Forlig i Folketinget Folketingsvalget 15.
september 2011 og de efterfølgende lange forhandlinger om dannelse af en ny
regering har givet fornyet interesse for de mange brede forlig, der indgås i
Folketinget. Det "samarbejdende folkestyre" med brede forlig viser sig at
være en lige så karakteristisk - eller måske endda mere karakteristisk del
af Folketingets arbejde end den dramatiske situation, hvor to fløje står
over for hinanden, og det skal efterpørves, i overensstemmelse med det
parlamentariske princip, om der er et flertal på 90 mandater bag en
regering. Det spørgsmål er naturligvis stadig vigtigt, også fordi det er
bestemmende for, hvem der er overhund, og hvem der er underhund(e) i
initiativet til og prægningen af processen med at finde partier og opbakning
til indgåelse af brede forlig. Og det er jo oftest regeringen. Begrundelsen for brede forlig og bindingen til dem kan ligge i "sagens
natur". Politikområdet, som forliget drejer sig om, kan ses som havende en karakter, hvor det ikke menes
at egne sig til politisering. I forbindelse med regeringsdannelsen 2011 viste det sig at blive et problem, at De Radikale var med i tilbagetrækningsreformen fra maj 2011, som medførte store ændringer af efterlønnen, og som førte til tidligere implementering af velfærdsforliget fra 2006, så pensionsalder og efterlønsalder vil blive sat op hurtigere. Når De Radikale var med i dette forlig, ville en ny regering af SF, S og RV jo være bundet af, at De Radikale måtte stemme sammen med V, K og O om en gennemførelse af tilbagetrækningsreformen. Der var iagttagere, der anbefalede, at man efter et valg kan bryde indgåede forlig fra tidligere valgperioder. Det kan man måske godt, men det vil kunne blive ødelæggende for det, man kalder "det samarbejdende folkestyre", og altså ødelæggende for mulighederne for at indgå brede forlig senere.Og det vil kunne føre til massakre på forlig, som den forligsbrydende blok selv sætter højt, når den anden fløj kommer til magten efter det næstfølgende valg. De mange brede forlig kan ses som en konsekvens af samfundsudviklingen. I og med at Danmark er blevet mere og mere integreret i den internationale økonomi, ses politik i mindre grad som kamp mellem to fløje på en national arenas kampplads. Fællesinteresser søges varetaget i relation til det internationale niveau. Polariseringen er rykket op på det internationale niveau. Hvis sager politiseres for meget på det nationale plan, risikerer man at tabe de fælles mål i forhold til omverdenen af syne. Klima- og miljøpolitik er eksempler. Der er en bred enighed om en indsats for at mindske CO2 og kilder til forurening med farlige stoffer. Der kan nok ske polarisering, men det er oftest i forhold til mere marginaliserede protestgrupperinger. Partierne har stadig mange afvejninger at gøre i forhold til ideologi og interesse, men disse afvejninger rykker ned i 2. række, når man indgår i brede forlig i forhold til opinionsfaktorer. Det er her afgørende, hvordan man formulerer en diskurs, der forklarer, hvad man som parti vil med deltagelsen. De Radikale så f.eks. deres deltagelse i tilbagetrækningsreformen som led i fremme af en "reformdiskurs", der skulle bringe dansk økonomi på fode igen efter finanskrisen og i lyset af udfordringerne fra den demografiske bombe, der ville komme de næste årtier. Den aktuelle situation, konjunktur og omverdensfaktorer spiller en stor
rolle. Trak man f.eks. for store veksler på "reformdiskursen" om det
fleksible arbejdsmarked, når krisen bredte sig i den omgivende økonomi. De
"jobskabende" effekter af det fleksible arbejdsmarked, skatteincitamenter og
den åbne markedsøkonomi udebliver jo. Folk skifter i den situation ikke jobs
så let, eller overføres fra ledighed til jobs, når den samlede efterspørgsel
er lav. Den stærke diskurs kan blive den, der formår at binde issues sammen i logiske og forståelige bundter. At man f.eks. kan opløse paradokset vækst-jobs-miljø-velfærd. Sammenbinding af jobs, demografi og velfærd skete med velfærdsforliget i 2006. Men tidsfrister og faser kunne politiseres i relation til EU's europagt-plus og EU's gældskrise. Det kunne danne baggrund for tilbagetrækningsreformen.
|
Links: |