|
Hvem har egentlig magten i Danmark? Det nemme svar er at sige, at det er
vælgerne. Det skulle bl.a. fremgå af grundloven og den såkaldte
parlamentariske styringskæde.
Pluralistisk magtopfattelse
I en pluralistisk magtopfattelse er der flere mulige magtcentre, og det
afhænger af, hvilke interesser der på et givent tidspunkt sætter sig mest
effektivt igennem, der får indflydelse på tingene.

Styringskæde
Den parlamentariske styringskæde beskriver, hvordan
magten delegeres fra det såkaldt suveræne folk via valgte repræsentanter til
Folketinget. Herfra går den videre til regeringen, der i et parlamentarisk
demokrati kan sidde på den politiske magt så længe, den ikke udsættes for et
mistillidsvotum, eller kommer i mindretal i vigtige sager. Regeringen styrer
via administration i ministerierne af de love, Folketinget har vedtaget.
Disse love og administrative afgørelser virker på befolkningen, der måske
reagerer ved at stille krav til det politiske system.
Den parlamentariske styringskæde

Er folket nu også så suverænt, som det antages i demokratisk teori?
Det er
det, naturligvis i den hvide Candide-Verden, denne teori opererer inden for.
Reelt forholder det sig anderledes. Vælgerne kan naturligvis stemme på hvem,
de vil. Men de er ofte under en noget upassende påvirkning. Henover sommeren
2010 drejede en stor del af den offentlige opinion 180 grader i spørgsmålet
om opbakning eller ikke-opbakning til efterlønsordningen. Selv et flertal af
SF-vælgere skulle nu vise en skepsis over for ordningen og en beredvillighed til
at se på reformer. Hvorfor dette skifte i opinionen? Hvem står bag? Og er
undersøgelserne lavet på et redeligt grundlag? Det er ikke ualmindeligt, at
der i opinionsundersøgelser spørges på en måde, der mere eller mindre lægger
svaret i munden på respondenterne.
Hvis den offentlige opinion er til fals for enhver, der har midlerne til at
købe en undersøgelse og få den designet efter hensigten hos et af det mange
bureauer, der er leveringsdygtige i den slags, står det sløjt til med
vælgersuveræniteten. Mange ligger ikke desto mindre under for illusionen om
den suveræne vælger, og at man kan undersøge det virkelig interessante i
politik ved at lave en mængde meningsmålinger. Meningsmålinger er næsten
altid topnyheder: Nu mener folket sådan og sådan. Men det er lidt
problematisk, hvis meningen er lagt ind i folket af en magtfuld
pressionsgruppe, der kan betale for en interessant tænketank eller
dominerende medier.
Non-decision-making
Teorien
om non-decision er lavet af politologerne Peter Bachrach og Morton Baratz.
Det er egentlig en teori om strukturel magt, idet den siger, at magt kan
udøves uden, at der tages beslutninger. Det hænger sammen med, at magt
ligger uudtalt i den samfundsmæssige struktur.
Samfundet fungerer sådan, at nogle imødekommes mere på nogle områder end
andre, uafhængigt af givne nutidige beslutninger.
Der er f.eks. ingen, der har besluttet, at halvdelen af alle topjobs og
–positioner i det britiske samfund besættes af kandidater fra blot to ud
over 100 britiske universiteter. Det er den samfundsmæssige struktur, der
gør, at kandidater fra Oxford og Cambridge på forhånd favoriseres ved
stillingsbesættelser. Det hænger sammen med, hvordan det britiske samfund
fungerer, og hvilke værdier og sociale netværk, der er aktive i den britiske
elite.
Bachrach og Baratz udformede deres teori i en kritisk dialog med den
almindelige demokratiteori i 1960’erne. I The two Faces of Power
(”Magtens to Ansigter”) kritiserer de antagelsen om, at samfundet er præget
af pluralistisk magt og åben diskussion. Pluralismeteorien siger, at der er
flere magtcentre, og tingene diskuteres åbent i det pluralistiske demokrati.
Hvis nogle er magtesløse, må de bringe det op i den demokratiske debat, og
der kan så stemmes i parlamentet om f.eks. en anden fordeling af goderne . De
magtesløse har altså derved fået stemme. Men så enkelt er det ikke, siger Bachrach og
Baratz.
Tingene diskuteres ikke altid åbent, hævdede Bachrach og Baratz.
Der er forskellige strategier, der kan anvendes til at forhindre åben
diskussion. Det kan f.eks. være mobiliserende bias (at vægten lægges
et bestemt sted), der forhindrer diskussion af bestemte sager, eller drejer
diskussionen i bestemte retninger. Dem, der gør det, har magten til at
definere, hvad der er vigtigt og ikke-vigtigt. Og når sager ikke kommer op,
kan de heller ikke bliver underlagt beslutning. Det er blevet et område for
non-decision.
Magten bag kulissen
Reelt kan der være andre, der udøver magt bag
kulisserne. Det kan f.eks. være store kapitalejere. De behøver ikke engang
at udtrykke deres mening om "behovet for reformer" direkte. Det har de et
kor af cheføkonomer, bankøkonomer og universitetsøkonomer, samt ikke mindst
Nationalbankdirektøren og Nationalbankens økonomer til at gøre for sig.
Det kan være chefredaktører på dominerende medier
(aviser, TV-kanaler). Det kan være magtfulde enkeltpolitikere eller formænd
for interesseorganisationer. Det er også fremført, at de virkelige
magthavere er embedsmænd i ministerierne og spindoktorer. Man har talt om
DJØF-icering af samfundet, dvs DJØF’erne (medlemmer af Danmarks Jurist-
og Økonomforbund) har magten, fordi de sidder som topembedsmænd i
ministerier og offentlige selskaber og undertiden får politikere til at gøre
ting, politikere ikke ellers ville gøre. Politikerne lader sig ”lede” af
embedsmændene i kraft af de gode argumenters magt, siger tilhængere af denne
teori. Efter grundloven er det naturligvis de valgte politikere, der har
magten til at udforme reglerne, men da sagerne er komplicerede, kommer selve
sagsfremstillingen til at betyde ikke så lidt.
Figur 1: Søjler af magt
MEDIEMAGT:
|
KAPITALKONCENTRATION
= MAGT?:
Rigeste familier, VL-net |
EMBEDSMANDSMAGT |
Chefredaktører på de storste aviser
Ledelser på DR TV2 og kommercielle TV-kanaler
Mediesystemets vækst ud i erhvervslivets og organisationsverdenens
informationsafdelinger
|
1. Mærsk Mc-Kinney
Møller, A.P Møller Mærsk, 125,4 milliarder
2. Familien Kirk
Kristiansen, Kirkbi og Kirkbi Invest, 34,2 milliarder
3. Familien Kann
Rasmussen, VKR Holding (Velux), 24,7 milliarder
4. Familien Holch
Povlsen, Bestseller, 24,6 milliarder
5. Familien Due
Jensen, Grundfos, 20,2 milliarder
6. Lars Larsen, Jysk
Holding, 17,5 milliarder
7. Familien Clausen,
Danfoss, 16,3 milliarder
8. Familien
Louis-Hansen, Coloplast, 14 milliarder
VL-grupper (http://www.vlgrupperne.dk/da/
gruppeoversigt
)
Kilde: Berlingskes
Nyhedsmagasin 27.8.2010
|
Yes-Minister: Medlemmer af DJØF, der sidder på magtfulde
embedsmandsposter og laver faglige udredninger, de folkevalgte har svært
ved at pille fra hinanden
Topembedsmænd, der kan fungere som politiske sparringspartnere for
ministre - en stigende tendens under de seneste regeringer.
Det vil sige, disse embedsfolk får magt igennem at blive
politikudviklere på højt niveau
Særlige presserådgivere, som
støber kommunikationskuglerne |
Kapitalmagt udøves konkret på den måde, som kapitalmagt
traditionelt er blevet udøvet på, dvs via anbringelse af penge de rigtige
steder og via den indflydelse, som økonomiske støtte kan give, f.eks. støtte
til politiske partier og enkeltpolitikere. Kapitalmagten kan også købe sig
til indflydelse på mediehistorier via ansættelse af dygtige
informationsmedarbejdere.
Kapitalmagtens egentlige
betydning er svær at undersøge. Man kan undersøge det, man kalder
overlappende netværk ved, at man f.eks. ser på
de såkaldte VL-grupper (http://www.vlgrupperne.dk/da/gruppeoversigt
).. Det er grupper af virksomhedsledere og andre topledere, nedsat af Dansk
Selskab for Virksomhedsledelse, der blev stiftet i midten af 1960’erne. I
dag er der over 100 VL-grupper. Medlemmerne af disse grupper danner netværk
med hinanden og kan ofte øve indflydelse, når de har samme syn på nogle ting
og mødes med politikere og mediefolk.
Strukturmagt svær at få øje på
Strukturmagt er svær at få øje på. Det gør, at der skal anvendes en
speciel metode til at undersøge den. Det er ikke nok med empiri i snæver
forstand.
Konkrete personer vil adspurgt sige, at de da ikke har ret
meget magt. Og det har de da oftest heller ikke som enkeltpersoner. Den
virkelig effektive magt er den, der er i stand til at dreje samfundet
ideologisk. Et flertal skifter umærkeligt holdning til et sagskompleks. Det
kan være udviklingen. Det kan være tidsånden. Det kan i nogle tilfælde være
den dominerende ideologi, der ændrer sig.
Hvis man bruger den franske filosof Michel Foucaults
(1926 - 84) metode, så siger man, at måden, vi ser virkeligheden på, er
præget af det sprog, vi bruger. Det gælder også den økonomiske virkelighed.
For at tage et eksempel:
Når mange flere begynder at tænke: Det er rigtigt at afskaffe efterlønnnen, selv om økonomiske analyser
måske vil vise, at der i
realiteten ikke er ret meget vundet ved det, så er det fordi, en bestemt
økonomiske diskurs (måde at tale om tingene på) er blevet dominerende.
Efterlønnen er i forvejen
blevet udhulet igennem en lang årrække af den måde, taktreguleringen virker
på. Besparelserne bliver ikke de astronomiske mia, som det hævdes, når man
tager bruttoudgifterne til efterløn, fordi de, der går på efterløn,
mestendels er mennesker, der vitterligt er nedslidte, og som skal have en
anden ydelse, der let kan gå hen og blive større - for personens udgifter
skal jo dækkes, når det er sociale kriterier, der anlægges.
Hvorfor så al denne virak om efterlønnen? Ja, det er just
her, det ideologiske aspekt kommer ind. Der er en interesse i at gøre en
bestemt økonomisk opfattelse af sammenhængene dominerende. En økonomisk
diskurs, der ser tyngden af velfærd som hæmmende i forhold til nationens
muligheder for at klare sig på det globale marked, er blevet dominerende i
forhold til tidligere diskurser.
Parlamentets magt
Folketinget er jo den lovgivende magt, så det må da
have magt!
Det skal det også have ifølge den parlamentariske
styringskæde. Formelt skulle der ligge magt i lovgivningsprocessen. Herved
styres samfundet jo. Men om Folketingets magt over samfundets lovgivning
stadig er særlig interessant, kan diskuteres. I dag kommer over 60 pct af
lovene reelt fra Bruxelles.
Udover de tre behandlinger er initiativ- og forberedelsesfasen for ny
lovgivning vigtig: Hvor startes den nye lov? Det kan være i et ministerium
eller i Folketinget. Ifølge grundloven kan hvert folketingsmedlem stille
forslag om en ny lov:
Ethvert medlem af folketinget er berettiget til at
fremsætte forslag til love og andre beslutninger. (Grundloven)
Det lyder godt. Borgerens repræsentant på tinge kan
fremsætte lovforslag.
De fleste lovforslag kommer dog i dag reelt fra regeringen, som jo
sidder på et stort embedsmandsapparat i ministerierne. Her er ekspertisen
til at lave gennemarbejdede lovforslag. Og
interesseorganisationer kan komme ind i denne fase.
Implementeringsfasen (gennemførelse af lov via udsendelse
af bekendtgørelser og administration af loven) er også vigtig. Her er
interesseorganisationene igen.
Og det kan ske i råd og udvalg, så det nærmest er
organisationerne, der står for lovgivning og styring/administration..
Hvor hopper kæden af?
Det kan diskuteres, hvor det er, kæden hopper af, så vælgerne ikke har så
meget magt, som det formodedes i teorien. Det gallopperende
Gallupdemokrati er et af stederne. Javist, men betyder Gallupdemoratiet ikke
netop, at der lyttes til vælgerne - ovenikøbet imellem valgene? Og hvis
ellers opinionsundersøgelserne er lavet korrekt? Det er selvfølgelig
rigtigt, men pointen er, at vælgerne ikke er fuldt oplyst om tilgængelige
alternativer. Informationsformidlingen i den offentlige opinion er ikke af
en karat, der giver reel mulighed for at danne sig selvstændige skøn.
Opinionen kan være manipuleret. Det kan være en magt bagved, der får
indflydelse via Gallupdemokratiet.
Et bud i øvrigt her:

Note: Interlocking elites: Politisk elite, militær elite, erhvervslivets
elite, medieeliten, etc. Råd og udvalg: F.eks.
Globaliseringsrådet,
Vækstforum, Danmarks Erhvervsråd.
|
|