|
|
POLITISK SPIL OM EU FORBEHOLD Sig
nærmer tiden, hvor vælgerne skal tage stilling til de fire EU-forbehold. Der
er lagt op til nogle hårde forhandlinger om noget, der måske bliver til at
nye nationalt kompromis om EU-politikken.
Figur 1: Politiske partikonstellationer og forligsmuligheder omkring
EU-forbehold 
De fire forbehold er:
-
Unionsborgerskab
-
Tredje fase af Den Økonomiske og Monetære Union (euroen)
-
Afgørelser og aktioner på forsvarsområdet
-
Overstatsligt samarbejde om retlige og indre anliggender
De danske vælgere stemte nej til EU's unionstraktat Maastrichttraktaten
ved folkeafstemning i juni 1992. SF var på nej-siden i den afstemning. Mange
husker stadig plakaten "Holger og Konen siger nej til unionen".
Derefter indgik partier i folketinget "Det nationale kompromis", som
indeholdt de senere forbehold. Den socialdemokratiske mindretalsregering
sørgede for at få SF med i denne aftale. Alle partier i Folketinget deltog,
bortset fra Fremskridtspartiet. På et EU topmøde i Edinburgh i december 1992
indgik EU-landene en aftale med Danmark om at Danmark kunne stå uden for
unionstraktaten på de fire områder. Det var med til at sikre et dansk ja ved
en ny afstemning om Maastrichttraktaten i 1993.
Det første forbehold, unionsborgerskabet; spiller ikke nogen rolle, fordi
det er vedtaget, at det ikke træder i stedet for nationalt borgerskab, men
supplerer det, og dets betydning afgøres af det enkelte lands egen
følgelovgivning. ØMU-forbehold Det andet forbehold betyder, at Danmark ikke har taget
den fælles valuta, euroen, til sig. Til gengæld er man med i ØMU'ens anden
fase, dvs valutasamarbejdet ERM II (Exchange Rate Mechanism). Det indebærer,
at kronen svinger inden for et vist interval (+/- 2,25 pct)i forhold til euroen. Det er
Nationalbankens opgave via køb og salg af valuta at sørge for, at kronen
ikke kommer uden for båndet. I praksis forvalter Nationalbanken politikken
på en sådan måde, at den danske krone skygger euroen tæt, så de realiserede
kursudsving er inden for meget små marginaler.
For så vidt kan man sige, at
Danmark deltager, men uden at have den indflydelse, der følger af fuldt
medlemskab. Danmark har også stadig en - i hvert fald formel - mulighed for
at gennemføre devalueringer eller revalueringer af kronen i forhold til
euro.
Argumenter for og imod fællesvaluta
For deltagelse i fælles valuta |
Imod deltagelse i fælles valuta |
Lettere at rejse til udlandet og umiddelbart bruge
penge. Naturligt med den øgede globalisering |
Sikrer, vi har en dansk mønt, med danske symboler.
Mønten er en naturlig del af den nationale identitet |
Sikrer imod hyppige kursudsving og imod at spekulanter
kan spille imod valutaer og tjene på valutaudsving |
En fælles valuta gør det ikke muligt at tage højde for
og tilpasse sig forskellig udvikling i konkurrenceevne i forskellige dele
af området |
Fremmer handel og investeringer over grænser via
lettelse af transaktionsbesvær og transaktionsomkostninger |
Gør Danmark mere afhængig af den økonomiske udvikling i
de andre lande |
Øger internationalt økonomisk samarbejde |
Ja, men øger det kun inden for EU-området, hvorved man
måske er med til at forstærke "Fort Europa" tendens |
Gør det umuligt at devaluere krone, hvorved vi sikres
imod mulig inflationær udvikling |
Gør det umuligt at bruge valutapolitik med f.eks.
devaluering i en situation med faldende konkurrenceevne og stigende
arbejdsløshed. |
Fører til fælles pengepolitik, hvad der modvirker
nationale konkurrerende pengepolitikker |
Bevirker at vi (i dette specifikke tilfælde) underlægger
os en europæisk centralbanks deflatoriske pengepolitik |
Euro er et så forpligtende projekt, at det via spill
over virkninger leder EU ind i en føderalistisk union |
Et forpligtende økonomisk samarbejde og et stærkt EU det
bedste bolværk imod vild globalisering med store multinationale
selskaber |
Der er ulige økonomisk styrke, men netop derfor er der
argument for fælles overnational økonomisk politik og
regionaludviklingsstøtte, så svage områder hjælpes frem |
Eurozonen er præget alt for ulige økonomisk udvikling.
Derfor kan fællesvalutaen risikere at bryde sammen. Et land som Italien
kan blive tvunget til at gå ud. Inden det sker, vil de have ødelagt
fællesvalutaen med store ufinansierede statsbudgetunderskud. |
Deltagere i euroen har forpligtet sig til at overholde de såkaldte
konvergenskriterier. Det er kriterier for god økonomi, der skal sikre,
at valutaen holder sin værdi. Konvergens betyder egentlig "samløbende", og
det, der skal "løbe sammen", dvs være ensartet i euro-landene, er rente,
inflation, offentlige budgetunderskud og offentlig gæld. Hvis det offentlige
har for stort et budgetunderskud, kan finansieringen af det føre til øget
inflation eller stigende rente, når man sælger statsobligationer. Det kan
underminere værdien af en fælles valuta. Derfor stilles der krav om, at de
offentlige budgetter ikke må have et større minus i pct af BNP end 3 pct.
Statens gæld må ikke overstige 60 pct af BNP.
Det største problem ved euroen er dog den
forskelligartede økonomiske udvikling i området. Der er tendens til, at den
centrale og nordlige del af eurozonen har en stærk økonomi, mens de
sydeuropæiske landes økonomi kan være mere skrantende. Det viser sig f.eks.
i et stort tysk eksportoverskud og ofte tilsvarende underskud i f.eks.
Italien. Tidligere kunne Italien genoprette konkurrenceevnen over for
Tyskland ved at devaluere. Det kan italienerne ikke længere, når de er med i
euroen. Så må de i stedet forsøge det lange, seje træk, der går ud på at
forbedre konkurrenceevnen ved at få mere innovation og fleksibilitet i
økonomien, bedre uddannet arbejdskraft, bedre infrastruktur, og bedre
iværksætterpolitik.
De relative konkurrenceevneforhold i euroområdet
har udviklet sig til tysk/hollandsk og enkelte andre landes fordel de
første7 år af euroens eksistens. Hvis den udvikling
fortsætter, lover det ikke godt for euroens fremtid.
Det stiller krav om en
stærkere koordinering af fælles finans- og strukturpolitik og en stærkere
regionaludviklingspolitik, der kan styrke de sydlige økonomier. Finans- og
skattepolitik er jo de enkelte landes anliggender. Igennem disse politikker
kan man i en nationalstat styre pengene hen, hvor behovene er. Det kan man
ikke i EU, selv om relevansen af fælles politik på disse områder anerkendes
af de fleste iagttagere af europæisk politik.
En sådan
politik har man altså ikke fået udviklet i tilstrækkelig grad, hvad der reelt er
udtryk for, at euroen mangler tilstrækkelig overnational styringskapacitet.
Det er netop ikke ét land med én fælles national identitet. Derfor er der
grænser for, hvor meget de stærke vil ofre for de svage. I stedet henvises
der vagt og uforpligtende til, at man skal gøre økonomi og arbejdsmarked
mere fleksible, uddannelser skal styrkes etc. Men det batter ikke i Italien,
hvor staten i forvejen kører med underskud. .
Euroen stiller landene anderledes i situationer med
"bobleøkonomi". Her havde man tidligere valutakurs og obligationsmarkeder
til at "måle" temperaturen. Man kunne gribe ind med en stram
pengepolitik. Nu kan spekulationsbobler løbe i årevis, som de f.eks har
gjort.
i Irland og Spanien i første årti af 2000-tallet, uden der gribes ind af
nationale myndigheder.
Man har dannet den såkaldte euro-gruppe under Eco-Fin Ministerrådet
(Finansministerrådet), som mødes før finansministermøderne. Men det er næppe
tilstrækkeligt til styring af den komplicerede euroøkonomi.
Den pengepolitiske styring står den Europæiske Centralbank, ECB,
for. Den har som primært mål fået inflationsbekæmpelse. Under finanskrisen i
2008 har man set ECB leve op til denne forpligtelse. Der var ellers et
stærkt pres fra forskellige interessers side for, at man skulle følge den
amerikanske centralbanks rentenedsættelser for at øge livkviditeten,
billiggøre låneoptagelse og således medvirke til at formindske virkningerne
af finanskrisen. ECB levede imidlertid op til kravene om pengepolitisk
disciplin. Det har været medvirkende til at gøre euroen til en stærk
international reservevaluta, så den i dag er ved at gøre dollaren rangen
stridig som den førende reservevaluta i Verden. Kursen på euro er drevet
opad, hvad der har givet konkurrenceudsatte erhverv problemer med at afsætte
varer til konkurrencedygtige priser i dollarzonelandene. Det gælder også
dele af det eksporterende danske erhvervsliv, idet den danske krone jo
følger euro tæt.
Forsvarsforbeholdet Forsvarsforbeholdet indebærer, at Danmark ikke deltager i fælles
EU-aktioner med et militært aspekt.
Argumenter for og imod forsvarsforbeholdet
For bevarelse af forsvarsforbehold |
For afskaffelse af forsvarsforbehold |
Danmark skal ikke medvirke i en genoptagelse af de gamle
koloniriger Frankrig og Storbritanniens militære eventyr i Afrika |
Der opstår borgerkrige og konflikter lige uden for EU's
havelåge. Det er usolidarisk ikke at medvirke til konfliktløsning |
Danmarks forsvarspolitik ligger forankret i NATO |
NATO er amerikanskdomineret. Det vil være mere naturligt
med et udbygget forsvarssamarbejde med nabolandene |
Danmark har deltaget i multilaterale aktioner i NATO- og
FN-regi. Danmark skal ikke deltage i aktioner i et EU, der kan udviikle
sig til en ny supermagt i Verden. |
Det vil være naturligt at være med til at styrke
europæiske værdier og være med til at kæmpe for dem, når det er
nødvendigt |
Retsforbeholdet
Om retsforbeholdet siger EU-oplysningen: Med
Amsterdam-traktaten blev det besluttet at gøre dele af det mellemstatslige
samarbejde om retlige og indre anliggender til overstatsligt samarbejde.
Bestemmelserne om visum, asyl, indvandring og andre politikker i forbindelse
med den fri bevægelighed for personer blev derfor flyttet over i
EF-traktaten. Denne overflytning aktiverede det danske forbehold.
For bevarelse af retsforbeholdet |
For afskaffelse af retsforbeholdet |
Danmark kan køre egen asylpolitik (24 års
regel/tilknytningskrav), så landet ikke risikerer
at underlægge sig en fælles "slappere politik" a la den, som f.eks. Spanien og
Italien har ført, hvor man har legaliseret/givet amnesti til et antal indvandrere
uden papirer |
Giver muligheder for at udvikle en fælles, forpligtende
asyl- og indvandrerpolitik, hvor en lang række lande laver fælles regler
og er fælles om deling af byrderne. |
Retsforbeholdet er på dramatisk vis kommet i spil med det, man vist
roligt kan kalde for en krise for VK-regeringens parlamentariske basis
sammen med Dansk Folkeparti. Krisen er udløst af en dom i EF-domstolen, som
har skabt tvivl om behandlingen af danske familiesammenføringssager, i
princippet om arbejdskraftens frie bevægelighed i Det indre Marked giver
arbejdstagere ret til at tage ophold i et andet EU-land, når vedkommende har
arbejdet i et andet land i en vis periode.
Politisk spil
Det store spørgsmål vedrørende afskaffelsen af forbeholdene er, om man
tør gå efter den såkaldte Big Bang model, dvs få en afstemning om alle fire
(eller tre) forbehold på én gang? Det kan bevirke, at de bliver forkastet
under ét. Selv om de sættes til afstemning som en samlet pakke, kan man give
vælgerne mulighed for at stemme ved separate kryds for hver af dem. Det vil
give mulighed for, at vælgere kan vise EU-skepsis ved at stemme nej til ét
af forbeholdene og evt. ja til de andre. Endelig kan man også dele
afstemningsdatoerne op, så man f.eks. tager forsvars- og retsforbeholdene
for sig og ØMU-forbeholdet for sig.
Helt afgørende vil dog være, at VK regeringen vil ønske at få en aftale
med SF, da en SF-anbefaling vil kunne flytte mange skeptiske vælgere. SF er
imidlertid bundet af nogle hovedbestyrelsesbeslutninger om forsvars-, rets-
(februar 08) og ØMU-forbeholdene. Der vil være en "pris" at betale til SF
for at få dem ophævet og få SF med i en anbefaling. SF vil f.eks. kunne
tænkes at stille betingelser til, hvilke typer af EU militært samarbejde og
-aktioner, Danmark kan være med i.
For VK er det lidt af en knivsæg, der skal balanceres på. Hvis man giver SF
indrømmelser i asylpolitikken som betingelse for afskaffelse af
retsforbeholdet, vil det kunne antagonisere Dansk Folkeparti og
vanskeliggøre et kommende VK(O)-samarbejde.
Der er en stor joker i sagen, som ikke gør det hele nemmere. Det er
spørgsmålet om en mulig international toppost til statsminister Anders Fogh Rasmussen. En
toppost i EU-systemet kan blive givet med den stiltiende forventning, at
Danmark ophæver forbeholdene. Hvis politikerne føler, de er under et sådant
pres, kan det vanskeliggøre forhandlingerne. Det er f.eks. muligt, at SF vil
stille mere vidtgående krav til en aftale end ellers.
Da Fogh vendte hjem fra ferie
5.8., vendte han hjem til al balladen om EF-domstolens dom. EF-domstolens
dom har fastslået princippet om arbejdskraftens frie bevægelighed inden for
Det indre Marked i EU. Det sætter sagen om forbeholdene i et nyt lys. Foghs første reaktion
var, at "den danske udlændingepolitik ligger fast", og at man vil tage
kontakt til EU i et forsøg på at få afklaret problemerne efter, at .
Det er mærkeligt, at det kan komme bag på nogen, at dette
princip gælder, og at det retsligt er overordnet national ret. - Så kommer
problemerne med fortolkning selvfølgelig ind. Men det har altid været en
domstols opgave at fortolke love, når de lovgivende folkevalgte politikere
har efterladt uklarheder i dem.
Der er ikke noget udemokratisk i, at EF domstolen fortolker
EU-love. Danske domstole fortolker også danske love. Danske folkevalgte
politikere har været med til at vedtage de regler, der ligger til grund for
EF domstolens lovfortolkning. Der har været en lang og snørklet vej igennem
EU beslutningsprocessen, men der er ikke ud fra et repræsentativt
demokratisk princip nødvendigvis noget udemokratisk i det. Man kan kalde det
fjerndemokrati. Det er desuden almindelig kendt, at når man skal lave et
internationalt samarbejde mellem en større kreds af lande, både store og
små, så kommer der til at blive indgået mange kompromiser. Det har
imidlertid altid været en grundprincip i dansk udenrigspolitik, at man
foretrækker denne form for multilateralisme, frem for nationalismen og
"nationalstatshalløjet", fordi det binder stormagterne i fælles
beslutninger.
På den baggrund kan det også undre noget, at regeringen og et
flertal i Folketinget er gået med til at ratificere Lissabontraktaten. Den
indskriver EF-domstolens (fremover efter den nye traktat kaldt EU domstolen)
ret til lovfortolkning. Og den lægger det meste af søjle to og tre, det
mellemstatslige samarbejde, f.eks. om rets- og asylpolitik, ind under
domstolens jurisdiktion. Det mindste, man kunne have gjort, havde været at
stille forslag om ændringer til Lissabontraktaten, hvis man havde ment,
dette er en betænkelig politik, men man har måske været fortrøstningsfuld
p.g.a. det danske forbehold over for rets- og asylpolitikken. Man har ikke
forudset, at reglerne om fri bevægelighed kunne ramme den danske asylpolitik
som en boomerang.
Agendaer
Figur 2: Dagsordener 
"Policy-agendaen"
er den dagsorden, der hedder, at der skal føres en politik igennem på den
ene eller den anden måde. Der er et problem, der skal løses. Muligvis kan
det ske i forhold til EU, muligvis skal dansk lovgivning ændres. I det
tilfælde skal fremlægges et lovforslag, man skal finde et flertal for loven.
Medie-agendaen er den dagsorden, medierne sætter op. Den er præget
af personfaktorer og dramatik, f.eks. Foghs mulige internationale topposter,
Pias ildebindende o.lign., samtidig med, at man også skal forklare de
indviklede sager, der er baggrund for politikernes uenighed. Det sker
naturligvis på meget forskellige måder i forskellige medier, afhængig af
mediernes målgrupper.
Den økonomiske agenda er den dagsorden, der forsøger at prioritere,
hvordan de økonomiske problematikker skal gribes an. Det kan f.eks. være de
forskellige agendaer, som store organisationer vil sætte, og som kan være
forskellige i forhold til de interesser, der skal varetages. Erhvervslivet
vil presse på for at Danmark har et tæt og forpligtende samarbejde med
Europa.
De forskellige agendaer kan spille sammen til en dominerende politisk
dagsorden, som i dette tilfælde formentlig vil være bestemt af VK(O)'s
villighed eller uvillighed til at bryde en parlamentarisk basis, der har
sikret VK-regeringsflertal i flere år. Man kunne forestille sig den
dominerende politiske dagsorden havde set anderledes ud, hvis f.eks.
erhvervsinteresser var kommet igennem med synspunkter om, at
arbejdskraftmangelen er/har været et dominerende problem. Eller de havde
påvirket valutakurspolitikken noget mere.
Den
politiske beslutning, der i første række skal tages, er naturligvis at finde ud af, om den
danske indvandrings-/udlændingepolitik kan opretholdes, eller den skal
ændres.
Man kan diskutere, om det er blevet symbolpolitik - uden
ret meget substantielt indhold? Politik drejer sig ikke altid kun om
"virkelige", men kan også dreje sig om noget, der efterhånden mestendels har
et symbolsk indhold og betydning.
Den "faste, men fair danske udlændingepolitik" har længe været ved
at blive overtrumfet af en udvikling længere nede i Europa, som man ikke har
været særlig optaget af i Danmark.
Lige inden Fogh kom hjem, havde Berlusconi sat den italienske hær ind imod
illegale indvandrere i Roms og andre byers gader. Den italienske regering har lavet aftaler
med den libyske regering om etablering af "modtagecentre" i Libyen, som
afrikanske indvandrere kan sendes tilbage til. EU er ved at vedtage et
direktiv som led i den fælles asylpolitik, der gør det muligt at
tilbageholde og fængsle (og tilbagesende) immigranter, der ikke har papirerne i orden, i først
6 måneder, med mulighed for forlængelse helt op til 18 måneder.
Det er faktisk sådan, at der er
flere latinamerikanske regeringer, der har protesteret kraftigt over for
stramningen af EU-indvandrerpolitikken. Der er blevet truet med konsekvenser
for de diplomatiske forbindelser (Venezuela).
Hvad er det, EU's asylpolitik ikke kan, som Danmark kan? Det
er jo ikke sådan, at man åbner for sluserne for indvandring ved at tilslutte
sig og samarbejde med de andre EU-lande i en fælles indvandrings- og
asylpolitik.
Først når retsforbeholdet er afklaret, kan man gå i gang med
de andre.
Velegnet til beslutningsprocesser og rollespil
Forhandligsforløbet kan gå hen og blive ret så dramatisk. Der er godt
stof i det til et rollespil. Partierne kan blive udstyret med
forhandlingspositioner og -strategier ud fra deres ideologi og interesse,
samt popularitetsfaktorer og parlamentariske faktorer. Et forhandlingsspil
kan løbe over flere runder, hvor udfaldet kan komme til at tage sig ud som
en af flere mulige typer af beslutningsprocesser. F.eks.:
Rationel model (landets interesser sættes i centrum. Der formuleres mål og
man vælger midler, der effektivt fører frem til målene)
Inkrementalistisk model (først afstemning om et forbehold, derefter de
øvrige. "Belønninger" til både deltagende politikere og vælgere undervejs.
"Studehandel". (den store studehandel mellem VK og SF. Accepterer de andre
partier bare at stå ude på sidelinjen?)
Skraldespandsmodel (hvad dukker op undervejs, som kan inddrages?)
|
|
Links:
EU-oplysningen om EU-forbeholdene
Læs her mere om beslutningsmodeller
Model for EU's beslutningsproces
Økonomiske indikatorer til bedømmelse af landenes økonomi -
burgerindekset
EF-domstolen og magtens tredeling m.m. - aviskommentar
|