servicevirksomheder. Siger, at
produktion foretages med mindst mulig anvendelse af lagre og inputs, og
under konstant kvalitetskontrol. Man skal minimere tab og være
fleksible og åben over for forandring. Der skal kunne reageres prompte
på forbrugernes krav. Det er ikke produktionsanlæggene, der er
udgangspunktet for, hvad der skal produceres. Arbejderne skal være
bevidste om disse principper. De skal have ”ejerskab” til produktionen
og arbejdsprocessen, f.eks. i selvstyrende grupper, hvor det er muligt,
og i kvalitetscirkler. Kan ses som ”princippet i senmoderne
produktion”.
Historisk-samfundsmæssig tidslinie.
▲
Middelalder
500 – 1400
Feudalsamfundet og den katolske kirke
Tradition
- en af Gud indstiftet social orden: Durkheim: Mekanisk
solidaritet
Konge – lensherrer, stænder og adelsvælde
Nyere tid
1400 – 1800
Renæssance, enevælde
DAMPMASKINEN
Begyndende borgerskab
Montesquieu: Magtdelingslære
Modernitet
Scottish Enlightenment
Adam Smith: Wealth of Nations
Marx: Det kommunistiske Manifest
Das Kapital
Moderniteten slår igennem i Europa
1800 – 1914
Industrialisering, klasser,
demokratisering
Durkheim: Organisk solidaritet
JERNBANER
SAMLEBÅNDSTEKNIK
1.Verdenskrig
1914 - 1918
John M. Keynes: General Theory of Employment, Interest
and Money
Stagflation: Krise for keynesianisme
Friedman: Monetarisme
MIKROPROCESSORER. TELEMATIK
CONTAINERTRANSPORT SÆTTER GANG I GLOBAL HANDEL
Informationssamfundet
MOBILTELEFONI
Senmodernitet
Radikaliseret modernitet:
Øget hastighed
ophævelse af tid-/rum dimension
|
|
Ca.800 – 1000 e.v.t: Vikingerne i Danmark
Ca. 1100: De første Korstog
Ca. 1350: Den Sorte Død
1492: Columbus kommer til de Vestindiske Øer
1519-21 Cortés indtager Mexico. Kolonisering af
Latinamerika fører til guldstrøm til Europa og øget brug af
pengeøkonomi
1648: Westphalske fred: Staternes suverænitet
1660: Enevældens indførelse i Danmark
1776: Den amerikanske
uafhængighedserklæring: Individets rettigheder
1787: Den amerikanske forfatning:
Demokrati fra oven: De selvstændige borgere i Staterne tilkæmper sig et
repræsentativt demokrati med magtdeling. Det starter straks en kamp
imellem føderalister og folk, der går ind for en mere decentral union.
ca. 1780'erne: Den industrielle revolution i
England :Videnskab, fremskridtstro
1789: Den franske revolution: "Frihed, lighed,
broderskab"
1848: Demokratiets indførelse i Danmark. Det
kommunistiske manifest
1849: Junigrundlov
1861 - 1865: Amerikanske borgerkrig
1870’erne: Den industrielle revolution i Danmark.
Arbejderklassen vokser
1871: Afdeling af Socialistisk Internationale i DK
1871: Pariserkommunen. Demokrati fra neden.
1870’erne: imperialisme.
1880’erne: Andelsbevægelse i DK. Brug af
aktieselskaber. Forstærket kapitaldannelse
1901: Systemskifte i DK. Parlamentarisme
1914: 1.verdenskrig begynder
1915: Grundlov i DK med forholdstalsvalg og
kvindelig
valgret.
1917: Den russiske revolution.Sovjetunionen.
1918 : 1.verdenskrig slutter
1929: Wall-Street-krak. Den økonomiske krise
breder sig
1932: Franklin D. Roosevelt vælges til præsident
i USA. New Deal politik udvikler velfærds- og beskæftigelsespolitikker
i USA. Indgreb imod frie finansmarkeder
1933: Kanslergadeforliget i DK.Devaluering af
kronen. Velfærdsstat, socialreformer
1936 – 1939: Den spanske borgerkrig
1939: 2.verdenskrig begynder
1944: Bretton Woods: Internationalt valutasystem,
IMF, designes før krigsafslutning
1945: 2.verdenskrig slutter
1945 – 1947: begyndelsen på den kolde krig
Delingen af Europa i Øst – og Vesteuropa
Liberaldemokratisk kapitalisme versus kommunisme
1947: Indisk uafhængighed. Det indiske
subkontinent spaltes i Indien og Pakistan
1947/1949 : FN. NATO. Tysklands deling.
1948: Delingen af Israel mellem jøder og
palæstinenserne efter FN-delingsplan
1949: Kina bliver kommunistisk
1950 – 53 :Koreakrigen
1953: Stalin dør. Magtkampe i Kreml og ny ledelse
med opblødning af planøkonomi fra midten af 1950'erne
1954 – 1973: Fra Dien Bien Phu til Parisfred:
krige i Vietnam
1959: Fidel Castro’s magtovertagelse på Cuba.
Kommunisme. USA føler sig truet i egen baggård
1961 : Berlinmuren opføres
1962: Cubakrisen
USA optrapper militær indsats i Vietnam med et stigende
antal militære "rådgivere"
1967: 6-dageskrigen i Mellemøsten vindes af Israel
1968: Maj 68: Paris. Arbejderstrejker og
universitetsbesættelser. Ungdomsoprøret
1971: USA går fra guldet
1972: Topmøde i Kina mellem USA's præsident Nixon og
formand Mao Tse Tung markerer nyt forhold mellem USA
og Kina
: Oktober: Folkeafstemning om dansk EF-medlemsskab
1973 : Jom Kippur-krigen i Israel.1.oliekrise.
Danmark og Storbritannien medlemmer af EF
1970’erne:: Valutaslange. Europæiske Monetære
System (EMS). Senere ØMU/euro
1978-79: Under Deng Hsiao Ping startes
markedsøkonomiske reformer i Kina. Statsinterventionistisk
kapitalismemodel udvikler sig i Kina
1979: Krigen mellem Iran og Irak . 2.oliekrise.
1987: Gorbatjov starter Perestrojka (økonomiske
reformer) og Glasnost (åbenhed) i Sovjet
1989: Murens fald. Afslutning på den kolde krig.
1991: Sovjetunionen går i opløsning
Indien: Under premierminister Rajiv Gandhi og finansminister
Manmohan Singh starter økonomiske reformer, hvor markedsfrihed
kombineres med statsintervention
1992: Maastrichttraktat: Europæisk Union. ØMU -
euro
Rioaftale i FN-regi om miljø
1990’erne: Fjernelse af valutarestriktioner.
Internet
Globalisering. Ny informationsøkonomi vinder frem globalt
1995: WTO afløser GATT
1999: ØMU med fællesvaluta euro starter i EU.
Dec.: antiglobaliseringsbevægelse vælter WTO-forhandlingsrunde i
Seattle
2001: 11. September: Angreb på World Trade Center
Oktober: USA starter
bombetogter i Afghanistan. Efterhånden NATO-krig i Afgh.
10. November: Kina bliver
medlem af WTO
2003: Koalitionen af "villige" med USA og
Storbritannien i spidsen indleder krig i Irak
Maj: Præsident George W. Bush meddeler
"Mission Accomplished". Krigen trækker dog ud
2008: Global økonomisk recession, der indledes
med subprimekrise i USA og en eskalerende finanskrise, hvor to af USA's
største investeringsbanker, Bear Stearns og Lehmann Brothers går ned
2009: April: Topmøde i G20 i London. Man beslutter
reformer af det internationale finanssystem, bl.a. styrkelse af IMF
December: Lissabontraktat, EU's nye unionstraktat med præsident, fælles
udenrigsminister og
kvalificeret flertal i flere beslutninger
FN Klimatopmødet COP15 i København ender i svag
aftale/Copenhagen Accord
2009-10: Østasien trodser den globale recession og
"decouples" fra vestlig økonomi
2010: Valutaspekulanter, bl.a. store hedgefonde,
løber storm imod euroen, efter at finanskrisen
afslører store økonomiske forskelle i EU-økonomiens nordlige og sydlige
dele
▲
|
|
|
Links:
BNP pr indbygger-
rangordninger
af lande
BNP, økonomisk
vækst og andre økonomiske
indikatorer i
forskellige lande
Fra
tradition til senmodernitet
Rostows faseteori
Historisk
materialisme
Historisk-
samfunds-
mæssig tidslinje
Engelsksproget artikel om Cubas
økonomiske reformer
Reformer af Cubas økonomi
|