Mao og moderne management | ||
Var Mao en af de største brand-opbyggere? spørger The Economist i sit jule- og
nytårsnummer 2007. Det mener bladet, han var. Det anskuer ham som en delvist
mislykket leder, der alligevel er i stand til at sælger sit brand som et topbrand. Det er
ligefrem sådan, at bladet mener, moderne managere kan lære af ham. Hvad
var det da, Mao gjorde så godt? Det er næppe tilfældigt, at det er i julen 2007, at Economist stiller spørgsmålet: Who can help the under-performing, over-compensated chief executive fighting to survive intrusive journalists, independent shareholders and ambitious vice-presidents who could do a better job? Where is the role model for the manager who really needs a role model most—the one who by any objective measure of performance cannot, and should not, manage at all? På dette tidspunkt, hvor konjunkturen ser ud til at være ved at passere
toppen, og mange top-managere dermed er noget økonomisk "overkompenseret" i
forhold til de økonomiske resultater, de leverer, hvordan kan de så følge
Maos eksempel som rollemodel og alligevel holde sig på toppen? Maos succes, mener bladet, bestod i brugen af nogle enkle slogans, som ikke havde ret meget med virkeligheden at gøre, men som blev brugt igen og igen. F.eks. "Tjen folket". For denne mand, der levede "som en kejser, tilbedt af alle og omgivet af konkubiner" kunne det synes at være et udslag af kognitiv dissonans konstant at understrege sloganet "tjen folket", men det gør ikke noget, bare sloganet hamres hjem effektivt nok. Som bladet siger, det er det samme, der gør det muligt for undergennemsnitlige topdirektører at efterrationalisere enorme lønninger og optionsordninger, mens dem under må nøjes med de rene peanuts. Selv om sloganet udtrykte, hvad Mao burde have gjort, snarere end hvad
han faktisk gjorde, var det effektivt m.h.t. at kineserne langt hen ad vejen
lod sig overbevise. Mao var desuden mester i medie-manipulation. Han var ikke alene god til at
formulere en pointe, men vidste også, hvordan den skulle spredes ud og
påvirke folket i maksimal grad. Budskaberne blev konstant hamret ind via "Den lille Røde",
plakater, samt genopdragelseskampagner og ideologiske studiegrupper. Den sidste ting, der nævnes, er evnen til at erstatte manglende resultater med stor aktivitet. Der gør ikke så meget, man ikke opnår resultater, når bare der sættes mange ting i gang. Artiklen er en besk kommentar - ikke alene til Mao, men også til de værste excesser i moderne management. Maos metode kan genfindes i megen politisk kommunikation. Det er brug af ideologi og slogans til efterrationalisering af politiske praksiser. Det er let at gøre sig klog på fortidens gerninger og ugerninger. Economist deltager i den almindelige udbredte kritik af Maos økonomiske resultater og fremhæver i stedet Deng Xiaoping. Han "turned the policies, and eventually the economy around". Det er der nok en vis sandhed i, men en sandhed, der trænger til at blive modificeret, ligesåvel som billedet af Mao nok ikke er tegnet færdigt af historikere. Figur 1: Kinas BNP 1960-2005 i mio $ (2000-priser). Log skala
Kig på figur 1 og 2, som viser økonomisk vækst i Kina fra Mao over Deng. Der er ingen tvivl om, at bortset fra virkningerne af Tien an Men massakren i 1989, der gav tilbagegang i de udenlandske investeringer, har der været mere stabil vækst under Deng. Figur 2: Kinas BNP-vækst år til år i pct 1961-2005.
Der har imidlertid også i Mao-epoken været perioder med kraftig økonomisk vækst, uden at det dog nødvendigvis kan tilskrives ham. Man ser tydeligt de voldsomme tilbageslag, især efter "det store spring fremad" og kulturrevolutionen. Der er en betydelig vækst i nogle af årene inden de økonomiske reformer starter. Det er altså ikke helt korrekt at sige, at økonomisk vækst i Kina kun hidrører fra Deng-reformerne fra 1979. Det kan dog diskuteres, om væsentlige dele af de økonomiske reformtiltag i den tidligere periode skyldtes den økonomiske ledelse, der kom fra andre dele af kommunistpartiets ledelse, hvor Mao i det væsentlige med sine opdragelseskampagner mest har været ideologisk "bagstopper". Figur 3: Kinas og Indiens samlede BNP i mio 2000$ (faste priser)
Når man sammenligner Kina og Indien, kan man virkelig se, at Kina i
bogstaveligste forstand nærmest "letter" i og med Deng-reformerne. I Indien
kommer de økonomiske reformer først under Rajiv Gandhi i starten af
1990'erne. I hvilken grad disse frimarkedsreformer kan tage æren for Indiens
accelererende vækst, diskuteres intenst. Cambridge-økonomen Ha-Joon Chang
skriver således: Figur 4 kunne tyde på, at der er en vis rigtighed i argumentet, at den
indiske vækst allerede sætter ind i 1980'erne, altså inden Rajiv Gandhis
frimarkedsreformer. Figur 4: Samme som figur 3 i log. skala Når man ser nærmere på væksten i enkeltperioder (figur 4), kan man se, at
Maos fejltagelser nok var medvirkende til, at Kina dykkede under Indien både
som følge af det store spring fremad og starten på kulturrevolutionen, men
allerede omkring 1972 er de to økonomier lige store. Indiens vækst stagnerer
omkring 1990, men så kommer take-off med reformerne i 1991, som man for
øvrigt også tilskriver Manmohan Sing, den nuværende premierminister, der var
finansminister på det tidspunkt. Kulturrevolutionen fra
november 1965 er det mest gennemgribende forsøg på totalmobilisering af den
kinesiske befolkning nogensinde. De unge aktive i kulturrevolutionen, “rødgardisterne”, fjernede partifunktionærer fra deres poster, forfulgte og afskedigede lærere med “borgerlig” indstilling og ødelagde tilbageværende symboler på det “borgerlige samfund”, så som kirker og templer, litteratur, musik og andet, der blev betragtet som farligt for den rette revolutionære indstilling. Aktiviteterne førte til dannelse af revolutionære komitéer i mange folkekommuner, virksomheder og hele byer, dvs en slags parallelle magtorganer, som skulle puste nyt liv i den revolutionære gejst, men som ofte fik til konsekvens, at plattenslagere og uerfarne folk kom til at få urimelig indflydelse over anliggender, de ikke havde ret meget forstand på. Der var en tabt generation af uddannede unge i 1966, der ikke fik brugt deres teknisk-økonomiske kompetencer på rimelig måde, men kom til at bortøde deres tid med frugtesløse ideologiske diskussioner, eller som blev stødt ud i et mørke, de ikke kom tilbage fra. Det er uheldigt, at Kina
ikke selv har bidraget ordentligt til at få fuld oplysning om, hvad der
skete i Mao-perioden. Det har medvirket til mytedannelsen - og til, at
Economist nu kan udstyre ham med nissehue og lave avanceret "managementsjov"
ud af det.
|