Klasser og ulighed i levekår

I de senere år er der kommet en fornyet interesse for klassebegrebet. Det kan der være flere årsager til. En årsag er nok den intensiverede sociale ulighed, man kan se har fundet sted.
    I 1960'erne og 70'erne, hvor den danske velfærdsstat blev kraftigt udbygget, interesserede man sig meget for sociale lagdelinger. Man var bevidst om, at velfærden førte til en stor udligning af sociale skel, men at der stadig var betydelige sociale uligheder, som velfærdsstaten kunne sætte ind overfor. Et af instrumenterne til at måle det var lagdelingsmodellerne, hvor man f.eks. delte befolkningen op efter status, indkomster eller uddannelsesniveau - og så fandt frem til systematiske forskelle i adgangen til goderne i de forskellige sociale lag. Og man fandt tendenser til at godernes fordeling fortsatte fra generation til generation. Det var påvirket af den sociale arv.
   Der var også nogle, der mente, at det kunne hænge sammen med genetiske forskelle i intelligens. Og denne biologisk orienterede teori har haft en vis tendens til at dukke op igen og igen. Men velfærdsstatsteoretikernes udgangspunkt har være teorier om en social differentiering, man kunne gøre noget ved igennem socialpolitiske indgreb og foranstaltninger.

 


Begreber:
Social klasse:
Gruppe af mennesker med en fælles placering i det økonomiske og sociale hierarki
Social mobilitet: Flytning fra et socialt lag til et andet
Social arv
: Social kapital kører videre fra generation til generation. Du ligner dine forældre
Dårlig social arv: Sociale problemer (anbragte børn, druk, narko, kort skolegang, m.v.) fortsætter fra generation til generation
Mønsterbryder: Den, der flytter sig fra venstre til højre ovenover, hvis det skal formuleres meget konkret. Formuleret på den måde drejer det sig naturligvis ikke om ret mange, og det er meget andet end bolig, der spiller en rolle. Ofte spiller social og kulturel kapital en rolle for at kunne flytte sig socialt mellem generationer.
Social arv:
Kritik af begrebet
: Fastlåser. Virker deterministisk. Sætter folk i bås.  Samfundet er i virkeligheden mere dynamisk, end tilhængere af begrebet mener, og mange flytter sig.




Ovenover en illustration af "klassesamfundet" i Anne Marie Steen Pedersens satiriske streg. Den er lavet under inspiration af en tegning, som den amerikanske faglige organisation IWW (Industrial Workers of the World) lavede i starten af det 20. århundrede.

 Den har en meget bredere basis for neden. Og det er måske ikke tilfældigt. Dengang var den absolutte fattigdom og forarmelse mere udpræget, i hvert fald i en stat i Europa eller Nordamerika. 
   I dag har vi en underklasse i form af det såkaldte prækariat: Løst ansatte, arbejdsløse, færdiguddannede, der ikke kan få arbejde inden for deres fagområde.
    Tegneren dengang kaldte det "pyramid of the Capitalist System". Klasserne blev set som en del af en økonomisk struktur, kapitalismen, der fremavlede en arbejderklasse og en kapitalejerklasse, der "gav arbejde" til dem, og som udbyttede dem.
    Borgerskabet (ejerne) nyder det gode liv ved det veldækkede bord. Til at forsvare deres interesser har de militæret. Over dem er de gejstlige (præster), der forsøder det hårde liv ved at love paradiset, når livet er slut.
   Allerøverst er pengeposen med kapitalen.
I dagens Danmark viser klasseforskellene sig på mange måder, f.eks. i de meget forskellige levevilkår og livsstile, der giver anledning til f.eks. fedme- og helbredsproblemer, jvf nærmere omtale nedenunder.                                

I USA er der de senere år blevet sat ord på klasseforskelle med Occupy Wall Street bevægelsen og 1%/99% bevægelsen. Der blev formuleret en kritik af den magt, der lå i Wall Street med Børsen og finansinstitutionerne. Og i 1%/99% blev der sat et kraftigt spørgsmålstegn ved den meget ulige fordeling, hvor 1 pct af formueejerne ejede over 50 pct af de samlede formuer, - en fordeling, der har tendens til at blive stadig mere skæv. 

Hvordan er klasseskel og de mange manifestationer af dem blevet  udlagt og forklaret i samfundsteori?

Teorier om social ulighed

Traditionelt har man i sociologisk teori forklaret ulighed med funktionalistisk, weberiansk teori eller klasseteori, hvor man ser på målelige "objektive" socio-økonomiske kendetegn.

 
Funktionalistisk teori


I såkaldt funktionalistisk sociologisk teori er hierarkiseringen af samfundet eller social stratificering, som man også kalder det, blevet forklaret som en nødvendighed for det samfundsmæssige system. Uligheden ses som  den sociale differentieringsmekanisme, som sikrer dynamikken i samfundet. I alle samfund af et vist udviklingsniveau er der ifølge den funktionalistiske teori en arbejdsdeling. For at gøre visse positioner attraktive er det logisk nødvendigt med belønninger. Der opstår ifølge teorien et status- og belønningshierarki, der er udtryk for dette.


Klasse og status

Den marxistiske klasseteori gør ejerskab af produktionsmidlerne (virksomhederne) til et afgørende kendetegn for samfundets deling i en kapitalejerklasse over for en arbejderklasse (der ikke er ejere af produktionsmidler og derform må sælge deres arbejdskraft for at overleve).

Finanskrisen fra 2007  viste, at konjunkturer stadig er en del af det økonomiske system. Det går op og ned med økonomien, og når det går ned, kastes mange ud i arbejdsløshed og den sociale ulighed øges mellem de, der er i beskæftigelse og de, der ikke er det.

    Ifølge Weber og den tradition, han repræsenterer, har klasse noget med social anerkendelse at gøre. Man kan sagtens have en høj indkomst uden at være socialt anerkendt. Der er i det senmoderne samfund en medie- og kultursfære, der har  betydning for den anerkendelse, folk nyder. En velestimeret overlæge, professor eller ambassadør kan have betydelig større social anerkendelse/prestige end en højtlønnet direktør i en bank eller stålvirksomhed.  Vi kan altså have et stillingshierarki, hvor folk er placeret på en stige med lønninger, der går fra det laveste til det højeste. Og ved siden af dette kan vi have et statushierarki, hvor der i bunden er en "underklasse" af lavtlønnede/arbejdsløse, der lever i usle almennyttige byggerier, og i toppen berømtheder ("med eller uden penge"), der bor i et gentrificeret nabolag og nyder høj social anerkendelse.
 

"Klasser"/sociale lag ud fra objektive kendetegn/positioner
 

Én mulig indgangsvinkel til inddelingen i sociale klasser er SFI's gammelkendte socialgruppeinddeling:

Befolkningen fordelt efter socialgruppe i procent

 Egen socialgruppe    

1976 1986 2000
I 4 5 9
II 7 11 16
III 24 19 17
IV 32 37 38
V 33 27 21

Note: Socialgruppernes definition:  1: Selvstændige med store virksomheder og funktionærer med mere end 50 underordnede samt selvstændige og funktionærer med akademisk uddannelse. 2: Selvstændige med større virksomheder og funktionærer med 11-50 underordnede med mellemlang teoretisk uddannelse. 3: Gårdejere med 0-3 ansatte, mindre selvstændige og funktionærer med 1-10 underordnede eller i stillinger, der kræver en vis oplæring. 4: Faglærte arbejdere, funktionærer uden underordnede samt husmænd. 5: Ikke faglærte arbejdere og specialarbejdere. Eksempelvis: Murearbejdsmænd.

Her måles klasseposition ud fra såkaldt objektive økonomiske kendetegn, så som placering i samfundsmæssig produktion, antal underordnede, uddannelseslængde. Det er primært en statistisk registrering. Den er ikke så god til at forklare, hvorfor der er sociale forskelle. Den kan vise, hvordan adgangen til ressourcer påvirker placeringen, men den mangler en teori om, hvordan den økonomiske og sociale struktur kan forklare ulighederne.

Inddeling af befolkningen i 5 sociale lag


Kilde: AE.dk og klassesamfund.dk.

Hertil burde den suppleres med f.eks. en økonomisk teori om, hvordan den forskellige adgang til ejerskab af produktionsmidler og ressourcer, der giver magt, kan bidrage til sociale forskelle.
   Ejer man f.eks. medier eller sidder på en attraktiv post i medie- eller organisationsverdenen, råder man over organisatoriske ressourcer, der er med til at befæste en position i overklassen.  Ejer man til gengæld ingenting, men er fastlåst f.eks. som social klient, hjemløs, uden job el. lign., tilhører man en lavere klasse.

 Danmarks Statistik bruger en opdeling af befolkningen efter socioøkonomisk status. Den viser f.eks. følgende familiemæssige nettoformuder:

Familier med nettoformuer efter hovedpersons socioøkonomiske status

Socioøkonomisk gruppe Nettoformue
Selvstændige        5.422.175
Lønmodtagere på højeste niveau        2.872.584
Lønmodtagere på mellem niveau        1.823.698
Lønmodtagere på grund niveau        1.135.600
Arbejdsløse            495.896
Studerende            128.251
Pensionister og efterlønsmodtagere        1.989.666
Øvrige ude af erhverv            441.074

Kilde: Danmarks Statistik.


Ulighedsmål

Ulighed måles på mange forskellige måder, f.eks. gini-koefficient. Gini kan ved hjælp af et enkelt tal give et samlet billede af lighed/ulighed i et samfund. Ginien måles hyppigst for indkomstfordelingen (før eller efter skat, opdelt efter enlige eller familieindkomster), men man kan også se Gini-koefficienter for formuefordelingen. Der kan ofte ligge betydelige statistiske skøn over indkomsterne bag en beregning af Gini-koefficienter.

Figur  1 a og b: Gini-koefficienten v. diagonallinje og Lorenzkurve (a: Danmark) og (b: USA)


Note: Den kurve, der viser indkomstfordelingen, kaldes Lorenzkurven. Når man følger den diagonale 45-graders linje, er der fuld lighed. Jo større arealet mellem den diagonale, blå linje og Lorenzkurven (den bugtede kurve) er, desto større Gini, og altså desto større ulighed.

Et simpelt mål kan være en beregning af, hvad de rigeste 10 pct har i forhold til de fattigste 10 pct, jvf figur 1 ovenover, hvor deciler (tiendedele) af befolkningen er afsat ud ad x-aksen og andele af indkomst op ad y-aksen (figuren viser, hvad de 20 pct fattigste har i forhold til de 20 pct rigeste).

I USA har man målt, hvor stor en andel af de samlede indkomster over længere tidsforløb, som forskellige dele af indkomstmodtagerne har fået, jvf tabel 1

Tabel 1: Andele af realindkomstvækst, der tilfalder forskellige dele af indkomstmodtagerne

Tabel 1. Real Indkomstvækst efter grupper

Gennemsnitlig realindkomstvækst Top 1% Indkomsters  real vækst
Laveste  99% indkomster real vækst
Andele af samlet vækst (eller tab), som øverste 1 pct får
  (1) (2) (3) (4)
Fuld periode           1993-2014 20,6% 80,0% 10,8% 55%
Clinton Ekspansion    1993-2000 31,5% 98,7% 20,3% 45%
2001 Recession    2000-2002 -11,7% -30,8% -6,5% 57%
Bush Ekspansion   2002-2007 16,1% 61,8% 6,8% 65%
Store Recession 2007-2009 -17,4% -36,3% -11,6% 49%
Recovery               2009-2014 8,4% 27,1% 4,3% 58%





Note :  Computations based on family market income including realized capital gains (before individual taxes).
Incomes exclude government transfers (such as unemployment insurance and social security) and non-taxable fringe benefits.Incomes are deflated using the Consumer Price Index. Column (4) reports the fraction of total real family income growth (or loss) captured by the top 1%.
For example, from 2002 to 2007, average real family incomes grew by 16.1% but 65% of that growth accrued to the top 1% while only 35% of that growth accrued to the bottom 99% of US families. Source: Piketty and Saez (2003), series updated to 2014Kilde:
Emmanuel Saez.

Gini før og efter overførsler

Den udvikling, tabel 1 viser, har bevirket, at ginikoefficienten er steget i USA de seneste årtier.

Figur 2 viser, hvor Gini for personlige indkomst før og efter skatter og overførsler (velfærdsydelser) ligger i USA og flere andre lande.

Figur 2: Indkomstulighed og omfordeling (redistribution). Gini-koefficienten i USA og en række andre lande


Note: Gini ovenover angivet i dele af 1, ikke i pct. Kilde: The New Yorker.

Som det ses af tabellen modificeres uligheden af skatter og overførsler i betydeligt omfang i en universel velfærdsstat som Danmark, - og i mindre omfang i en residual (liberalistisk) velfærdsstat som den amerikanske.
     Der er mange årsager til denne karakteristik af den amerikanske Gini-koefficient.

Nogle af dem er  hænger sammen med den økonomiske udvikling i 1990'erne med skabelse af mange deltidsjobs og Mc-jobs. Outsourcing af bedre betalte arbejderjobs som led i globaliseringen af amerikansk økonomi kan have spillet ind.
    Politiske indgreb/lovgivning spiller også en rolle. Det gælder f.eks. præsidenterne Reagan og George W. Bush' skattelovgivning i henholdsvis 1980'erne og 2000-tallet, hvor der blev givet skattelettelser til de højere indkomster. Under disse præsidenter argumenterede økonomer for den såkaldte trickle-down effekt, dvs at rigdommen "risler ned" til de fattige. Ved at favorisere de rige igennem incitamenter sikres det, at "kagen bliver større", lød argumentationen. Det er et udtryk for den nye tidsånd under præsident Barack Obama, at mange stiller sig skeptiske over for hypotesen om trickle-down. Ifølge flere undersøgelser af udviklingen i indkomster i USA de seneste årtier har trickle-down effekten i bedste fald været temmelig lille - i værste fald måske helt fraværende. Det har bragt fordelingspolitik på banen igen i amerikansk politik.

Kan udviklingen i den amerikanske Gini-koefficient hænge sammen med udviklingen i organisationsgraden på arbejdsmarkedet? Det er et spørgsmål, økonomer og arbejdsmarkedsforskere har stillet. Det er muligt, idet en høj organisationsgrad kan føre til forhandlede mindstelønninger, der ligger over, hvad markedet overladt til sig selv kan give. Den øgede ulighed kan altså muligvis forklares mere generelt ved en lavere solidaritetstendens i samfundet, der bl.a. viser sig i den faldende organisationsgrad på arbejdsmarkedet.
   Det er dog ikke sikkert, idet man også kan se, at statsligt fastsatte mindstelønninger kan hæve niveauet blandt de lavestlønnede. I Frankrig har staten således fastsat en mindsteløn, der ligger noget højere end den føderalt fastlagte amerikanske mindsteløn (man kan finde satserne ved at søge på nettet efter henholdsvis smic salaire minimum (fr.)eller minimum wage (am.).

Social arv

De sociale forskelle, man kan konstatere, har konsekvenser for levevilkårene. De er forskellige i de forskellige sociale lag. Man vil ofte se, at dårlige levevilkår ”går i arv” fra generation til  generation.

Begrebet social arv bruges til at beskrive den kendsgerning, at personers opvækstmiljø og betingelser har stor indflydelse på deres senere livsforløb. Dette gælder, når man anlægger et gruppe- eller statistisk perspektiv. For den enkelte person er der ikke nødvendigvis en sådan sammenhæng (Statens Institut for Folkesundhed)


 Der er en ophobning af sociale problemer i de nederste sociale lag, og de føres tit videre fra den ene generation til den næste. Når dette er socialt/samfundsmæssigt bestemt, taler man om ”social arv”.

    Social arv har været et meget omstridt begreb. Socialarbejdere har vendt sig imod den ”determinisme”, der kan ligge i det. Det vil sige, at vi ved at bruge begrebet, kan have tendens til at sige, at det er forudbestemt, hvad man bliver til, når ens forældre har en bestemt baggrund. Og sådan forholder det sig naturligvis ikke. Enhver har muligheden for at blive mønsterbryder, dvs bryde den sociale arv.
    Masser af mennesker bryder den sociale arv. Det kan ske ved, at børnene bevæger sig opad i det sociale hierarki i forhold til det position, forældrene havde i det. Dette kaldes opadgående social mobilitet. Det modsatte, nedadgående social mobilitet, kan også forekomme.
    Socialarbejderne oprør imod begrebet ”social arv” var udtryk for et sympatisk politisk program, der gik ud på, at alle mennesker er unikke. Ethvert menneske skal behandles ud fra det udgangspunkt, at det er fuldt af muligheder, - ikke at dets muligheder er lukkede, hvis det er født et bestemt geografisk sted eller er født ind i en bestemt familie.
    Rent statistisk forholder det sig imidlertid stadig sådan, at man kan konstatere, at der – på trods af alle mønsterbryderne – stadig er noget, der hedder social arv. Der er givet mange forklaringer på det. En af dem er refereret nedenfor. Det er sociologen Pierre Bourdieus analyser af de kulturelle og klassemæssige forklaringer på overførslen af kapital og habitus fra generation til generation.
    Den sociale arv kan brydes på flere forskellige måder. Det kan ske ved, at der satses på ”uddannelse til alle”. Det kan også ske ved, at mulighederne for f.eks. at etablere selvstændig virksomhed søges forbedret. I et markedsøkonomisk samfund vil virksomhedsetablering for nogle kunne betyde en opadgående social mobilitet. Det er et eksempel på det, der sommetider kaldes ”den amerikanske drøm”. Det kan være håndværkeren, der bruger sin faglige uddannelse til at etablere en virksomhed, der vokser op til en større entreprenørforretning. Eller det kan være diætisten, der bliver ejer af og chef for en produktion af sunde fødevarer.

Kilde: Danmarks Statistik.

Globalt

Med ordet "glokal" sammenholder man lokale og globale faktorer, og hvordan disse griber ind i hinanden og betinger hinanden.  Under finanskrisen undrede man sig f.eks. over, hvordan bankdirektører og andre i erhvervslivets top kunne fastholde en lønfremgang langt over middel, samtidig med, at der for almindelige lønmodtagere blev udvist løntilbageholdenhed ved overenskomstforhandlinger, så reallønnen for den gennemsnitlige lønmodtager faldt. Det er der nok ikke noget overraskende i.
   Den internationale økonomi betinger forskellene. De hænger sammen med den økonomiske åbenhed, og hvordan den fører til differentiel aflønning i de forskellige sociale lag.
    I den sammenhængende globale økonomi danner der sig altså en superelite, hvor indkomstudvikling, formuer og forbrugsstile udvikler sig uafhængigt af, hvad der gælder for den almindelige befolkning. Når den globale økonomi udvikler sig til en sammenhængende økonomi, bliver det relevant at analysere klasser og klasserelationer på globalt plan. Der er stigende problemer med at opretholde det, Ulrich Beck kalder den "nationalstatslige container". Velfærdsstaten i national sammenhæng får problemer med at indkapsle klasserelationer i en udjævnet national ramme.

I den globale økonomi har der imidlertid dannet sig et lag udover selv disse danske bankdirektører og andre af de meget velaflagte i erhvervslivet. Det er dem, man i den internationale debat om disse ting kalder "de superrige".

Levekår og sociale problemer

Fedmeepidemien siger lidt om, hvordan  social differentiering i form af klasseskel/ulighed gør sig gældende  - også i det senmoderne samfund. Overvægt er et stigende problem for samfundet, fordi der er en lang række af sygdomme forbundet med fedmen. Det gælder diabetes-2, hjerte-kar sygdomme og visse typer af kræft.

Figur     : Udviklingen i antallet af svært overvægtige i Danmark. Pct.


Kilde: Statens Institut for Folkesundhed.

Fedmen er meget forskelligt udbredt geografisk set."Fedmens Danmarkskort" viser en tendens til, at problemet er særlig stort i det såkaldte "udkantsdanmark", mens det er et mindre problem i Nordsjælland og øvrige dele af hovedstadsområdet. Det kan altså forklares ved dårlig økonomi, tendenser til større arbejdsløshed og dårlige boligforhold.


Livsstile og adfærd

Det er de superrige, der har råd til at købe fast ejendom i London. Londen er eftertragtet som residenshovedstad for rige over hele Verden.  Der tales engelsk. Der er økonomisk frihed til at disponere, som man vil, og der er ubegrænset frihed til at nyde og dyrke den superrige klasses livsstil.

Den amerikanske forfatter F. Scott Fitzgerald beskrev de superriges livsstil og klassespecifikke adfærd i romanen "The Great Gatsby" og i andre værker. 1920'ernes meget ulige fordeling er kommet tilbage de senere år, og det rejser spørgsmålet, om man stadig kan finde en speciel overklasselivsstil, som er markant anderledes end de lavere klassers? "De rige er anderledes",  sagde Scott Fitzgerald. Ja, sagde Hemingway." De har flere penge". Fitzgeralds beskrivelser af klassespecifik tænkning og adfærd lægger op til, at der er større forskelle end som så. Man kan diskutere, hvem der har ret? Hemingways holdning er humanistisk.
   En gruppe forskere ved University of California, Berkeley, har undersøgt pro-/eller asocial adfærd i relation til social klasse ("Having less, giving more: the influence of Social Class on Prosocial Behaviour").  Lavere social klasse forbindes i almindelighed med færre ressourcer (mindre social, økonomisk og kulturel kapital), større udsathed for trusler og en formindsket følelse af personlig kontrol over livssituationen.  Ud fra disse livsomstændigheder havde forskerne forventet, at individer fra de lavere klasser ville have et mindre engagement i prosocial adfærd, idet de ville prioritere egeninteresse over andres velfærd.
   Individer fra de lavere klasser viste sig imidlertid at være mere generøse og gå mere op i velgørenhed. De udviste større tillid, og de var mere hjælpsomme. Der var et større engagement i egalitære værdier. En hypotese til forklaring var, at orienteringen i retning ad andres velfærd hænger sammen med, at man i højere grad end overklassen ser en interesse - og nødvendighed i - at tilpasse sig "fjentdtlige omgivelser" for at overleve.

Det kan i den sammenhæng spille en rolke, at i modsætning til, hvad man skulle forvente i det såkaldte postmoderne, globale samfund, så er der tendens til at folk forskanser sig i meget isolerede enklaver:

"Community", that loaded word so beloved of politicians, is simply not a reality in most people's lives. It's normal for us to be cut off from each other. The super-rich, however, are so cut off that they are barely living here at all. Everything that can have the word "private" attached in front of it, they have: schools, hospitals, jets, islands. Even things like the shops, which you'd have thought was one of the attractions of London for people who can afford it, function differently for the 0.01% – for the most part, they prefer to have stuff brought to them.

Det er også værd at diskutere sagen i relation til spørgsmålet om social mobilitet. I hvilken grad kan man bevæge sig op og ned i de sociale lag? Hvis der er lige muligheder, er det lettere at acceptere forskellene.  I den sammenhæng er det tankevækkende at se, hvad prisen for et års undervisning på Harvard er, og hvordan prisen for den gode uddannelse udvikler sig over tid. Det er fortrøstningsfuldt, at prisen for uddannelse ikke stiger nær så meget som prisen for en russisk sabelpels.

 

VIDERE UNDERSØGELSER:
Klassesamfund - site med gode indgange og vinkler på problematikken
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har en side om ulighed.

Til økonomisk klasse svarer ofte kulturel klasse: The 1% tech som kulturfænomen.

Undersøg ginikoefficientens udvikling i Danmark, dels for hele landet, dels for repræsentative områder:


Tal fra Statistikbanken.dk

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
LINKS: