|
Klasser og ulighed i levekår
I de senere år er der kommet en fornyet
interesse for klassebegrebet. Det kan der være flere årsager til. En
årsag er nok den intensiverede sociale ulighed, man kan se har fundet
sted.
I 1960'erne og 70'erne, hvor den danske velfærdsstat
blev kraftigt udbygget, interesserede man sig meget for sociale
lagdelinger. Man var bevidst om, at velfærden førte til en stor
udligning af sociale skel, men at der stadig var betydelige sociale
uligheder, som velfærdsstaten kunne sætte ind overfor. Et af
instrumenterne til at måle det var lagdelingsmodellerne, hvor man
f.eks. delte befolkningen op efter status, indkomster eller
uddannelsesniveau - og så fandt frem til systematiske forskelle i
adgangen til goderne i de forskellige sociale lag. Og man fandt
tendenser til at godernes fordeling fortsatte fra generation til
generation. Det var påvirket af den sociale arv.
Der var også nogle, der mente, at det kunne hænge sammen
med genetiske forskelle i intelligens. Og denne biologisk orienterede
teori har haft en vis tendens til at dukke op igen og igen. Men
velfærdsstatsteoretikernes udgangspunkt har være teorier om en social
differentiering, man kunne gøre noget ved igennem socialpolitiske
indgreb og foranstaltninger.
|
|
|

Begreber:
Social klasse: Gruppe af mennesker med en fælles placering i det økonomiske og sociale hierarki
Social mobilitet: Flytning fra et socialt lag til et andet
Social arv: Social kapital kører videre fra
generation til generation. Du ligner dine forældre
Dårlig social arv: Sociale problemer (anbragte børn, druk, narko, kort
skolegang, m.v.) fortsætter fra generation til
generation
Mønsterbryder: Den, der flytter sig fra venstre til
højre ovenover, hvis det skal formuleres meget konkret. Formuleret på
den måde drejer det sig naturligvis ikke om ret mange, og det er meget
andet end bolig, der spiller en rolle. Ofte spiller social og kulturel
kapital en rolle for at kunne flytte sig socialt mellem generationer.
Social arv:
Kritik af begrebet: Fastlåser. Virker deterministisk. Sætter
folk i bås. Samfundet er i virkeligheden mere dynamisk, end
tilhængere af begrebet mener, og mange flytter sig.
|
|
|
|
|
Ovenover
en illustration af "klassesamfundet" i Anne Marie Steen Pedersens
satiriske streg. Den er lavet under inspiration af en tegning, som den
amerikanske faglige organisation IWW (Industrial Workers of the World)
lavede i starten af det 20. århundrede.
 |
Den har en meget
bredere basis for neden. Og det er måske ikke tilfældigt. Dengang var
den absolutte fattigdom og forarmelse mere udpræget, i hvert fald i en
stat i Europa eller Nordamerika.
I dag har vi en underklasse i form af det såkaldte
prækariat: Løst ansatte, arbejdsløse, færdiguddannede, der ikke kan få
arbejde inden for deres fagområde.
Tegneren dengang kaldte det "pyramid of the Capitalist
System". Klasserne blev set som en del af en økonomisk struktur,
kapitalismen, der fremavlede en arbejderklasse og en kapitalejerklasse,
der "gav arbejde" til dem, og som udbyttede dem.
Borgerskabet (ejerne) nyder det gode liv ved det
veldækkede bord. Til at forsvare deres interesser har de militæret.
Over dem er de gejstlige (præster), der forsøder det hårde liv ved at
love paradiset, når livet er slut.
Allerøverst er pengeposen med kapitalen. I
dagens Danmark viser klasseforskellene sig på mange måder, f.eks. i
de meget forskellige levevilkår og livsstile, der giver anledning til
f.eks. fedme- og helbredsproblemer, jvf nærmere omtale
nedenunder.
|
I USA er der de senere år blevet sat ord på klasseforskelle med Occupy Wall Street bevægelsen og 1%/99%
bevægelsen. Der blev formuleret en kritik af den magt, der lå i Wall
Street med Børsen og finansinstitutionerne. Og i 1%/99% blev der sat et
kraftigt spørgsmålstegn ved den meget ulige fordeling, hvor 1 pct af
formueejerne ejede over 50 pct af de samlede formuer, - en fordeling,
der har tendens til at blive stadig mere skæv.
Hvordan er klasseskel og de mange manifestationer af dem blevet udlagt og forklaret i samfundsteori?
Teorier om social ulighed
Traditionelt har man i sociologisk teori
forklaret ulighed med funktionalistisk, weberiansk teori eller
klasseteori, hvor man ser på målelige "objektive"
socio-økonomiske kendetegn.
Funktionalistisk teori
I såkaldt funktionalistisk
sociologisk teori er hierarkiseringen af samfundet eller social
stratificering, som man også kalder det, blevet forklaret som en
nødvendighed for det samfundsmæssige system. Uligheden ses som den sociale
differentieringsmekanisme, som sikrer dynamikken i samfundet. I alle
samfund af et vist udviklingsniveau er der ifølge den funktionalistiske
teori en arbejdsdeling. For at
gøre visse positioner attraktive er det logisk nødvendigt med belønninger.
Der opstår ifølge teorien et status- og belønningshierarki, der er udtryk for dette.
Klasse og status
Den
marxistiske klasseteori gør ejerskab af produktionsmidlerne
(virksomhederne) til et afgørende kendetegn for samfundets deling i en
kapitalejerklasse over for en arbejderklasse (der ikke er ejere af
produktionsmidler og derform må sælge deres arbejdskraft for at
overleve).
Finanskrisen fra 2007 viste, at
konjunkturer stadig er en del af det økonomiske system. Det går op og
ned med økonomien, og når det går ned, kastes mange ud i arbejdsløshed
og den sociale ulighed øges mellem de, der er i beskæftigelse og de, der
ikke er det.
Ifølge Weber og den tradition, han repræsenterer, har klasse noget med social anerkendelse at gøre.
Man kan sagtens have en høj indkomst uden at være socialt anerkendt. Der
er i det senmoderne samfund en medie- og kultursfære, der har
betydning for den anerkendelse, folk nyder. En velestimeret overlæge,
professor eller ambassadør kan have betydelig større social
anerkendelse/prestige end en højtlønnet direktør i en bank eller
stålvirksomhed. Vi kan altså have et stillingshierarki, hvor folk
er placeret på en stige med lønninger, der går fra det laveste til det
højeste. Og ved siden af dette kan vi have et statushierarki, hvor der i
bunden er en "underklasse" af lavtlønnede/arbejdsløse, der lever i usle
almennyttige byggerier, og i toppen berømtheder ("med eller uden
penge"), der bor i et gentrificeret nabolag og nyder høj social
anerkendelse.
"Klasser"/sociale lag ud fra
objektive kendetegn/positioner
Én mulig indgangsvinkel
til inddelingen i sociale klasser er SFI's gammelkendte
socialgruppeinddeling:
Befolkningen fordelt
efter socialgruppe i procent |
|
Egen socialgruppe |
|
|
|
1976 |
1986 |
2000 |
I |
4 |
5 |
9 |
II |
7 |
11 |
16 |
III |
24 |
19 |
17 |
IV |
32 |
37 |
38 |
V |
33 |
27 |
21 |
Note:
Socialgruppernes definition: 1: Selvstændige med store
virksomheder og funktionærer med mere end 50 underordnede samt
selvstændige og funktionærer med akademisk uddannelse. 2: Selvstændige
med større virksomheder og funktionærer med 11-50 underordnede med
mellemlang teoretisk uddannelse. 3: Gårdejere med 0-3 ansatte, mindre
selvstændige og funktionærer med 1-10 underordnede eller i stillinger,
der kræver en vis oplæring. 4: Faglærte arbejdere, funktionærer uden
underordnede samt husmænd. 5: Ikke faglærte arbejdere og
specialarbejdere. Eksempelvis: Murearbejdsmænd.
Her
måles klasseposition ud fra såkaldt objektive økonomiske kendetegn, så
som placering i samfundsmæssig produktion, antal underordnede,
uddannelseslængde. Det er primært en statistisk registrering. Den er
ikke så god til at forklare, hvorfor der er sociale forskelle. Den kan
vise, hvordan adgangen til ressourcer påvirker placeringen, men den
mangler en teori om, hvordan den økonomiske og sociale struktur kan
forklare ulighederne.
Inddeling af befolkningen i 5 sociale lag

Kilde: AE.dk og klassesamfund.dk.
Hertil burde den suppleres med f.eks. en økonomisk
teori om, hvordan den forskellige adgang til ejerskab af
produktionsmidler og ressourcer, der giver magt, kan bidrage til sociale
forskelle.
Ejer man f.eks. medier eller sidder på en attraktiv post i
medie- eller organisationsverdenen, råder man over organisatoriske
ressourcer, der er med til at befæste en position i overklassen.
Ejer man til gengæld ingenting, men er fastlåst f.eks. som social
klient, hjemløs, uden job el. lign., tilhører man en lavere klasse.
Danmarks
Statistik bruger en opdeling af befolkningen efter socioøkonomisk
status. Den viser f.eks. følgende familiemæssige nettoformuder:
Familier med nettoformuer efter hovedpersons socioøkonomiske status
Socioøkonomisk gruppe |
Nettoformue
|
Selvstændige |
5.422.175 |
Lønmodtagere på højeste niveau |
2.872.584 |
Lønmodtagere på mellem niveau |
1.823.698 |
Lønmodtagere på grund niveau |
1.135.600 |
Arbejdsløse |
495.896 |
Studerende |
128.251 |
Pensionister og
efterlønsmodtagere |
1.989.666 |
Øvrige ude af erhverv |
441.074 |
Kilde: Danmarks Statistik.
Ulighedsmål
Ulighed måles på mange forskellige måder,
f.eks. gini-koefficient. Gini kan ved hjælp af et enkelt tal give
et samlet billede af lighed/ulighed i et samfund. Ginien måles hyppigst
for indkomstfordelingen (før eller efter skat, opdelt efter enlige eller
familieindkomster), men man kan også se Gini-koefficienter for
formuefordelingen. Der kan ofte ligge betydelige statistiske skøn over
indkomsterne bag en beregning af Gini-koefficienter.
Figur 1 a og b: Gini-koefficienten v.
diagonallinje og Lorenzkurve (a: Danmark) og (b: USA) 
Note:
Den kurve, der viser indkomstfordelingen, kaldes Lorenzkurven. Når man
følger den diagonale 45-graders linje, er der fuld lighed. Jo større arealet
mellem den diagonale, blå linje og Lorenzkurven (den bugtede kurve) er,
desto større Gini, og altså desto større ulighed.
Et simpelt mål kan være en beregning af, hvad
de rigeste 10 pct har i forhold til de fattigste 10 pct, jvf figur 1
ovenover, hvor deciler (tiendedele) af befolkningen er afsat ud ad
x-aksen og andele af indkomst op ad y-aksen (figuren viser, hvad de 20
pct fattigste har i forhold til de 20 pct rigeste).
I USA har man målt, hvor stor en andel af de
samlede indkomster over længere tidsforløb, som forskellige dele af indkomstmodtagerne har fået, jvf tabel 1
Tabel 1: Andele af realindkomstvækst, der
tilfalder forskellige dele af indkomstmodtagerne
Tabel 1. Real Indkomstvækst efter grupper |
|
Gennemsnitlig realindkomstvækst |
Top 1% Indkomsters real vækst
|
Laveste 99% indkomster real vækst
|
Andele af samlet vækst (eller tab), som øverste 1 pct får |
|
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
Fuld
periode 1993-2014 |
20,6% |
80,0% |
10,8% |
55% |
Clinton
Ekspansion 1993-2000 |
31,5% |
98,7% |
20,3% |
45% |
2001
Recession 2000-2002 |
-11,7% |
-30,8% |
-6,5% |
57% |
Bush
Ekspansion 2002-2007 |
16,1% |
61,8% |
6,8% |
65% |
Store Recession 2007-2009 |
-17,4% |
-36,3% |
-11,6% |
49% |
Recovery 2009-2014 |
8,4% |
27,1% |
4,3% |
58% |
|
|
|
|
|
Note : Computations
based on family market income including realized capital gains (before
individual taxes).
Incomes
exclude government transfers (such as unemployment insurance and social
security) and non-taxable fringe benefits.Incomes
are deflated using the Consumer Price Index. Column
(4) reports the fraction of total real family income growth (or loss)
captured by the top 1%.
For
example, from 2002 to 2007, average real family incomes grew by 16.1% but 65%
of that growth accrued
to the top 1% while only 35% of that growth accrued to the bottom 99% of US
families. Source:
Piketty and Saez (2003), series updated to 2014. Kilde: Emmanuel Saez. |
Gini før og efter overførsler
Den udvikling, tabel 1 viser, har bevirket, at
ginikoefficienten er steget i USA de seneste årtier.
Figur 2 viser,
hvor Gini for personlige indkomst før og efter skatter og overførsler
(velfærdsydelser) ligger i USA og flere andre lande.
Figur 2: Indkomstulighed og omfordeling (redistribution). Gini-koefficienten i USA og en række andre lande

Note: Gini
ovenover angivet i dele af 1, ikke i pct. Kilde: The New Yorker.
Som det ses af tabellen modificeres uligheden
af skatter og overførsler i betydeligt omfang i en universel
velfærdsstat som Danmark, - og i mindre omfang i en residual
(liberalistisk) velfærdsstat som den amerikanske.
Der
er mange årsager til denne karakteristik af den amerikanske
Gini-koefficient.
Nogle af dem er hænger sammen med den
økonomiske udvikling i 1990'erne med skabelse af mange deltidsjobs og
Mc-jobs. Outsourcing af bedre betalte arbejderjobs som led i
globaliseringen af amerikansk økonomi kan have spillet ind.
Politiske indgreb/lovgivning spiller også en rolle. Det
gælder f.eks. præsidenterne Reagan og George W. Bush' skattelovgivning i
henholdsvis 1980'erne og 2000-tallet, hvor der blev givet
skattelettelser til de højere indkomster. Under disse præsidenter
argumenterede økonomer for den såkaldte trickle-down effekt, dvs at
rigdommen "risler ned" til de fattige. Ved at favorisere de rige igennem
incitamenter sikres det, at "kagen bliver større", lød argumentationen.
Det er et udtryk for den nye tidsånd under præsident Barack Obama, at
mange stiller sig skeptiske over for hypotesen om trickle-down. Ifølge
flere undersøgelser af udviklingen i indkomster i USA de seneste årtier
har trickle-down effekten i bedste fald været temmelig lille - i værste
fald måske helt fraværende. Det har bragt fordelingspolitik på banen
igen i amerikansk politik.
Kan udviklingen i den amerikanske
Gini-koefficient hænge sammen med udviklingen i organisationsgraden på
arbejdsmarkedet? Det er et spørgsmål, økonomer og arbejdsmarkedsforskere
har stillet. Det er muligt, idet en høj organisationsgrad kan
føre til forhandlede mindstelønninger, der ligger over, hvad markedet
overladt til sig selv kan give. Den øgede ulighed kan altså muligvis
forklares mere generelt ved en lavere solidaritetstendens i samfundet,
der bl.a. viser sig i den faldende organisationsgrad på arbejdsmarkedet.
Det er dog ikke sikkert, idet man også
kan se, at statsligt fastsatte mindstelønninger kan hæve niveauet blandt
de lavestlønnede. I Frankrig har staten således fastsat en mindsteløn,
der ligger noget højere end den føderalt fastlagte amerikanske
mindsteløn (man kan finde satserne ved at søge på nettet efter
henholdsvis smic salaire minimum (fr.)eller minimum wage
(am.).
Social arv
De sociale forskelle, man kan
konstatere, har konsekvenser for levevilkårene. De er forskellige i de
forskellige sociale lag. Man vil ofte se, at dårlige levevilkår ”går i arv” fra
generation til generation.
Begrebet
social arv bruges til at beskrive den kendsgerning, at personers opvækstmiljø
og betingelser har stor indflydelse på deres senere livsforløb. Dette gælder,
når man anlægger et gruppe- eller statistisk perspektiv. For den enkelte
person er der ikke nødvendigvis en sådan sammenhæng (Statens Institut for
Folkesundhed)
|
Der er en ophobning af sociale problemer i
de nederste sociale lag, og de føres tit videre fra den ene generation til den
næste. Når dette er socialt/samfundsmæssigt bestemt, taler man om ”social arv”.
Social arv
har været et meget omstridt begreb. Socialarbejdere har vendt sig imod den
”determinisme”, der kan ligge i det. Det vil sige, at vi ved at bruge begrebet,
kan have tendens til at sige, at det er forudbestemt, hvad man bliver til, når
ens forældre har en bestemt baggrund. Og sådan forholder det sig naturligvis
ikke. Enhver har muligheden for at blive mønsterbryder, dvs bryde den sociale
arv.
Masser af mennesker bryder den
sociale arv. Det kan ske ved, at børnene bevæger sig opad i det sociale
hierarki i forhold til det position, forældrene havde i det. Dette kaldes
opadgående social mobilitet. Det modsatte, nedadgående social mobilitet,
kan også forekomme.
Socialarbejderne oprør imod begrebet
”social arv” var udtryk for et sympatisk politisk program, der gik ud på, at
alle mennesker er unikke. Ethvert menneske skal behandles ud fra det
udgangspunkt, at det er fuldt af muligheder, - ikke at dets muligheder er
lukkede, hvis det er født et bestemt geografisk sted eller er født ind i en
bestemt familie.
Rent statistisk forholder det sig
imidlertid stadig sådan, at man kan konstatere, at der – på trods af alle
mønsterbryderne – stadig er noget, der hedder social arv. Der er givet mange
forklaringer på det. En af dem er refereret nedenfor. Det er sociologen Pierre
Bourdieus analyser af de kulturelle og klassemæssige forklaringer på
overførslen af kapital og habitus fra generation til generation.
Den sociale arv kan brydes på flere
forskellige måder. Det kan ske ved, at der satses på ”uddannelse til alle”. Det
kan også ske ved, at mulighederne for f.eks. at etablere selvstændig virksomhed
søges forbedret. I et markedsøkonomisk samfund vil virksomhedsetablering for
nogle kunne betyde en opadgående social mobilitet. Det er et eksempel på det,
der sommetider kaldes ”den amerikanske drøm”. Det kan være håndværkeren, der
bruger sin faglige uddannelse til at etablere en virksomhed, der vokser op til
en større entreprenørforretning. Eller det kan være diætisten, der bliver ejer
af og chef for en produktion af sunde fødevarer.

Kilde: Danmarks Statistik.
Globalt
Med ordet "glokal" sammenholder man lokale og
globale faktorer, og hvordan disse griber ind i hinanden og betinger
hinanden. Under finanskrisen undrede man sig f.eks. over, hvordan
bankdirektører og andre i erhvervslivets top kunne fastholde en
lønfremgang langt over middel, samtidig med, at der for almindelige
lønmodtagere blev udvist løntilbageholdenhed ved
overenskomstforhandlinger, så reallønnen for den gennemsnitlige
lønmodtager faldt. Det er der nok ikke noget overraskende i.
Den
internationale økonomi betinger forskellene. De hænger sammen med den
økonomiske åbenhed, og hvordan den fører til differentiel aflønning i de
forskellige sociale lag.
I den sammenhængende globale økonomi danner der sig
altså en superelite, hvor indkomstudvikling, formuer og forbrugsstile
udvikler sig uafhængigt af, hvad der gælder for den almindelige
befolkning. Når den globale økonomi udvikler sig til en sammenhængende
økonomi, bliver det relevant at analysere klasser og klasserelationer
på globalt plan. Der er stigende problemer med at opretholde det,
Ulrich Beck kalder den "nationalstatslige container". Velfærdsstaten i
national sammenhæng får problemer med at indkapsle klasserelationer i
en udjævnet national ramme. I den globale økonomi har der imidlertid dannet
sig et lag udover selv disse danske bankdirektører og andre af de meget
velaflagte i erhvervslivet. Det er dem, man i den internationale debat
om disse ting kalder "de superrige".
Levekår og sociale problemer
Fedmeepidemien siger
lidt om, hvordan social differentiering i form af
klasseskel/ulighed gør sig gældende - også i det senmoderne
samfund. Overvægt er et stigende problem for samfundet, fordi der er en
lang række af sygdomme forbundet med fedmen. Det gælder diabetes-2,
hjerte-kar sygdomme og visse typer af kræft.
Figur : Udviklingen i antallet af svært overvægtige i Danmark. Pct.

Kilde: Statens Institut for Folkesundhed.
Fedmen er meget forskelligt udbredt geografisk set."Fedmens
Danmarkskort" viser en tendens til, at problemet er særlig stort i det
såkaldte "udkantsdanmark", mens det er et mindre problem i Nordsjælland
og øvrige dele af hovedstadsområdet. Det kan altså forklares ved dårlig
økonomi, tendenser til større arbejdsløshed og dårlige boligforhold.
Livsstile og adfærd
Det er de superrige, der har
råd til at
købe fast ejendom i London. Londen er eftertragtet som residenshovedstad
for rige over hele Verden. Der tales engelsk. Der er
økonomisk frihed til at disponere, som man vil, og der er ubegrænset
frihed til at nyde og dyrke den superrige klasses livsstil.
Den amerikanske forfatter F. Scott Fitzgerald
beskrev de superriges livsstil og klassespecifikke adfærd i romanen "The
Great Gatsby" og i andre værker. 1920'ernes meget ulige fordeling er
kommet tilbage de senere år, og det rejser spørgsmålet, om man stadig
kan finde en speciel overklasselivsstil, som er markant anderledes end
de lavere klassers? "De rige er anderledes",
sagde Scott Fitzgerald. Ja, sagde Hemingway." De har flere penge".
Fitzgeralds beskrivelser af klassespecifik tænkning og adfærd lægger op
til, at der er større forskelle end som så. Man kan diskutere, hvem der
har ret? Hemingways holdning er humanistisk.
En gruppe forskere ved University of California, Berkeley, har
undersøgt pro-/eller asocial adfærd i relation til social klasse ("Having
less, giving more: the influence of Social Class on Prosocial
Behaviour"). Lavere social klasse forbindes i almindelighed med
færre ressourcer (mindre social, økonomisk og kulturel kapital), større
udsathed for trusler og en formindsket følelse af personlig kontrol over
livssituationen. Ud fra disse livsomstændigheder havde forskerne
forventet, at individer fra de lavere klasser ville have et mindre
engagement i prosocial adfærd, idet de ville prioritere egeninteresse
over andres velfærd.
Individer fra de lavere klasser viste sig imidlertid at være mere
generøse og gå mere op i velgørenhed. De udviste større tillid, og de
var mere hjælpsomme. Der var et større engagement i egalitære værdier.
En hypotese til forklaring var, at orienteringen i retning ad andres
velfærd hænger sammen med, at man i højere grad end overklassen ser en
interesse - og nødvendighed i - at tilpasse sig "fjentdtlige omgivelser"
for at overleve.
Det kan i den sammenhæng spille en rolke, at i
modsætning til, hvad man skulle forvente i det såkaldte postmoderne,
globale samfund, så er der tendens til at folk
forskanser sig i meget isolerede enklaver:
"Community", that loaded word so beloved of
politicians, is simply not a reality in most people's lives. It's normal
for us to be cut off from each other. The super-rich, however, are so
cut off that they are barely living here at all. Everything that can
have the word "private" attached in front of it, they have: schools,
hospitals, jets, islands. Even things like the shops, which you'd have
thought was one of the attractions of London for people who can afford
it, function differently for the 0.01% – for the most part, they prefer
to have stuff brought to them.
Det er også værd at diskutere sagen i relation
til spørgsmålet om social mobilitet. I hvilken grad kan man
bevæge sig op og ned i de sociale lag? Hvis der er lige muligheder, er
det lettere at acceptere forskellene. I den sammenhæng er det
tankevækkende at se, hvad prisen for et års undervisning på Harvard er,
og hvordan prisen for den gode uddannelse udvikler sig over tid. Det er
fortrøstningsfuldt, at prisen for uddannelse ikke stiger nær så meget
som prisen for en russisk sabelpels.
VIDERE UNDERSØGELSER:
Klassesamfund - site med gode indgange og vinkler på problematikken
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har en side om ulighed.
Til økonomisk klasse svarer ofte kulturel klasse: The 1% tech som kulturfænomen.
Undersøg ginikoefficientens udvikling i Danmark, dels for hele landet, dels for repræsentative områder:

Tal fra Statistikbanken.dk.
|
|