|
ROLLER:
En græsk finansminister.
En ECB-direktør.
Talskvinde for
Kommissionens budgetkommissær.
En tysk og en fransk
finansminister.
En chef for Eurostat.
De
øvrige udgør resten af EURO-RÅDETs finansministre (de øvrige lande, der er
med i euro-samarbejdet)
Forberedelse til spillet: Først skal I finde nogle omlysninger om
forskellige relevante landes økonomiske stilling. Find oplysninger f.eks. i
aviser, Infomedia, eller hos Verdensbanken (Countries at a glance:
http://www.worldbank.org/data/countrydata/countrydata.html#aag . Gloser
til disse tabeller her:
http://www.gf.dk/worldbankbegr.htm )
Forbered jer dernæst på jeres rolle. De ”øvrige lande” forsøger at finde
frem til fælles holdning til, hvordan de vil tackle det græske problem, der
består i, at Grækenland har holdt oplysninger om det reelle budgetunderskud
skjult, da landet søgte om optagelse i den fælles valuta, euroen. De
officielle tal fremgik tidligere af officielle rapporter og lå på den
rigtige side af grænsen på 3 pct, men det skyldte kreativ bogføring fra
Grækenlands side. Det viser sig nu, at
Grækenlands relle underskud i alle
årene siden 1997 ifølge en Eurostat rapport har overskredet de tilladelige
-3 pct af BNP, som de må ifølge vækst- og stabilitetspagten. I 2003 nåede
underskuddet ifølge denne rapport over -4 pct af BNP. Hvad skal EU gøre?
Spillet går ud på, at
EURO-finansministerrådet skal diskutere sig frem til en fælles holdning
til det ”græske problem”. Tyskeren og franskmanden har problemer, fordi de
på den ene side gerne vil have en stærk euro, så den gryende
euro-imperialisme (over for dollaren) har et reelt indhold, men på den anden
side kan virke hykleriske, fordi der også er underskud på budgetterne i
Tyskland og Frankrig. Det kan den græske minister bruge i sin argumentation.
Spillet starter med, at
chefen for eurostat fremlægger sin rapport. Den græske finansminister
forsvarer sig efter bedste evne. Derefter kører diskussionen.
ECB-direktøren forsøger at mægle. Men hans rolle ses som ”tvivlsom” af
de øvrige, fordi ECB’s opgave er jo primært inflationsbekæmpelse og sikring
af euroens værdi.
Den fælles holdning er
først nået, når der er enighed mellem ”øvrige lande” og ECB-direktøren om,
hvordan man kan tillade sig fra EU-side at se på/løse det græske problem.
Der er forskellige besværlige hensyn, f.eks. til USA/$ og de nye
medlemslande, der ikke må få det indtryk, at EU er for slap i koderne. Hvis
man ikke kan enes, må man lave en afstemning i Ministerrådet.
Figur 1: Afkast på
statsobligationer og Samlet balance på offentlige budgetter
Kilde: The Economist 27.10,06. Note: Ten-year government bond
yield: Rente på tiårig statsobligation. General government balances: Balance
på offentlige budgetter samlet. Government debt: Offentlig gæld som pct af
BNP (GDP, Gross Domestic Product).
Tabel 1: Over- og underskud på EU-landenes offentlige budgetter |
|
Mio. euro |
|
|
|
Pct. af BNP |
|
|
|
|
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
Belgien |
1.586 |
314 |
962 |
230 |
0,6 |
0,1 |
0,4 |
0,1 |
Finland |
7.047 |
5.980 |
3.533 |
3.146 |
5,2 |
4,3 |
2,5 |
2,1 |
Frankrig |
-22.700 |
-48.700 |
-65.800 |
-59.800 |
-1,5 |
-3,2 |
-4,2 |
-3,7 |
Grækenland |
-4.716 |
-5.783 |
-7.934 |
-10.148 |
-3,6 |
-4,1 |
-5,2 |
-6,1 |
Holland |
322 |
-8.561 |
-14.748 |
-11.540 |
-0,1 |
-1,9 |
3,2 |
-2,5 |
Irland |
1.033 |
-470 |
270 |
1.953 |
0,9 |
-0,4 |
0,2 |
1,3 |
Italien |
-35.963 |
-32.656 |
-37.792 |
-40.877 |
-3,0 |
-2,6 |
-2,9 |
-3,0 |
Luxembourg |
1.360 |
523 |
117 |
-282 |
6,2 |
2,3 |
0,5 |
-1,1 |
Portugal |
-5.336 |
-3.465 |
-3.804 |
-3.953 |
-4,4 |
-2,7 |
-2,9 |
-2,9 |
Spanien |
-3.389 |
-1.960 |
2.358 |
-2.254 |
-0,5 |
-0,3 |
0,3 |
-0,3 |
Tyskland |
58.600 |
-77.500 |
-81.300 |
-80.300 |
-2,8 |
-3,7 |
-3,8 |
-3,7 |
Østrig |
543 |
-466 |
-2.504 |
-3.094 |
0,3 |
-0,2 |
-1,1 |
-1,3 |
Euro-zonen i alt |
-119.457 |
-172.744 |
-206.643 |
-206.919 |
-1,7 |
-2,4 |
-2,8 |
-2,7 |
Danmark |
5.604 |
3.055 |
2.301 |
5.363 |
3,2 |
1,7 |
1,2 |
2,8 |
Storbritannien |
10.794 |
-28.754 |
-53.494 |
-54.383 |
0,7 |
-1,7 |
-3,4 |
-3,2 |
Sverige |
6.175 |
-742 |
406 |
4.033 |
2,5 |
-0,3 |
0,2 |
1,4 |
EU15 i alt |
-96.884 |
-199.172 |
-257.372 |
-251.884 |
-1,1 |
-2,2 |
-2,8 |
-2,6 |
Cypern |
-242 |
-494 |
-733 |
-526 |
-2,3 |
-4,5 |
-6,3 |
-4,2 |
Estland |
18 |
107 |
246 |
155 |
0,3 |
1,4 |
3,1 |
1,8 |
Letland |
-196 |
-267 |
-148 |
-9 |
-2,1 |
-2,7 |
-1,5 |
-0,8 |
Litauen |
-273 |
-225 |
-314 |
-444 |
-2,0 |
-1,5 |
-1,9 |
-2,5 |
Malta |
-275 |
-252 |
-446 |
-227 |
-6,4 |
-5,9 |
-10,5 |
-5,2 |
Polen |
-7.999 |
-7.272 |
-8.352 |
-9.470 |
-3,9 |
-3,6 |
-4,5 |
-4,8 |
Slovakiet |
-1.399 |
-1.469 |
-1.078 |
-1.096 |
-6,0 |
-5,7 |
-3,7 |
-3,3 |
Slovenien |
-614 |
-562 |
-494 |
-491 |
-2,8 |
-2,4 |
-2,0 |
-1,9 |
Tjekkiet |
-4.024 |
-5.295 |
-9.345 |
-2.616 |
-5,9 |
-6,8 |
-11,7 |
-3,0 |
Ungarn |
-2.134 |
-5.860 |
-4.582 |
-3.581 |
-3,7 |
-8,5 |
-6,2 |
-4,5 |
EU-25 i alt |
-114.008 |
-220.738 |
-282.591 |
-270.237 |
-1,2 |
-2,3 |
-2,9 |
-2,6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ny Version
|
Et møde i Euro-gruppen før
finansministermøde - et spil med 17 deltagere (ØMU-medlemmer og formand
for Kommissionen) Man skal tage stilling til, hvordan det
kan undgås, at euroen bryder sammen (jvf teksten herunder)
Der skal fremsættes mindst to forslag, som der stemmes om. Forslagene
skal være udformet sådan, at de kan fremlægges i ECOFIN, der mødes
senere. Landene bruger bl.a. økonomioplysninger fra vedlagte link til
landedata (herunder) til forsvar for deres position. |
Kilde: EU-Kommissionen, DDB og Børsen.
Overskredne konvergenskriterier i rødt. Tredjesidste kolonne: Statsgæld i pct af BNP. Næstsidste kolonne: Betalingsbalances løbende poster i pct af
BNP. Sidste kolonne: S&P vurdering af landets statsgæld/obligationer)
Landedata fra Verdensbanken.
The
Independent sammenligner euroen med en "et-benet mand, der forsøger at
give den som Tarzan". For at en økonomisk og monetær union (ØMU) kan
fungere, må den have to ben. Det ene ben er den fælles valuta- og
pengepolitik, det andet er tilstrækkelig stærke finanspolitiske myndigheder,
der kan gennemtvinge en fælles finanspolitik.
EU's økonomiske og monetære union har en fælles pengepolitik, der føres af
den europæiske centralbank (ECB), men der er ikke nogen samlet
finanspolitik. Den stritter i alle mulige retninger. Det kan, i betragtning
af den nuværende krises udvikling, gå hen og blive helt fatalt for
foretagendet, mener avisen. Nogle af euroens medlemslande har nu så store
statsbudgetunderskud på vej, at det er uholdbart for den fælles valutas
værdi.
Tyskland har stor veneration for den fælles valuta. En del af den tyske
ekspansion de senere år har hængt sammen med et stort indre marked, der har
fungeret med en fælles valuta. I kombination med Berlinmurens fald er den
tyske storindustris Drang nach Osten endelig lykkedes.
Og det er Tyskland, der er ansvarlig for den måde, ØMU'en er skruet sammen
på med de såkaldte konvergenskriterier, der sætter regler op for, hvor stort
budgetunderskuddet må være, hvor stor udlandsgælden, hvor store forskelle i
priser og renter, der må være, etc. Samtidig er den europæiske centralbank
modelleret efter den tyske forbundsbank m.h.t. at sætte inflationsbekæmpelse
øverst.
Alt det er nu truet af en højkonjunktur, der er løbet totalt løbsk og er
vendt til en nedgangskonjunktur, der truer med at blive til en dyb økonomisk
krise. Den lave eurorente var med til at stimulere konjunkturen i f.eks.
Irland og Spanien, hvor byggeriet løb helt løbsk (en situation, man kan
genkende også i Danmark). Det er Club Med landene (Spanien, Italien,
Portugal og Grækenland), samt Irland (statsbudgetunderskud på over 10 pct af
BNP), der truer euroen med sammenbrud. Oven i det dystre billede kommer
OECDs seneste prognose for medlemsøkonomierne, som viser, at
produktionsnedgangen i 2009 bliver betydelig dybere, end man hidtil har
skønnet. Den tyske økonomi alene kan se frem til en nedgang i væksten på
godt 5 pct. Hvis OECDs tal holder, vil prognosen i figuren ovenover allerede
kunne være en underdrivelse.
Det er ikke muntre udsigter, da det netop er Tyskland, alle ser hen til som
den stærke økonomi, der skal "baile" de andre ud, hvis foretagendet skal
overleve.
Under alle omstændigheder er "Tarzan" svækket. Det medfører, at foreløbig
vil enhver snak om en ny Verdensvaluta, der kan erstatte dollaren, også
forstumme. EU er den største økonomiske blok i Verden, og området kunne
potentielt have forsynet Verden med en stabilitetsorienteret valuta, der
ikke var bundet op i en enkelt nation, som dollaren er det. Det var chancen
for at få en multilateralt baseret global reservevaluta, der røg med Tarzans
badevand.
|
|