|
“Henimod kl. 10.30 indtog en
gruppe paramilitære deres positioner og fuldbyrdede et antal drab, som
rystede såvel Mexico som hele verden. 45 døde: 21 kvinder, hvoraf fire var
gravide, 15 børn og 9 mænd. Alle var de en del af organisationen Las Abejas
(bierne). Der var bølger af skudsalver imod omkring 350 indianere, som
varede i flere timer. De flygtede ned i åen, andre forsøgte at redde livet
ved at løbe ind i budskadset”. (La Jornada 22.12.03)
Af en eller anden underlig grund kom politiet først til stede, da
skyderiet var overstået, selv om det kunne høres vidt omkring. Jorge Enrique
Hernández, sekretær for Statsrådet for offentlig sikkerhed i Chiapas
beordrede ud på eftermiddagen, at man skulle ”skynde sig at fjerne ligene,
før journalisterne kommer.” Denne ”Operation Rengøring” medførte
anbringelse af ligene i seks fællesgrave. Den senere retsmedicinske
undersøgelse fra Chiapas’ retsmedicinere viste, hvordan indianerne var
blevet aflivet. De fleste var blevet skudt ned bagfra. Nogle var dræbt med
knive, andre med macheter og slag.
 |
Et familiemedlem til et af de 45 ofre for
Actealmassakren besøger mindestedet, som er anlagt ved gerningsstedet.
|
I rapporten Chiapas, la guerra en curso (”Chiapas, den
igangværende krig”) skriver Menneskerettighedscentret Miguel Agustin Pro
Juáres, at massakren viste, hvad det var for en politisk-militær strategi
den mexicanske regering satte i værk med “lavintensitetskrigen” imod
zapatisterne. Ved hjælp af paramilitære styrker og daglig undertrykkelse og
forfølgelse skulle indianerne skræmmes til at opgive deres autonome
landsbyer.
Der er ikke noget internationalt retsgrundlag for at føre sig frem imod
en civilbefolkning, som det skete i Chiapas med den mexicanske hærs fremfærd
i januar 1994, februar 1995 og senere, hvor man opbyggede en jernring
omkring zapatisternes tilholdssteder. De paramilitære styrker blev ifølge
rapporten anvendt for ikke at besudle hærens og PRI-statsapparatets ry. Ved
at benytte terror og forfølgelse kunne man underminere zapatisternes sociale
basis i indianersamfundene på en diskret måde.
Derfor krævede mange i Mexico de virkelige ansvarlige, som mentes
at være indenrigsministeren Emilio Chuayffet og
øverstbefalende for hæren, og måske endda også daværende præsident Zedillo, sat til regnskab for massakren i Acteal. I stedet
har man set et retsligt forløb, der betegnes som skueprocesser. Nogle af de
direkte udøvende er blevet pågrebet. Men man har ikke formået fra officielt
hold at trænge til bunds i de virkelige årsager til massakren. I stedet har
man henvist til de religiøse konflikter i Chiapas og anklaget grupper af de
såkaldte ”evangeliske” indianere for medvirken.
To dage efter begivenhederne sagde den føderale indenrigsminister
Chuayffet, at den mexicanske forbundsregering ikke havde noget at gøre med
sagen. De paramilitære kaldte han ”bevæbnede grupper af civile”. Det er
siden kommet frem, at det var den paramilitære organisation Mascara Roja,
der stod bag. Det er blot én af de mange paramilitære grupper i området.
Den mest kendte er Paz y Justicia (”Fred og Retfærdighed”). Denne
organisation fik en støtte på 5 mio. pesos af lokalregeringen i Chiapas før
valget i juni 97. Det var en regering bestående af det evige flertalsparti
Det institutionelle Institutionsparti PRI under ledelse af Ruiz Ferro.
Pengene gik officielt til et ”program for reaktivering af kvægsektoren”.
Det verdenskendte Centro de Derechos Humanos Fray Bartolomé de las
Casas ((Menneskerettighedscentret CDHFBC), har tidligere meddelt, at der er tilstrækkelige beviser for, at de
statslige myndigheder i Chiapas gik med til, at ”civile bar våben, som
ellers var forbeholdt hæren, samt at de kunne benytte offentlige køretøjer
og faciliteter til transport af de paramilitære”.
Status 9 år efter
På niårsdagen for massakren gør dagbladet La Jornada
status. Sagen er stadig ikke retligt afsluttet. For godt et år siden
blev den indbragt for Den mellemamerikanske Kommission for
Menneskerettigheder. Formanden for Las Abejas, den pacifistiske
indianerorganisation, som de 45 Totzilindianere tilhørte, udtaler til
bladet, at i løbet af de seks års Vicente Fox styre, som sluttede 1.12. er
der ingen nye fremskridt m.h.t. at opnå retfærdighed. "Der er stadig 27
ikke-udførte pågribelsesordrer imod nogle af de, der medvirkede, og de
ansvarlige bagmænd er ikke blevet straffet".
Ifølge menneskerettighedscentret Centro de Derechos Humanos Fray
Bartolomé de las Casas er Actealsagen præget af fejl, hvad der har medført
en genoptagelse/fornyelse af den ved flere lejligheder.
Itzel Silva Monroy, retsordfører for organisationen, siger, at den
føderale retsinstans "har gjort alt, hvad der er muligt for at drabene i
Acteal ikke skal tage sig ud som en organiseret forbrydelse. Det sker for,
at man ikke skal kunne sige, at den er udført af paramilitære.
Religiøs overtoner?
Den mexicanske regering giver i dag udtryk for, at årsagen til konflikten
havde sit udspring i uenigheder om rettighederne til en sandbanke (un
banco de arena). Men for NGO'er, familie og venner til ofrene er der
ifølge avisen ingen tvivl om, at konflikten havde sit udspring i
lavintensitetskrigen, som skulle holde EZLN stangen.
Det kan nok ikke afvises, at der også ligger religiøse motiver
bag massakren. Disse er imidlertid blandet sammen med politiske og sociale
konflikter. PRI borgmesteren i Chenalhó kommunen, hvor Acteal ligger, blev
arresteret efter massakren. Han er protestant, som det også formodes, at
bagmændene er det, ifølge et amerikansk universitetssite,
Columbia.edu. De dræbte
tilhørte den ikke-voldelige organisation Las Abejas, og de tilsluttede sig
den katolske befrielsesteologi, som bispesædet i San Christobal traditionelt
er et af hovedcentrene for i Latinamerika. Religionen er imidlertid blevet
udnyttet af PRI på det lokale niveau til yderligere polarisering af
indianersamfundene. De er blevet spillet ud imod hinanden af de lokale
magthavere af PRI politikere, administratorer og lokale hvide jordejere.
Ifølge Jelle Wind fra Chiapas afdelingen af menneskerettighedsorganisationen
International Service for Peace (SIPAZ), så har det religiøse konflikter
eksisteret i de sidste 30 år, men de har aldrig ledt til vold tidligere.
"Religionen er den måde, hvorpå PRI svækker de sociale sammenhænge på det
lokale niveau."
Kilder:
www.Jornada.unam.mx 22.12.03, 22.12.06
www.sjsocial.org/PRODH/
www.columbia.edu
|
Klik her for en religiøs udlægning (eng.) |