Diskussionerne om valutapolitik tager ny drejning under indtryk af finanskrisen og udsvingene mellem hovedvalutaer

Det britiske blad Economist har lige offentliggjort sit seneste Burgerindeks. Dataene er indsamlet 19.1.09 de steder i verden, hvor der ligger McDonaldrestauranter. Og det er ikke så få. BigMac indekset, som det også hedder, giver en en mulighed for hurtigt indblik i, hvordan relative konkurrenceforhold udvikler sig på tværs af valuta- og handelszoner.

 
Figur 1: Ronald McDonald viser herlighederne frem


Kilde: The Economist og McDonald

Figur 2: Opskrivningen af kinesiske yuan siden 2005

Kilde: Wall Street Journal

Revalueringen af den kinesiske valuta ser ud til at stoppe ultimo 2008



Men indekset skal naturligvis tages med alle mulige forbehold. I modsætning til Verdensbankens og UNDP's købekraftsdata (PPP), der bygger på gennemsnitlige kurve af varer, bygges der i dette tilfælde kun på én vare til vurdering af relative omkostningsniveauer.

Ikke desto mindre rammer disse data på interessant vis lige ind i diskussionen om relative omkostninger under finanskrisen, og hvordan nogle lande "afskærmer" sig, mens andre lande forsøger at ride stormen af.

Storbritannien har fået en helt anderledes placering i forhold til tidligere målinger. Pundet er styrtdykket under finanskrisen, - i en grad, så der er en diskussion blandt økonomer i Storbritannien om, at landet muligvis er ved at gå fallit og skal undsættes af lån fra IMF. Der er ikke tale om nogen bevidst valutapolitik, men om en devaluering, der er gennemtvunget af internationale kapitalstrømme, der søger væk fra pundet og over i mere "safe havens", heriblandt dollar og euro. Det bliver interessant at se, om briterne kan udnytte konkurrenceevnefordelen til at få mere gang i industrien. Efter at have kørt på Fætter Højben-effekter fra først Nordsøolie og siden det neoliberale Big Bang (1986 under Margaret Thatcher), hvor finansielle reguleringer blev kraftigt lempet, og landet levede i et par årtier på en ekspanderende finanssektor, står man nu med en mangel på nye økonomiske aktiviteter til at fylde hullerne fra massefyringerne i servicesektoren.

Kina har ifølge burgerindekset stor konkurrenceevne. Dollarprisen på en Big Mac i Kina er kun 1,83 $, hvor prisen i USA er 3,54$ (19.1.09). Yuankursen er ikke kun overladt til markedskræfterne, udbud og efterspørgsel efter valuta, men styres af de kinesiske pengemyndigheder. Det er dog en styring, kineserne kan begrunde med ønsker om at kunne regulere kapitalbevægelser og pengepolitikken internt.
    Der har i lang tid været kritik fra amerikanernes side af, at kursen er manipuleret. Kritikken er dog hidtil ikke formuleret direkte. Bush-administrationen havde en relativt blød holdning på dette område. Den ville ikke officielt udpege Kina som valutamanipulator i den årlige redegørelse, det amerikanske finansministerium udsender om valutapolitik rundt omkring i Verden. En sådan betegnelse i rapporten vil efter de amerikanske regler, begrundet bl.a. i WTO-regler,  indebære, at man skal starte officielle forhandlinger med landet.
   Uofficielt er der løbende blevet lagt pres på kineserne. Det ser ud til, at Obama-administrationen vil skærpe kursen over for Kina. Det kan se ud som om, USA vil blive mere protektionistisk under Obama, end landet var under Bush.
   Under Senatets godkendelse af Obamas finansminister Geithner understregede denne den nye amerikanske holdning:

Responding to questions from the Senate Finance Committee overseeing his confirmation hearings, Mr. Geithner stressed Mr. Obama's promise (i præsidentvalgkampen, GF) to "use aggressively all diplomatic avenues open to him to seek change in China's currency practices." (Wall Street Journal)

Det vil være en markant skærpelse, og det kan måske føre til handelskrig mellem de to parter. Det kan være en ny amerikansk økonomisk nationalisme, der er på vej. Men det kan blive udlagt som en ny omgang China-bashing.  USA's egentlige problem er, at man igennem flere år har udsultet infrastruktur, uddannelse og forskning, så man nu står med et teknologiefterslæb, der gør, at man efterhånden konkurrerer om de samme lavprissegmenter, som kineserne har sat sig på.
    Geithners bemærkninger er ikke tilfældige. De er snarere meget velforberedte, idet de indgår i et papir på over 100 sider, hvor han formelt besvarer forskellige spørgsmål, Senatets finanskomité har stillet i anledning af godkendelsen af ham som finansminister.
   Efter hans meddelelse faldt dollaren på valutamarkederne, og guldet steg over 40$. Geithner gav udtryk for, at han ønsker "valutakurser bestemt af markedskræfterne, da det er en sådan fastlæggelse af kursen, der på langt sigt vil sikre balanceret vækst". Så enkel er virkeligheden bare ikke. Der er i ethvert valutaområde en centralbank, der har et monopol på udstedelse af penge. Og den pengemængde, der udstedes af Centralbanken, har stor indflydelse på kursen på valutaen. Hvis Kina altså "manipulerer sin valuta" er det i virkeligheden udtryk for, at han ønsker, at den kinesiske centralbank begrænser pengemængden, hvad der vil tendere imod en fordyrelse af valutaen (revaluering). Det vil omvendt svare til en devaluering af dollaren i det bilaterale handelsforhold imellem de to lande. Det er et spørgsmål, om det er en særlig klog politik i betragtning af, at den amerikanske centralbank formentlig kommer til at vælte et par trillioner ekstra dollars ud på pengemarkederne de kommende år for at finansiere de voldsomt stigende amerikanske underskud. Samtidig vil en revaluering af yuan risikere at føre til kinesisk deflation, næppe en særlig god politik i en situation med faldende internationale konjunkturer.

Danmark er et af de lande, der forsøger at ride stormen af med sin såkaldte "fastkurspolitik", hvor "fastkurspolitik" defineres som en klining af valutakursen til euroen, så man er halvt medlem af den eksklusive klub. Denne klub er dog ikke mere eksklusiv, end at der er et alvorligt problem med en sydeuropæisk soft underbelly, der meget passende har fået betegnelsen Club Med(iterranee), opkaldt efter et kendt fransk luksusrejsebureau. Det er lande ved Middelhavet (Italien, Grækenland, Spanien og Portugal)  med betydelig dårligere konkurrenceevne end Tyskland, Benelux og delvist Frankrig. Hvor Tyskland og Holland har kæmpestore overskud på deres betalingsbalancer, har Club Med landene tordnende underskud, som de ikke kan gøre noget ved via valutapolitisk tilpasning. Det er udtryk for, at eurozonen nærmest er ved at knække over i en nordlig del og en sydlig del. Det er udtryk for, at eurozonen mangler nogle af de egenskaber, som den amerikanske økonom Robert Mundell omtaler som et optimalt valutaområde. Det er en forudsætning for at få et samarbejde som ØMU'en til at fungere, at der ikke er for store regionale forskelligheder i konkurrenceevne.

Man kan også sige, at det viser nødvendigheden af, at en økonomisk-monetær union følges op af en politisk union, hvor der tages bindende beslutninger om en lang række politikområder, der kan afhjælpe de regionale uligheder. Det mangler EU. Det kan gøre euro-zonen til at potentielt farligt område for svage økonomier at træde ind i.

Sverige kan ikke betegnes som en svag økonomi. Alligevel har landet valgt en styret flydning af kronen, så den svenske krones kurs indrettes efter Sveriges vigtigste handelspartnere, dvs den lægges et sted midt imellem euro, dollar og pund. Det er i virkeligheden udtryk for, at Sverige fører aktiv industripolitik. Man har ikke lyst til at lade en masse industriarbejdspladser gå tabt for at følge med i et konkurrenceevneridt med euroen. Omkostningerne tilpasses via valutakursen, så kronjuveler i landets erhvervsliv holder snuden oven vande - og evt. overtales til ikke at oursource. Bevaringen af konkurrenceevnen viser sig bl.a. ved, at Sverige har et kæmpemæssigt overskud på betalingsbalancen.

Den danske såkaldte "fastkurspolitik" har været meget debatteret på det seneste i lys af den evt. kommende folkeafstemning om euroen.
    Debatten har kørt alt for ensidigt ud fra en one-size-fits-all antagelse. Sådan er virkeligheden ikke.  Den danske situation er, at man har erhvervssektorer, der i meget forskellig grad udsættes for udfordringer fra de åbne markeder og valutakursen. For nogle af de stærkeste virksomheder i medicinalsektoren, inden for logistik, eller når det drejer sig om virksomheder, der har outsourcet meget, er den faste krone ikke noget problem. Det er den imidlertid for mange virksomheder, der er meget konkurrenceudsatte. Derfor ser man mange fyringer i denne tid. Man kunne have taget noget af presset af, hvis man havde fulgt en svensk valutapolitik.  


  

 

 

  Links:

Dansk valutakurspolitik i et EU-økonomisk perspektiv

Economists Big Mac index side