Kinesisk-amerikanske handelsrelationer kører stadig
fredeligt via diplomatiske kanaler - men hvor længe endnu? Den
kinesiske og amerikanske regering har aftalt at holde to årlige dialogmøder
om økonomi, herunder de bilaterale økonomiske relationer, på højt niveau. I
midten af december kom den amerikanske finansminister Henry Paulson hjem fra
det første af disse møder. At møderne tillægges betydning fra amerikansk
side ses af, at bortset fra præsidenten og vicepræsidenten, så var alt, hvad
der kunne krybe og gå af økonomiske topbeslutningstagere med til mødet i
Beijing, der sluttede den 15.12. Om det så var formanden for den amerikanske
centralbank, Federal Reserve, Ben Bernanke, deltog også han. Henry Paulson er vant til at forhandle med kinesere. Som tidligere topleder i et af USA's største finans- og investeringshuse med mange kontakter østover har han betydelige erfaringer på området. Formålet med Paulsons rejse er i den sammenhæng lige så meget indenrigspolitik som handelspolitik. Han skulle gerne komme hjem med resultater, der kan stemme amerikanerne mildere over for det voksende handelsunderskud i den bilaterale handel USA-Kina, jvf tabel 1. Kineserne har nok været mere end villige til at høre på hans andragender på en positiv måde. Og der er da også allerede sket en del for at rette op på problemerne. Dels har kineserne placeret enkelte store ordrer på strategiske amerikanske produkter, så som Boeing-fly, dels har de faktisk ladet renminbien flyde op ad, altså ladet den revaluere. Det er sket siden sommeren 2005. I december 2006 er den kinesiske valuta således revalueret med 6 pct over for dollaren, og kursopskrivningen ser ud til at fortsætte. Den demokratiske senator Chuck Schumer er gået sammen med republikaneren Lindey Graham i udarbejdelsen af et forslag om straftold på kinesiske varer, hvis ikke yuanen(renminbi) fortsat revalueres. Med den ændrede partisammensætning i Kongressen, er det ikke umuligt, at sådanne forslag, som er set før, kan vedtages. Man må formode, kineserne vil gøre, hvad de kan, for at forhindre handelsrestriktioner. Mange af de store amerikanske virksomheder vil modsætte sig sådanne restriktioner, da det i virkeligheden bl.a. er dem, der via datterselskaber i Kina står for en del af den kinesiske eksportoffensiv. Det er et kompliceret sammensurium af lobbyister, der forsøger at påvirke den amerikanske handelspolitik.
Note: US exports reported on FAS basis; imports on a
general customs value, CIF basis Der skal andre ting til for, at det amerikanske underskud kan komme ud af
verden. Der skal for det første en øgning af den amerikanske opsparing til.
Den amerikanske opsparingskvote har længe været tæt på nul eller negativ.
Ved en øget opsparing vil importen blive formindsket. Underskuddet på det
føderale budget på flere hundrede mia $ spiller også her en rolle. Ved en
øgning af skatterne eller besparelser på de offentlige udgifter (kontraktiv
finanspolitik) vil budgetunderskuddet kunne nedbringes. At gennemføre dette
kræver dog nok større politisk kapital end præsident Bush pt er i besiddelse
af.
Som det kan ses af tabel 2 og 3 er en stor del af den amerikanske eksport til Kina relativt højteknologisk, mens en stor del af den kinesiske eksport til USA er relativt lavteknologisk. Den kinesiske eksport er imidlertid hastigt på vej opad i værdikæden. De kommende år vil man formentlig se en hastig stigning i eksporten af biler til resten af Verden.
Man kan fundere over, hvad der sker den dag, det ikke længere er muligt
for smidige forhandlere at klare uoverensstemmelser og gnidninger mellem de
to handelsmæssige supermagter. Man så i trediverne, hvad der skete, da en
ekspanderende japansk økonomi blev holdt ude fra internationale markeder og
- ekspansion. Vil noget lignende kunne ske igen, - blot nu forstørret op til
et langt voldsommere problem, når man tager den kinesiske økonomis og
befolknings størrelse og omfang i betragtning? Det er et spørgsmål, om denne optimisme ikke er lidt naiv? Det er et spørgsmål, om ikke Kina er klog nok til at anerkende, at der på det militære område pt er én supermagt, og det er nødvendigt at tilpasse sig den, snarere end at konkurrere aggressivt med den? Kina har holdt sig forsigtigt tilbage, både i Sudan, hvor landet nu er vigtigste handelspartner og i Iran, hvor Kina også har fået meget betydelige økonomiske interesser. Spørgsmålet er, hvordan Kina vil optræde den dag, landet også militært er meget stærkt?
|
US-China Business Councils handelsstatistikker |